Til Stortinget
Strekningen Arna–Voss er en viktig ferdselsåre for jernbane-
og veitrafikk mellom Bergen og Oslo så vel som internt i Hordaland.
E16 har til dels dårlig standard og stor og voksende trafikk. Mange
av de 32 tunellene er gamle, og forfallet er stort. Utformingen av
jernbanelinjen er basert på den gamle Vossebanen, noe som gir svært
lave fartsgrenser og lav kapasitet. Sidebratt terreng og høye skjæringer
gir stor fare for skred og steinsprang. Endring i nedbørsmengder
og -intensitet gjør at disse problemene øker både for vei og bane.
Det har i den senere tid vært en rekke store ras på strekningen,
som har rammet både vei- og jernbanetrafikken. Det er bare ren flaks
som gjør at menneskeliv ikke har gått tapt.
Det har siden 2011 blitt arbeidet med planer for ny trasé, og
i 2015 vedtok regjeringen at videre planlegging skal baseres på
K5-alternativet som vil gi firefelts vei mellom Arna og Romslo,
og ny tofelts vei videre mot Voss, i tillegg til dobbeltsporet jernbane på
hele strekningen. I avisen Hordaland 14. juni siteres statsråd Ketil
Solvik-Olsen på at det er fysisk umulig å starte bygging før i 2021.
Gitt at trafikken øker og at rasene blir hyppigere, er det et stort
engasjement i berørte kommuner for at dette må forseres.
Forslagsstillerne ønsker å få frem en faglig analyse av mulighetene
for å forsere prosjektet slik at man har et godt beslutningsgrunnlag
for behandlingen av Nasjonal transportplan.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen gjøre en tilleggsbestilling til Statens
vegvesen og Jernbaneverket der en ber fagetatene gjøre en analyse
av mulighetene for å forsere realisering av ny trasé for vei og
jernbane Arna–Voss. Analysen må komme snarest slik at den kan gi et
beslutningsgrunnlag i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan.
17. juni 2016