Forslagsstillerne vil at staten skal bruke reguleringsmakten
sin til å skape nye markeder for lav- og nullutslippsskip. Ett av
disse markedene bør være offshore forsyningsskip, som i dag ikke
etterlever strenge miljøkrav.
Uforutsigbarhet og krav til lavere kostnader har forsinket grønn
omstilling i næringen, og fører til at rederiene vegrer seg for
å ta i bruk mer miljøvennlig drivstoff, selv om teknologien er tilgjengelig.
Derfor må politikerne både bruke positive virkemidler og samtidig
stille strengere krav til operatørene på norsk sokkel.
Teknologiutviklingen i petroleumsrelatert næring i Norge har
vært formidabel.
Samtidig har næringen hatt en kostnadsutvikling som ikke har
vært bærekraftig, og den reduserte oljeprisen har akselerert næringens
behov for å få -kontroll på kostnadene. Pris vil i mange tilfeller trumfe
miljø.
Forslagsstillerne peker på at skip som har naturgass som drivstoff,
er langt mer miljøvennlige enn dieseldrevne skip. Våren 2015 sjøsatte
Nor Lines godsskipene «Kvitnos» og «Kvitbjørn». Skipene benytter
LNG og har redusert CO2-utslippene med 38 prosent, NOx med 90 prosent,
SOx med 100 prosent, og er 18 prosent mer energieffektive. Skipene
har heller ingen partikkel- eller svovelutslipp, og påvirker lokal
forurensning minimalt i forhold til et dieseldrevet skip.
Naturgass supplert med grønnere løsninger som for eksempel batteripakker
og hybridløsninger, vil kunne redusere CO2-utslippene ytterligere.
Biodrivstoff kan også være et alternativ som gir gode utslippsreduserende
effekter, men er i dag om lag tre til fire ganger dyrere enn LNG.
Derfor er det viktig at man sikrer at biodrivstoff blir billigere
og mer forutsigbart for næringen.
Staten stiller omfattende og strenge krav til operatører av petroleumsfelt.
Det gjøres i Plan for utbygging og drift (PUD). Slik sikrer staten
at feltet blir operert og utbygd i henhold til helse, miljø og sikkerhet.
Forslagsstillerne mener at det må innlemmes regler for utslipp fra
offshore forsyningsskip i PUD. I dag utgjør uønskede utslipp av
diesel- og tungolje fra disse skipene en betydelig sikkerhetsrisiko.
De bidrar også til sterk lokal luftforurensning når de ligger til
kai. Forslagsstillerne foreslår derfor at
«Stortinget ber regjeringen legge strenge miljøkrav i Plan for
utbygging og drift (PUD), for offshore forsyningsskip som skal operere
på nye felt.»