Øyeblikkelig
hjelp-tilbud i kommunene
Akuttutvalget foreslår
en bredt forankret akuttmedisinsk beredskap i kommunene der legevakt
må være det sentrale elementet. Utvalget slår fast at kommunene
har et stort ansvar for den akuttmedisinske beredskapen utenfor
sykehus. Kommunelege I eller kommunelege er medisinskfaglig rådgiver
i kommunen og har et særskilt ansvar for helsemessig beredskap i
tilfelle kriser og katastrofer. Fastleger har ansvar for å yte øyeblikkelig
hjelp til innbyggerne på sin liste i åpningstiden og har plikt til
å delta i legevakt. Også omsorgstjenester yter øyeblikkelig hjelp. Kommunale
brann- og redningsetater deltar ofte i akuttmedisinske situasjoner
og utgjør en viktig del av kommunenes beredskap. Samhandlingsreformen
har gitt kommunene et større ansvar for pasientbehandling og etablering
av ø-hjelps døgnsplasser innen både somatikk og rus/psykiatri.
Legevakt er en særlig
viktig del av den allmenne helseberedskapen i kommunene. Akuttutvalget
skriver at deres inntrykk er at legevakt er i ferd med å bli en
svak tjeneste i den akuttmedisinske kjeden. Legevaktstjenesten har
utfordringer med rekruttering og bemanning, og sykebesøk og utrykninger
utføres i mindre grad enn ønskelig. Det finnes lite dokumentasjon
på at utviklingen mot større legevaktsdistrikt og interkommunalt
legevaktsamarbeid har økt kvaliteten i tjenesten. Én lege på vakt,
nedleggelse av legevaktstasjoner og lang reisetid til legevakt har
blitt en realitet for mange innbyggere. Med lang reisetid til legevakt
går bruken ned. Nedgangen i bruken av legevakt gjelder tidskritiske,
mulig livstruende tilstander (røde responser) i nesten samme grad
som mindre tidskritiske tilstander (gule og grønne responser). Revidert
akuttmedisinforskrift har satt krav til kompetanse og nye organisatoriske
krav til tilbudet. Små distriktskommuner med lange avstander kan
ha utfordringer med å følge opp forskriftens nye kompetansekrav.
Akuttutvalgets syn er at legevakttjenesten må dimensjoneres og bemannes
bedre etter innbyggernes og pasientenes behov for en tilgjengelig
tjeneste. Utvalget mener at fastlønn for legevaktsleger må brukes
hyppigere og på lengre sikt bli hovedavlønning. Dette vil også kunne
styrke kommunens styringsmuligheter.
Fastlegeordningen
og legevakttjenesten er begge kommunale ansvarsområder som må sees
i sammenheng. Forslagsstillerne mener at man ikke vil klare å utvikle
en god og stabil legevakttjeneste uten en god og stabil fastlegetjeneste.
Akuttutvalget skriver at legevakt er en viktig del av allmennmedisinen,
og at fastlegene er best skikket til å ivareta legevaktarbeidet
på grunn av sin breddekompetanse, kontinuitet og innsikt i lokale
forhold. Nedgangen i fastlegens deltakelse i legevakt er derfor
en uheldig utvikling. Utvalget mener det må være et sentralt mål
i utviklingen av framtidens legevakt å øke fastlegers deltakelse
i legevaktsarbeid. Kommunene må i større grad legge til rette for
at legevaktsarbeidet kan planlegges og inngå i regulert arbeidstid
og i en forutsigbar vakt- og tjenesteplan. Bedre bemanning og bredere
faglig støtte gjennom bakvaktsordninger er viktig for framtidig
rekruttering. Samtidig må det lages økonomiske og organisatoriske
ordninger som ivaretar de minste kommunenes behov slik at kvaliteten
kan bli lik over hele landet.
Forslagsstillerne
er i all hovedsak enige med de ulike forslagene fra Akuttutvalget
om å styrke de kommunale akuttjenester inkludert legevakt. Kommuner
og helseforetak bør inngå avtaler om samarbeid rundt drift av legevaktbiler.
Omfanget av sykebesøk fra legevakt må økes, og det må etableres
en nasjonal norm. Det må legges til rette for at legevaktsarbeidet
planlegges og inngår i regulert arbeidstid. Legevaktpersonell må
sikres trygghet og sikkerhet med en minimumsbemanning på to personer
– lege og annet helsepersonell. Fastlegeordningen må styrkes slik
at den også støtter opp under utvalgets forslag til tiltak for å
styrke legevakt. Forslagsstillerne viser også til behovet for å
innføre nasjonale krav som sikrer maksimal reisetid til legevakt,
og som kan hindre utvikling av uhensiktsmessig store legevaktsdistrikt.
Utvalget foreslår at 90 prosent av befolkningen i hvert legevaktsdistrikt
skal ha maksimalt 40 minutters reisetid til nærmeste legevaktstasjon
og at 95 prosent av befolkningen skal ha maksimal reisetid på 60
minutter. Ifølge Akuttutvalget var det i 2014 + 97 kommuner der
den gjennomsnittlige reisetiden til legevakt var mer enn 40 minutter.
Forslagsstillerne mener at det i forskrift bør tydeliggjøres at
gjeldende krav til «utrykning» for bakvakt bør forstås slik Nasjonalt
kompetansesenter for legevaktmedisin (Nklm) foreslår i rapport nr.
7-2014. Bakvakt til legevakt skal kunne nå legevaktstasjonen raskt
ved behov, og alltid innen 60 minutter. Ellers vil mange kommuner
ha utfordringer med å oppfylle krav til bakvakt. Forslagsstillerne
viser til at flere små distriktskommuner med store avstandsutfordringer
vil ha behov for særskilte tilpasninger av legevakttilbudet. Nklm
har i sin utredning til Akuttutvalget beskrevet hvordan akuttberedskapen
kan se ut i praksis i ulike hovedtyper av legevaktdistrikt, gitt
at nye nasjonale krav til legevakt innføres. Forslagsstillerne vil
understreke behovet for retningslinjer eller veiledere for kommunens
oppfølging av akuttmedisinforskriften og kvalitetsindikatorer for
den kommunale legevaktstjenesten. Det må ikke skje at legevakten igjen
blir hengende etter i kvalitetsutviklingen når akuttilbudet utenfor
sykehus skal utvikles.
Forslagsstillerne
viser til Sundvollen-erklæringen, der det står at regjeringen vil
utarbeide en handlingsplan for tilgjengelighet, kvalitet og kompetanse i
fastlegetjenesten. Forslagsstillerne viser også til Riksrevisjonens
undersøkelse av ressursutnyttelse og kvalitet i helsetjenesten etter
innføringen av samhandlingsreformen (Dokument 3:5 (2015–2016)). Undersøkelsen
viser blant annet at kommunal øyeblikkelig hjelp døgntilbud (ØHD)
ikke benyttes på en måte og i et omfang som er i tråd med intensjonen,
og at kommunene i liten grad har økt kapasiteten og styrket kompetansen
etter innføringen av samhandlingsreformen. Dette er det viktig å
få til en endring av, også med tanke på at det fra 1. januar 2016
er innført nytt krav om etablering av ØHD-senger for rus/psykiatri.