Gode
helsevaner som etableres i ung alder, varer livet ut
Kostholds- og måltidsvaner
som etableres tidlig, videreføres oftest senere i livet, skriver
Hemil-senteret:
«Etablering av sunne
spisevaner hos barn og unge er derfor framhevet som en viktig del
av folkehelsearbeidet både i Norge og i andre vestlige land.»
Erfaringene med frukt-
og grøntordningen i skolen underbygger dette: Forskning fra Universitetet
i Agder viser at elever som får frukt og grønt på skolen, spiser
mindre snop og søtsaker. Størst endring ser man hos de elevene som
tidligere var storforbrukere av brus og snacks. Gratis skolefrukt
gir også varig økt inntak av frukt og grønt hos barn og unge. Elevene
etablerer sunnere vaner som de tar med seg videre. Elever som har
fått gratis skolefrukt, rapporterer om mindre overvekt åtte år etter
at de var med i ordningen enn elever som ikke fikk det samme tilbudet.
I 2014 rapporterte
en tredjedel av gutter i sjette klasse at de spiser frukt sjeldnere
enn fem ganger i uken. To tredjedeler av guttene i første klasse
på videregående skole gjør det samme. Regjeringen Stoltenberg II
innførte gratis frukt og grønt i skolen til alle elever på ungdomsskolen.
I rapporten Helse og trivsel blant barn og unge vises det til at
andelen som spiser frukt og grønt daglig, har gått ned etter at
ordningen ble fjernet:
«Fruktspising har
imidlertid gått noe ned fra 2010 til 2014, særlig blant de eldste
jentene. Reduksjonen i fruktspising henger trolig sammen med at myndighetene
i 2014 fjernet skolefruktordningen som gav en gratis frukt daglig
til alle elever på ungdomstrinnet.» (Hemil-senteret, UiB. 2016)
I forbindelse med
lanseringen av Barnehelserapporten 2016 påpeker Folkehelseinstituttet
at det mest effektive er tiltak som gjelder alle, heller enn å rette pekefingeren
mot foreldrene og legge skylden der:
«Internasjonal forskning
viser at universelle tiltak er viktig. (…) Det som faktisk hjelper
er strukturelle virkemidler, som omfordeling av inntekt, prisregulering,
fysisk tilrettelegging, lover og regler. Slike tiltak virker utjevnende
fordi de når og gjelder alle.»