Bakgrunn
Barn i barnevernet
har samme rett til nødvendig helsehjelp som andre barn. Det er godt
dokumentert at en høy andel av barn med tiltak fra barnevernet også
har en høy forekomst av psykiske lidelser og et sammensatt behov
for helsetjenester. Forskning viser at tre av fire barn og unge
i barnevernsinstitusjon og halvparten av barn i fosterhjem har psykiske
lidelser. Samtidig er det klare indikasjoner på at helsetilbudet til
denne gruppen er utilstrekkelig. Dette ble også lagt til grunn av
Nasjonalt råd for prioritering i helse- og omsorgstjenesten i vedtak
i møte 3. desember 2015. Forslagsstillerne mener at det er nødvendig med
særlige tiltak for å sikre barnevernsbarns rett til grunnleggende
helsehjelp. Det er behov for særlige løsninger for å sikre tilpassede
og tilgjengelige helsetjenester til denne gruppen.
Forslagsstillerne
viser til den såkalte Glassjenta-saken og fylkesmennenes tilsynsrapport,
som konkluderte med at «Ida» ikke har fått en oppvekst og en omsorg
som er i tråd med det samfunnet har slått fast at barn skal ha.
Tilsynsrapporten konkluderte med at flere institusjoner ikke har
gitt tjenester i samsvar med lovens krav. Forslagsstillerne viser
også til Oppsummering og anbefalinger fra arbeidet med helsehjelp
i barnevernet, utgitt av Helsedirektoratet og Barne-, ungdoms- og
familiedirektoratet (Bufdir) i 2016. I rapporten foreslås det en
rekke tiltak for å bedre helsetilbudet til barn i barnevernet. Flere
av disse tiltakene har regjeringen varslet at den vil følge opp.
Ifølge pressemelding fra regjeringen datert 9. januar 2016 skal
alle barnevernsinstitusjoner ha en egen helseansvarlig. Fra høsten
2017 skal det bli egne barnevernansvarlige i psykisk helsevern for barn
og unge. Ambulante tjenester fra barne- og ungdomspsykiatrien (BUP)
i barnevernsinstitusjonene skal også styrkes fra høsten 2017. Det
skal etableres egne omsorgs- og behandlingsinstitusjoner for barn som
trenger omsorg utenfor hjemmet med hjelp fra helsetjenesten (en
barnevernsinstitusjon i to regioner i 2018, landsomfattende i 2020).
I tillegg skal det utvikles modeller og systemer for tidlig utredning
av psykiske helseplager, bruken av digitale verktøy skal økes, og
det skal utarbeides nasjonale føringer for innhold i samarbeidsavtalene
mellom kommunalt og statlig barnevern, kommune og spesialisthelsetjeneste.
Forslagsstillerne
mener de varslede tiltakene fra regjeringen er positive og nødvendige.
Samtidig registrerer forslagsstillerne at langt fra alle de faglige tilrådingene
fra direktoratene blir fulgt opp, og satsingene er heller ikke særskilt
finansiert. Ut fra dette mener forslagsstillerne det er nødvendig
med ytterligere tiltak og presiseringer for å sikre barnevernsbarn bedre
helsehjelp. Forslagsstillerne viser i den forbindelse til NOU 2016:16,
Ny barnevernslov - Sikring av barnets rett til omsorg og beskyttelse.
I denne er flere faktorer trukket fram som utfordringer for tilgang
til helsetjenester for barn i barnevernet og samarbeid mellom sektorene:
-
Utilstrekkelig kompetanse
hos barnevernansatte til å vurdere barnets behov/symptomer kan føre til
at barnet ikke henvises.
-
Det gjøres ulike
vurderinger ved BUP når det henvises.
-
Behandlingsopplegg
blir avbrutt på grunn av flyttinger som gjør kontinuitet i behandlingen vanskelig,
barnet er ikke motivert eller tilgjengelig for behandling eller
samtykker ikke til behandling.
-
Manglende døgnplasser
i BUP er også fremhevet som utfordring.
-
Taushetspliktreglene
anføres også som en utfordring for arbeidet.
Utvalget
mener det er behov for å utrede en «barnevernhelsereform» for å
avklare ansvarsforhold og få til en bedre samordning mellom barnevern
og psykiske helsetjenester samt rusomsorgen. Dette kan ikke løses
ved enkelte lovendringer i barnevernloven, men det må også vurderes
endringer i helselovgivningen sammen med ulike virkemidler, herunder faglige,
organisatoriske og økonomiske virkemidler, og i samarbeid mellom
de to fagområdene. Utvalget foreslår at det må innføres et mer forpliktende
samarbeid mellom sektorene ved å innføre lovpålagte samarbeidsavtaler
med krav til innhold, herunder prosedyrer ved sektorovergripende
plasseringer og tvisteløsningsordning. Utvalget mener det er grunn til
å lovfeste krav til regionalt samarbeid og avtalenes innhold, fordi
dette kan bidra til at avtalene blir et mer effektivt verktøy og
forankres hos de ansvarlige instanser.
Det er i dag etablert
samarbeidsavtaler mellom Helse- og omsorgsdepartementet og Barne-
og likestillingsdepartementet og mellom Helsedirektoratet og Barne-,
ungdoms- og familiedirektoratet. Direktoratenes rapport mener det
i tillegg til de lovfestede samarbeidsavtalene mellom helseforetak
og kommuner må opprettes/videreføres forpliktende samarbeidsavtaler
mellom regionale helseforetak og Bufetat region, mellom
lokale helseforetak og barnevernsinstitusjonene og mellom
barnevernsinstitusjonene og oppholdskommuner for barnevernsinstitusjon.
Forslagsstillerne
viser også til at Barneombudet i 2015 utga rapporten «Grenseløs
omsorg. Om tvang i psykisk helsevern og barnevern». Det fremholdes
i rapporten som alvorlig når psykisk syke barn i barnevernsinstitusjon
utsettes for unødig tvang fordi de voksne mangler kompetanse. Barneombudet
pekte på behov for lovendringer og anbefalte blant annet at barnets
behov og psykiske helse kartlegges grundig før plassering i fosterhjem
eller på barnevernsinstitusjon.
Forslagsstillerne
viser til at fastlegen er viktig i helsetjenesten, og til anbefalingene
i rapporten fra Bufdir og Helsedirektoratet om at allmennlegetjenesten
til barn i barnevernsinstitusjoner bør styrkes. Rapporten viser
til at bare 20,4 prosent av barn i barnevernsinstitusjon har mottatt
helsehjelp hos fastlege/annen lege de siste tre månedene,
på tross av at 76 prosent av barna har minst én psykisk lidelse.
Forslagsstillerne mener at barn i barnevernsinstitusjon må sikres
allmennmedisinsk oppfølging, herunder muligheten for å knytte en
lege til den enkelte institusjon – «barnevernslege».
Ifølge direktoratenes
rapport har barn og unge i barnevernet et stort behov for helsetjenester
sammenlignet med andre barn og unge, men kan ofte oppleve større
svikt i tilbudet ved at store og komplekse behov ikke identifiseres
og dekkes på en forsvarlig måte. Forslagsstillerne viser til anbefalingen om
å bedre tilgjengeligheten til psykiske helsetjenester for barn og
unge i kommunene gjennom etablering av kommunale oppfølgingsteam
for barn og unge med sammensatte behov, som ivaretar oppfølging
av barn i barnevernet. Det anbefales også å benytte rekrutteringstilskuddet
til psykologer i de kommunale helse- og omsorgstjenestene for å
styrke tjenestetilbudet til barn i barnevernet. Det anbefales i tillegg
å øke kompetansen på psykisk helse og rusmiddellidelser ved å videreføre
og promotere bruk av lønnstilskudd for ansatte som tar videreutdanning innen
psykisk helse- og rusproblematikk, og øke bruken av de regionale
kompetansesentrene i tilrettelegging av gode tjenester til barn
i barnevernsinstitusjon.
Forslagsstillerne
viser til direktoratets anbefalinger om at samarbeid om tidlig avdekking
og utredning av hjelpebehov bør vurderes gjennom direktoratets oppdrag
med pakkeforløp.
Forslagsstillerne
viser så til regjeringens forslag om å opprette egne omsorgs- og
behandlingsinstitusjoner for barn som trenger omsorg utenfor hjemmet med
hjelp fra helsetjenesten. Forslagsstillerne merker seg at regjeringen
i en pressemelding skriver at dette skal være et tilbud for de alvorligst
syke barna i barnevernet. Forslagsstillerne vil derfor anta at det fremdeles
vil være et stort behov for et bedre samarbeid mellom BUP og barnevernstjenestene
for barn med mindre alvorlig sykdom, og at døgnkapasiteten i BUP
må vurderes opp mot barnevernets behov. Forslagsstillerne merker
seg at direktoratet mener det er nødvendig å presisere dagens adgang
til døgnopphold i psykisk helsevern med hjemmel i barnevernloven
(sektorovergripende plassering), og at spesialisthelsetjenestens
ansvar ved sektorovergripende plasseringer klargjøres ved at det
lovfestes i spesialisthelsetjenesteloven. Forslagsstillerne
vil understreke anbefalingene om å avklare juridiske problemstillinger
som ansvarsforhold og rettslige konsekvenser av at det ytes helsehjelp
i barnevernsinstitusjon, herunder å vurdere behovet for lovendringer.
Forslagsstillerne
merker seg anbefalingen i direktoratenes rapport om å styrke bruken
av individuell plan (IP) der barn har behov for både barneverns- og
helsetjenester. Ofte er det også behov for å samarbeide med andre
tjenester, som skole, barnehage og Nav. Utarbeidelse og aktiv bruk
av IP kan fremme samarbeid, koordinering og medvirkning der barn har
behov for hjelp fra flere tjenester. Det er ikke gitt forskrift
om IP med hjemmel i barnevernloven, men Bufdir har på oppdrag fra
Barne- og likestillingsdepartementet utarbeidet et utkast til forskrift
om IP som ble oversendt departementet i august 2016.
Forslagsstillerne
viser til at utfordringer knyttet til forholdet mellom barnevern
og BUP har vært kjent i mange år, og er aktualisert ved at det gjennom ny
forskning er dokumentert høy forekomst og kompleksitet av psykiske
lidelser hos barn med tiltak i barnevernet, både i barnevernsinstitusjoner
og fosterhjem. Helsetilbudet til barn med sammensatte behov fremstår
som utilstrekkelig. Dette er et politisk ansvar. Forslagsstillerne
viser til at regjeringen har varslet en barnevernsreform som kommer
som lovproposisjon til Stortinget våren 2017. Forslagsstillerne
mener det er viktig at denne barnevernsreformen tar opp i seg de
anbefalingene som er fremmet i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
og Helsedirektoratets rapport, og i Barneombudets rapport «Grenseløs
omsorg». Det er behov for å utrede en helhetlig helsereform i barnevernet
som sikrer alle barnevernsbarn bedre helsehjelp. En slik reform
vil kreve både faglige og økonomiske ressurser og må fullfinansieres.