Offshore forsyningsskip

Forslagsstillerne vil at staten skal bruke reguleringsmakten sin til å skape nye markeder for lav- og nullutslippsskip. Ett av disse markedene bør være offshore forsyningsskip, som i dag ikke etterlever strenge miljøkrav.

Uforutsigbarhet og krav til lavere kostnader har forsinket grønn omstilling i næringen, og fører til at rederiene vegrer seg for å ta i bruk mer miljøvennlig drivstoff, selv om teknologien er tilgjengelig. Derfor må politikerne både bruke positive virkemidler og samtidig stille strengere krav til operatørene på norsk sokkel.

Teknologiutviklingen i petroleumsrelatert næring i Norge har vært formidabel.

Samtidig har næringen hatt en kostnadsutvikling som ikke har vært bærekraftig, og den reduserte oljeprisen har akselerert næringens behov for å få -kontroll på kostnadene. Pris vil i mange tilfeller trumfe miljø.

Forslagsstillerne peker på at skip som har naturgass som drivstoff, er langt mer miljøvennlige enn dieseldrevne skip. Våren 2015 sjøsatte Nor Lines godsskipene «Kvitnos» og «Kvitbjørn». Skipene benytter LNG og har redusert CO2-utslippene med 38 prosent, NOx med 90 prosent, SOx med 100 prosent, og er 18 prosent mer energieffektive. Skipene har heller ingen partikkel- eller svovelutslipp, og påvirker lokal forurensning minimalt i forhold til et dieseldrevet skip.

Naturgass supplert med grønnere løsninger som for eksempel batteripakker og hybridløsninger, vil kunne redusere CO2-utslippene ytterligere. Biodrivstoff kan også være et alternativ som gir gode utslippsreduserende effekter, men er i dag om lag tre til fire ganger dyrere enn LNG. Derfor er det viktig at man sikrer at biodrivstoff blir billigere og mer forutsigbart for næringen.

Staten stiller omfattende og strenge krav til operatører av petroleumsfelt. Det gjøres i Plan for utbygging og drift (PUD). Slik sikrer staten at feltet blir operert og utbygd i henhold til helse, miljø og sikkerhet. Forslagsstillerne mener at det må innlemmes regler for utslipp fra offshore forsyningsskip i PUD. I dag utgjør uønskede utslipp av diesel- og tungolje fra disse skipene en betydelig sikkerhetsrisiko. De bidrar også til sterk lokal luftforurensning når de ligger til kai. Forslagsstillerne foreslår derfor at

«Stortinget ber regjeringen legge strenge miljøkrav i Plan for utbygging og drift (PUD), for offshore forsyningsskip som skal operere på nye felt.»