Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sverre Myrli, Kjell-Idar Juvik, Per Olaf Lundteigen og Janne Sjelmo Nordås om at det svares merverdiavgift fra utenlandske selskaper som driver innenlandsk transport av personer og gods i Norge (kabotasje)
Innhold
Til Stortinget
Forslagsstillerne viser til at finansminister Siv Jensen i svar på skriftlig spørsmål 631 fra stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen om betaling av merverdiavgift for kabotasjeoppdrag i Norge, blant annet skriver:
«Ifølge Skattedirektoratet lar det seg vanskelig gjøre å trekke ut fra Merverdiavgiftsregisteret de opplysningene som representanten Lundteigen konkret etterspør. Blant annet henger det sammen med at for registrering stilles det krav til subjekt (næringsdrivende mv.), type omsetning (omfattet av loven) og størrelsen på omsetningen (beløpsgrense). Registrering knytter seg således først og fremst til hvorvidt det drives omsetning i Norge eller ikke, og ikke på om det er et norsk eller utenlandsk selskap som har omsetningen. Det er ikke noen særskilt registrering for utenlandske virksomheter i det ordinære Merverdiavgiftsregisteret. Som nevnt ovenfor skal næringsdrivende som ikke har forretningssted eller hjemsted i merverdiavgiftsområdet, registreres ved representant. Her kan man få ut tall per næringskode, men det er ifølge Skattedirektoratet flere forhold som gjør at dette tallmaterialet kan bli misvisende. Det er heller ingen egen rapportering av hvor mye som er innbetalt i merverdiavgift i forbindelse med kjøp av transportoppdrag fra utenlandske aktører.»
Forslagsstillerne konstaterer med dette svaret fra Finansdepartementet at Skattedirektoratet ikke har noen oversikt over omfanget av kabotasje i det norske transportmarkedet. Skattedirektoratet vet ikke om det blir betalt merverdiavgift (moms) for kabotasjeoppdrag i Norge, langt mindre hvem eller hvor mye som betales inn.
Forslagsstillerne viser til at Skattedirektoratet til Yrkestrafikkforbundet opplyser at det ikke finnes noen
«… egen rapportering på hvor mye som er innbetalt i merverdiavgift i forbindelse med kjøp av transportoppdrag fra utenlandske aktører. Dette er tall som kun eksisterer i transportkjøpers regnskap. Utfordringene rundt utenlandske transportvirksomheters oppdrag i Norge synes å øke, samt at utfordringene er sammensatte og gjelder som sagt flere forvaltningsområder.»
Forslagsstillerne viser til at Den europeiske unions (EUs) kabotasjeregler omfatter turbil og godstransport som i Norge har ulike momssatser – henholdsvis 8 og 25 pst. Det er grunn til å anta at lovlig og ulovlig kabotasje i det norske transportmarkedet etter hvert har fått et betydelig omfang og at merverdiavgiftsunndragelsene derfor kan løpe opp i milliardbeløp. Dette er særs alvorlig.
Merverdiavgiftsunndragelsene representerer også en konkurransevridning i norske transportørers disfavør som kommer i tillegg til andre kostnadsfaktorer som drar i samme retning. Det er simpelthen ikke mulig for norske transportører å konkurrere med selskaper som betaler sine sjåfører etter deres hjemlands satser, som verken betaler arbeidsgiveravgift, merverdiavgift eller andre sosiale kostnader og som derfor er i stand til å melke det norske transportmarkedet.
Dette kan utenlandske selskaper gjøre i visshet om at sjansen for å møte norske kontrollmyndigheter er mikroskopisk.
Om norsk transportnæring skal bestå i framtida, er det nødvendig å skape like konkurransevilkår. Bekjempelse av skattekriminalitet er et viktig element i dette arbeidet.
Forslagsstillerne mener slik bekjempelse haster og fremmer derfor følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen kartlegge omfanget av kabotasje i det norske transportmarkedet.
2. Stortinget ber regjeringen gjøre endringer i merverdiavgiftsregisteret slik at utenlandske selskaper som driver innenlandsk transport av personer og gods i Norge (kabotasje) rubriseres som egen kategori.
3. Stortinget ber regjeringen legge til rette for at alle selskaper som driver transportvirksomhet i Norge, svarer merverdiavgift til den norske staten etter norske regler.
4. Stortinget ber regjeringen legge til rette for at skattemyndighetene intensiverer kontrollen med transportnæringen for å hindre skatteunndragelser og ytterligere konkurransevridning til fordel for utenlandske transportører.
20. juni 2014