Forslagsstillerne mener staten må stille opp med insentiver slik
at flere kan investere i fartøy med null-utslippsteknologi. F.eks.
tilskuddsordninger gjennom Enova, NOx-fondet og redusert havneavgift
for miljøvennlige skip.
Fiskeriflåten står ifølge DNV GL for det tredje største forbruket
av drivstoff, etter passasjertrafikk og offshore forsyningsfartøy.
Det er marine gas oil (MGO) som er flåtens mest brukte type drivstoff,
og den er lett tilgjengelig langs hele norskekysten. Det grønne
skiftet har så vidt kommet i gang i fiskeriflåten: Verdens første
elsjark, utviklet av Selfa Arctic, så dagens lys i 2015.
I bilbransjen har det grønne skiftet gått raskt. In-sentiver
– blant annet i form av elbilfordeler – kombinert med avgifter på
fossilt drivstoff har ført til at nullutslippsbiler har blitt vesentlig
billigere enn fossilbiler.
Den samme tankegangen må ligge til grunn for det grønne skiftet
for skip. Det finnes eksempler på at mer miljøvennlige skip får
en høyere havneavgift fordi avgiftssystemet ble utformet på en tid
hvor alle skip gikk på tungolje og fossilt drivstoff. Det kreves i
dag inn ca. 1,6 mrd. kroner i ulike havne- og farledsavgifter. Her
må profilen på avgiftene gjøres grønnere, slik at skip som slipper
ut mindre CO2, SOx og NOx, får en lavere avgift. Forslagsstillerne
mener regjeringen så snart som mulig må legge frem et slikt forslag
for Stortinget.
Forslagsstillerne viser også til Innst. 78 S (2015–2016) og vedtak
57 (2015–2016) hvor Stortinget ber om tiltak for økt bruk av lav-
og nullutslipp i nærskipsfarten. Forslagsstillerne foreslår derfor
at:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om endring av avgiftsregimet
for havne- og farledsavgifter, slik at skip med null- og lavutslippsteknologier har
et fortrinn gjennom lavere satser.»