Fiskeriflåten

Forslagsstillerne mener staten må stille opp med insentiver slik at flere kan investere i fartøy med null-utslippsteknologi. F.eks. tilskuddsordninger gjennom Enova, NOx-fondet og redusert havneavgift for miljøvennlige skip.

Fiskeriflåten står ifølge DNV GL for det tredje største forbruket av drivstoff, etter passasjertrafikk og offshore forsyningsfartøy. Det er marine gas oil (MGO) som er flåtens mest brukte type drivstoff, og den er lett tilgjengelig langs hele norskekysten. Det grønne skiftet har så vidt kommet i gang i fiskeriflåten: Verdens første elsjark, utviklet av Selfa Arctic, så dagens lys i 2015.

I bilbransjen har det grønne skiftet gått raskt. In-sentiver – blant annet i form av elbilfordeler – kombinert med avgifter på fossilt drivstoff har ført til at nullutslippsbiler har blitt vesentlig billigere enn fossilbiler.

Den samme tankegangen må ligge til grunn for det grønne skiftet for skip. Det finnes eksempler på at mer miljøvennlige skip får en høyere havneavgift fordi avgiftssystemet ble utformet på en tid hvor alle skip gikk på tungolje og fossilt drivstoff. Det kreves i dag inn ca. 1,6 mrd. kroner i ulike havne- og farledsavgifter. Her må profilen på avgiftene gjøres grønnere, slik at skip som slipper ut mindre CO2, SOx og NOx, får en lavere avgift. Forslagsstillerne mener regjeringen så snart som mulig må legge frem et slikt forslag for Stortinget.

Forslagsstillerne viser også til Innst. 78 S (2015–2016) og vedtak 57 (2015–2016) hvor Stortinget ber om tiltak for økt bruk av lav- og nullutslipp i nærskipsfarten. Forslagsstillerne foreslår derfor at:

«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av avgiftsregimet for havne- og farledsavgifter, slik at skip med null- og lavutslippsteknologier har et fortrinn gjennom lavere satser.»