Å kunne bruke IKT og digitale
tjenester godt blir en stadig viktigere kompetanse i arbeidslivet
og i samfunnet for øvrig. Elevene som begynner på skolen i år, skal
være i arbeidslivet 60 år frem i tid. Den teknologiske utviklingen
går stadig raskere, og arbeidslivet stiller nye og høyere krav til
arbeidstakernes kunnskap, kompetanse og ferdigheter på det digitale
feltet. Forslagsstillerne mener dette også stiller stadig nye krav
og forventninger til skolen, krav til både hva og hvordan elever skal lære, arbeide
med og forholde seg til kunnskap.
En minst like viktig
grunn for å skape en moderne skole som tar i bruk digitale læremidler,
er at elever i norsk skole skal lære best mulig. Tidlig innsats og
tilpasset opplæring er avgjørende for at alle elever skal lære godt
i skolen. Det forutsetter at lærerne har tid til å følge opp hver
enkelt elev. Forslagsstillerne mener det trengs flere lærere i skolen
for sikre lærerne nok tid. I tillegg vil en satsing på digitale
læremidler være viktig for å gi lærerne bedre verktøy og mer tid
til god oppfølging og tilpassing av undervisningen.
Dette representantforslaget
handler om å få på plass en nasjonal strategi for digitalisering
i skolen. Strategien bør som minimum inneholde forslag for en nasjonal
satsing på utvikling av programvare for undervisning, en kompetanseutviklingsplan
for lærere, en satsing på infrastruktur og forslag til en nasjonal
innkjøpsordning for digitale læremidler. Som en del av denne strategien
mener forslagsstillerne at det også bør legges frem en oversikt
over den digitale tilstanden i norsk skole når det gjelder infrastruktur,
lærernes kompetanse, tilgang på digitale læremidler, tidsbruk og
andre relevante tema. Forslaget vil ikke ta for seg de mer generelle
sidene ved innholdet i opplæringen. Forslaget supplerer slik Meld.
St. 28 (2015–2016) Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse
av Kunnskapsløftet, som denne høsten er til behandling i Stortingets
kirke-, utdannings- og forskningskomité.
En nasjonal strategi
må ha som mål å bidra til å få opp tempoet i bruk og utvikling av
gode, tilpassede digitale læremidler i norsk skole gjennom en helhetlig
satsing på digital kompetanse. Det er forslagsstillernes klare inntrykk
at man i skolen i dag mangler en nasjonal plan for dette, og at
mange derfor ender med å vente på andre: Lærere venter på at gode,
tilrettelagte læremidler skal bli utviklet. Miljøene som utvikler
nye digitale læremidler, venter på større sikkerhet for at norsk
skole vil prioritere nødvendig oppgradering og investere i nye læremidler.
Mange skoler har ikke tilstrekkelige ressurser til utstyr og nødvendig
infrastruktur som for eksempel nettkapasitet eller tilrettelagte
klasserom. Lærerne har per i dag heller ikke gode nok tilbud om
etter- og videreutdanning i god pedagogisk bruk av nye digitale læremidler.