Bakgrunn
Fosterhjemsgodtgjørelsen
er en økonomisk støtte for familier som har fosterbarn boende hos
seg. Disse godtgjørelsene gis som en støtte til fosterfamiliene. Det
er kjent at Nav ved fosterforeldres sykdom eller arbeidsløshet anser
godtgjørelsene som «frilansinntekt» og dermed trekker i trygdeytelser.
Dette får dramatiske økonomiske konsekvenser for fosterfamiliene
og kan neppe være godtgjørelsesordningens intensjon. I ytterste
konsekvens kan det medføre at sårbare barn mister sin fosterfamilie
fordi regelverket gjør det økonomisk umulig for familien å klare
seg hvis sykdom eller arbeidsledighet rammer.
Barne-, ungdoms-
og familiedirektoratet (Bufdir) har, med innspill fra Norsk Fosterhjemsforening,
utarbeidet en oversikt over problemstillinger knyttet til fosterforeldrenes
økonomiske stilling når de mottar ytelser fra Nav. Bufdir gir forslag
til løsninger på problemene og anser det som påkrevet at det blir
et særskilt unntak for fosterforeldre i henhold regelverket som
følge av de særskilte hensyn som gjelder fosterhjemsoppdrag. Forslagsstillerne
mener disse anbefalingene må følges opp slik at fosterforeldre ivaretas.
Fosterforeldre mottar
fosterhjemsgodtgjørelse i form av arbeidsgodtgjørelse og utgiftsdekning.
Størrelsen på godtgjørelsen er fastsatt i kontrakt mellom fosterforeldre
og barnevernet. Fosterforeldre er ansett for å være frilansere i
skatte- og trygderegelverket. Dette betyr at arbeidsgodtgjørelsen
er skattbar inntekt (frilansinntekt) som også medfører opparbeidelse
av generelle pensjonspoeng. Det er imidlertid en rekke forhold hvor
fosterforeldre kommer meget dårlig ut i dette regelverket. Regelverket
er komplisert og uoversiktlig. Fosterforeldre risikerer tilbakebetalingskrav
fra Nav dersom de har misforstått og mottatt Nav-ytelser, idet mange
ikke har hatt grunnlag for å vite at fosterhjemsoppdraget skal redusere rettigheter
til Nav-ytelser. Det er aktuelle eksempler på dette nå. Det urimelige
regelverket står ikke i forhold til at fosterforeldre har påtatt
seg et viktig omsorgsoppdrag på vegne av det offentlige.
I ordinære fosterhjem
har foreldre adgang til å ta arbeid ved siden av at de er fosterhjem.
I andre «frikjøpte» fosterhjem mottar én eller begge foreldre forhøyet
arbeidsgodtgjørelse i henhold til en avtalt stillingsprosent hvor
man da i mange tilfeller vil være forpliktet til å være hjemmearbeidende
for å ivareta omsorgsoppgaven.
For å få arbeidsavklaringspenger
må man ha nedsatt arbeidsevne med minst 50 pst. Et fosterhjemsoppdrag
forutsetter ikke vanlig arbeidsevne, men omsorgsevne for barn. Det
kan man ha selv om man ikke kan ha arbeid utenfor hjemmet. Nav-regelverket
forutsetter likefullt at fosterhjemsoppdraget teller med i vurderingen
av om arbeidsevnen er nedsatt med minst 50 pst. Dette slår urimelig
ut når fosterforeldre da ikke får arbeidsavklaringspenger hvis de
ikke kan fortsette i arbeid utenfor hjemmet fordi de har påtatt
seg et fosterhjemsoppdrag.
Bufdir foreslår en
løsning på dette i sin rapport på s. 17 pkt. 3.4.5, hvor det foreslås
at fosterhjemsgodtgjørelsen i ordinære hjem ikke skal påvirke vurderingen
av om arbeidsevnen er nedsatt med 50 pst. Dersom en av fosterforeldrene
har opparbeidet seg rettigheter i trygdeverket på bakgrunn av annet
arbeid, bør kompensasjon for å være fosterforeldre komme på toppen
av dette. Fosterhjemsgodtgjørelsen bør ikke komme til fratrekk i
arbeidsavklaringsytelsen.
Når det gjelder dagpenger,
er problemet i dag at det foretas en gradering av dagpenger dersom
man har et fosterhjemsoppdrag. Fosterforeldre risikerer derfor å
miste dagpenger som følge av at de er fosterforeldre. Det er videre
et krav om å være «reell arbeidssøker» og kunne flytte hvor som
helst i landet for arbeid. Når man er fosterforelder, kan man ikke flytte
og derved rive opp et fosterbarn fra hjemmemiljøet. Fosterbarn er
spesielt sårbare. Det vil være brudd på forutsetningen for fosterhjemskontrakten og
kan medføre at kontrakten sies opp. Det er eksempler på en fostermor
som fikk avslag fra Nav på krav om dagpenger som følge av at hun
nektet å skrive ja på Navs søknadsskjema om at hun var villig til
å ta arbeid hvor som helst i landet. I henhold til gjeldende rett
er det adgang til å unnta fra flyttekrav dersom det foreligger sosiale
hensyn. Nav har i rundskriv og i praktisering innsnevret adgangen
til å gjøre unntak, men selve loven er ikke så streng. Fosterforeldre trenger
at Navs rundskriv unntar fra flyttekrav når man har et fosterhjemsoppdrag.
Fra Norsk Fosterhjemsforening,
samt fra en rekke medieoppslag og direkte henvendelser til Sosialistisk
Venstreparti, erfarer forslagsstillerne at fosterforeldre
som blir syke, permitterte eller arbeidsledige, trekkes i trygd
om de samtidig mottar godtgjørelse som fosterforeldre.
Dette oppleves som
dypt urettferdig og svært vanskelig for disse familiene. For noen
blir de økonomiske rammene så trange at de vurderer å måtte la barna
flytte fordi det å ha dem boende gjør at de får mindre penger. Når
barn har fått et trygt fosterhjem, må man sørge for at de får beholde
det. Det kan ikke være slik at man enten må selge huset eller flytte
til et nytt sted hvis fosterforeldrene er uheldige og blir syke
eller mister arbeidet. At de skal måtte leve av godtgjørelsen de
får som fosterforeldre, er urimelig og heller ikke intensjonen bak
godtgjørelsen.
Det er også andre
saker som kunne vært tatt opp i forbindelse med godtgjørelser til
fosterhjem, men det må forslagsstillerne komme tilbake til i en
annen sammenheng. I denne omgang er det nødvendig at dette avgrensede
temaet håndteres.