Den daglige omsorgen
for barn som må flytte fra sine foreldre, utøves enten i fosterhjem
eller institusjon. Fosterhjem er det vanligste plasseringstiltaket. Flere
enn 8 av 10 plasseringer er i fosterhjem, og for de fleste barn
er det et mål at de skal vokse opp i fosterhjemmet de plasseres
i hvis omsorgen forblir offentlig. Statens målsetting er å legge
til rette for å skape nye livslange relasjoner for fosterbarn som
av ulike grunner har behov for det.
Forslagsstillerne
er kjent med at økt bruk av fosterhjemsplasseringer har gitt utfordringer
knyttet til å rekruttere tilstrekkelige antall fosterhjem av god
kvalitet, og at det fortsatt er utfordringer med utilsiktede brudd.
For at fosterforeldre bedre skal kunne hanskes med sin oppgave,
mener forslagsstillerne det er nødvendig med tett oppfølging og
veiledning, men i tillegg må fosterforeldre kunne forvente en god
økonomisk forutsigbarhet, også dersom det skjer noe uforutsett,
som f.eks. sykdom eller arbeidsledighet.
Forslagsstillerne
er kjent med flere tilfeller der fosterforeldre mister inntekter
ved uforutsette hendelser som gjør at de må motta ytelser fra Nav.
Forslagsstillerne har tidligere tatt opp lignende problemstillinger
i representantforslag og skriftlige spørsmål, jf. Dokument 8:30
S (2013–2014) og Innst. 204 S (2013–2014), Dokument nr. 15:334 (2013–2014), Dokument
nr. 15:726 (2013–2014) og Dokument nr. 15:1183 (2013–2014). Det
er forslagsstillernes oppfatning at det har vært, og er, en høyt
prioritert oppgave for regjeringen å rydde opp i en urimelig praksis hos
Nav, der fosterhjem risikerer å tape reell inntekt på det viktige
omsorgsarbeidet de utøver for det offentlige. Likevel får forslagsstillerne
seg forelagt flere konkrete eksempler på en urimelig praktisering hos
Nav.
Forslagsstillerne
viser til at de aller fleste fosterforeldre i utgangspunktet er
i ordinært arbeid, og mottar arbeidsgodtgjørelse fra kommunen etter
KS sine satser i tillegg til egen lønn. Når den ene av fosterforeldrene
f.eks. mottar arbeidsavklaringspenger eller arbeidsledighetstrygd,
fører dette ofte til en urimelig avkortning av trygdeytelsene.
Forslagsstillerne mener det
er problematisk at fosterhjemsgodtgjørelsen regnes som arbeidsinntekt hos
Nav, mens regjeringen virker opptatt av å definere fosterhjemsoppdraget
som noe annet enn ordinært arbeid, blant annet ved at det kalles
godtgjøring og ikke inntekt. Forslagsstillerne mener at dersom fosterhjemsoppdraget
skal kunne regnes som ordinært arbeid, så må fosterforeldre også
ansettes som ordinære arbeidstakere, og de må lønnes vesentlig bedre. Forslagsstillerne
viser til Stortingets vedtak ved behandlingen av Meld. St. 17 (2015–2016),
jf. Innst. 318 S (2015–2016), som kom som følge av representantforslag
fra Abid Q. Raja, Sveinung Rotevatn og Terje Breivik, Dokument 8:30
S (2013–2014) om en helhetlig gjennomgang av fosterhjemsomsorgen,
jf. Innst. 204 S (2013–2014). I behandlingen av denne stortingsmeldingen
ble dette forslaget vedtatt:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag for Stortinget som sikrer likeverdige økonomiske
rammevilkår for fosterforeldre i kommunale fosterhjem.»
Forslagsstillerne
venter spent på hva regjeringen vil foreslå når denne saken legges
frem for Stortinget. Forslagsstillerne mener dette er en mer generell og
overordnet problemstilling for alle fosterhjem, og at det uavhengig
av dette forslaget snarest må ryddes opp i regelverket for de fosterhjemmene
som møter en urimelig praksis fra Nav.
Forslagsstillerne
er kjent med rapporten «Kartlegging av hvordan fosterhjemsgodtgjørelsen
påvirker fosterforeldres rett til ytelser fra Nav og beskatning
Fosterhjem – deloppdrag C». I denne rapporten fremheves en rekke
forhold som tilsier endringer for at fosterforeldre skal ivaretas
bedre og sikres økonomisk trygghet.
I rapporten har direktoratet
flere vurderinger av ulike situasjoner, blant annet:
«Direktoratet mener
at det slår urimelig ut dersom fosterforeldre ikke får arbeidsavklaringspenger for
arbeid utenfor hjemmet fordi arbeidsevnen ikke anses som tilstrekkelig
nedsatt fordi de har påtatt seg et fosterhjemsoppdrag. I ordinære
fosterhjem, hvor fosterhjemsoppdraget ikke skal erstatte lønnet
arbeid utenfor huset, er det vårt syn at fosterhjemsoppdraget ikke
bør påvirke familiens økonomi negativt. Vi kan ikke se at det er
rimelig å likestille fosterhjemsoppdraget med annet arbeid i en
slik situasjon. Direktoratet mener at det kan anses som urimelig
at fosterforeldre i ordinære fosterhjem ikke får reell kompensasjon
for fosterhjemsoppdraget fordi de mottar arbeidsavklaringspenger.
Fosterhjemsoppdraget kan ikke sidestilles med annet arbeid utenfor hjemmet.
Dersom en fosterforelder har opparbeidet seg rettigheter i trygdeverket
på bakgrunn av annet arbeid, bør kompensasjonen for å være fosterforeldre kommer
på toppen av dette. På denne bakgrunn kan en aktuell endring være
at
Forslagsstillerne
mener det er god grunn til å gjøre endringer og tydeliggjøre en
endret praksis hos Nav på dette. Forslagsstillerne mener det er
behov for en oppdatering av rundskriv til Nav, og det bør skilles
tydeligere mellom situasjonen til fosterforeldre som er frikjøpt
og fosterforeldre i ordinære fosterhjem.
Forslagsstillerne
er kjent med at det er mange andre situasjoner der fosterforeldre
risikerer å komme dårlig ut. F.eks. foretas det en gradering av dagpenger
dersom man har et fosterhjemsoppdrag. Fosterforeldre kan derfor
risikere å miste dagpenger som følge av omsorgsoppgaven de gjør
for det offentlige. De vil også være «reelle arbeidssøkere» og kunne
bli pålagt krav fra Nav om å flytte hvor som helst i landet for
å finne en jobb. Forslagsstillerne mener dette er et urimelig krav
til fosterforeldre. Fosterbarn trenger mer ro og forutsigbarhet
enn de fleste andre barn.
Forslagsstillerne
mener fosterhjemsoppdraget er av en særlig natur, og derfor må godtgjørelsen
behandles særlig. Det må kunne stilles som et krav at et fosterhjem
ikke reelt sett skal kunne komme dårligere ut ved at det rammes
av sykdom, skade eller lyte, eller arbeidsledighet. Forslagsstillerne
mener det ikke bør forekomme at Navs praksis slår beina under det
offentliges mål og forpliktelse om å skape gode, langvarige og forutsigbare
omsorgssituasjoner for barn under offentlig omsorg.