Psykiske lidelser er en av de store folkesykdommene. Omtrent
halvparten av den norske befolkningen vil ifølge rapporten «Psykiske
lidelser i Norge: Et folkehelseperspektiv»http://www.fhi.no/dokumenter/68675aa178.pdf utarbeidet
av Folkehelseinstituttet i 2009 rammes av en psykisk lidelse i løpet
av livet, og en av tre rammes i løpet av et år.
Sammen med angst og alkoholmisbruk er depresjon den hyppigste
av alle psykiske lidelser. Verdens helseorganisasjon (WHO)Horton,
R. Launching a new movement for mentalhealth. The Lancet, 2007.
370(9590): p. 806. peker på at depresjon er den enkeltdiagnosen
som forårsaker flest tapte friske leveår i den vestlige delen av
verden.
Forslagsstillerne er på denne bakgrunn tilfreds med at regjeringen
i sin politiske plattform fremhever at psykisk helse er en prioritert
oppgave.
Forslagsstillerne vil understreke at det er et særlig behov for
styrking av det forebyggende arbeidet og lavterskeltilbudet i kommunene.
Formålet med lavterskeltilbud er at alle kommunens innbyggere lett
og raskt kan komme i kontakt med helsepersonell som har kompetanse
på forebygging, utredning og behandling av psykiske lidelser.
Eksempler på lavterskeltilbud kan være familiesentre/familiens
hus, kommunepsykologer, psykisk helseteam, helsestasjonen, gruppetilbud
i regi av frivillighetssentraler og frivillige organisasjoner, Internett-basert
terapi for ungdom, døgnbaserte hjelpetelefoner for psykisk helsehjelp
og mestrings- og selvhjelpskurs.
Opptrappingsplanen for psykisk helse ble gjennomført fra 1998
til 2008. En evaluering av planen slo fast at de med milde og moderate
psykiske lidelser, de med rusproblemer og eldre med psykiske lidelser
ikke hadde fått tilfredsstillende tilbud gjennom denne perioden.
Likevel slår en SINTEF-rapportSINTEF diskusjonsrapport:
”Vurdering av foreslåtte modeller for kommunal medfinansiering av
psykisk helsevern og tverrfaglig spesialistbehandling” fast
at kommunene aldri har brukt mindre midler på psykisk helse siden
Opptrappingsplanen for psykisk helse tok slutt.
Forslagsstillerne vil peke på at det i tillegg til de store belastningene
for det enkelte menneske er svært høye samfunnsøkonomiske kostnader
grunnet psykiske lidelser. Folkehelseinstituttet anslår at de samlede
samfunnsøkonomiske kostnadene for psykiske lidelser i Norge beløper
seg til mellom 60 og 70 mrd. kroner årlig.http://www.fhi.no/dokumenter/1b2e13863a.pdf
Beløpet omfatter tapt arbeidsfortjeneste, sykepenger, trygdeutgifter,
sosiale ytelser og behandlingskostnader. Psykiske lidelser er ifølge Folkehelseinstituttet
hovedårsak til rundt en tredjedel av alle uføreytelser, og psykiske
lidelser er med dette landets dyreste sykdomsgruppe som koster mer
enn alle andre enkeltsykdommer.
Ifølge Verdens helseorganisasjon er psykiske lidelser, målt i
sykdomsbyrde, den mest kostbare av alle sykdomsgrupper i Norge.
Depresjoner er den enkeltsykdom som koster staten mest, vesentlig
mer enn henholdsvis hjerte- og karlidelser, kreftsykdom, veitrafikkulykker
og alkoholskader. Forslagsstillerne mener dette understreker behovet
for å satse bredt på forebyggende innsats og lavterkelstiltak i
kommunene for å redusere behandlingsbehovet i spesialisthelsetjenesten.
I 2011 var de totale behandlingskostnadene for psykisk helsevern
18,9 mrd. kroner.http://www.sintef.no/Projectweb/Startsiden/SAMDATA-pa-nett/Psykisk-helsevern-2005/Ressursinnsats/Kostnader-og-finansiering/Kostnader-og-finansieringskilder---helseregioner/ Ifølge
Folkehelseinstituttet står psykiske lidelser for 40 prosent av sykefraværet
og utgjør 40 prosent av kostnadene til uførepensjon. Folkehelseinstituttets
rapport 2009:4 viser også at mange mennesker med angst og depresjon
uførepensjoneres uten å ha mottatt behandling for denne lidelsen.Rapport
2009:4, Folkehelseinstituttet
Forslagsstillerne mener derfor at et godt utbygd psykisk tjenestetilbud
i kommunen vil gi store besparelser for helsevesenet. Ved tidlig
intervensjon og behandling kan man forhindre at lettere lidelser
får utvikle seg til tyngre lidelser, som må håndteres av spesialisthelsetjenesten.
Mangelfullt lavterskeltilbud fører til at for mange pasienter
henvises til spesialisthelsetjenesten og blir stående i helsekø
mens tilstanden forverres.
Dette er etter forslagsstillernes syn samfunnsøkonomisk uheldig,
i tillegg til at det forringer livskvaliteten til det enkelte menneske.
Forslagsstillerne vil peke på at lov om helse- og omsorgstjenester
pålegger kommunene økt ansvar for innbyggernes psykiske helse. Forslagsstillerne viser
til at kommunene da også selvsagt må være i stand til å ivareta
dette ansvaret.
I 2012 ble det rapportert om 11 955 årsverk i kommunalt psykisk
helsearbeid for hele landet totalt, og det er estimert et behov
for 1 780 nye årsverk i kommunalt psykisk helsearbeid, der 275 av
årsverkene ifølge fagpersoner i kommunene bør være psykologer.7
Kommunalt psykisk helsearbeid må være tverrfaglig og ses i sammenheng
med det fysiske helsearbeidet på kommunalt nivå. Forslagsstillerne
viser til at en satsing på psykisk helsearbeid må inkludere styrking
av skolehelsetjenesten, helsestasjonene og andre medisinske instanser
i primærhelsetjenesten. Psykologene vil da få en nøkkelrolle i behandlingen, men
også i forbindelse med kvalitetssikring, forebygging og koordinering
av de andre aktørene.
Helsedirektoratets tilskuddsordning «Psykologer i kommunehelsetjenesten»
som ble lansert i 2009, mener forslagsstillerne var et godt initiativ
for å rekruttere flere psykologer til kommunene. Det var imidlertid
ikke tilstrekkelig.
Forslagsstillerne viser til at det i 2012 var ansatt i omtrent
259 psykologer i kommunale tiltak i psykisk helsearbeid, med 213
i målgruppe barn og unge og 48 i målgruppe voksne.http://www.sintef.no/SINTEF-Teknologi-og-samfunn/Prosjekter-i-SINTEF-Teknologi-og-samfunn/Prosjekter-SINTEF-TS-2006/Kommunale-tiltak-i-psykisk-helsearbeid-2012/
Forslagsstillerne viser til at to av tre kommuner ikke
har noen psykolog ansatt, og mange psykologer som ansettes i kommunale
helsetjenester får kun midlertidig tilsetting. Erfaringene flere
steder er at psykologene må se seg om etter annet arbeid når tilskuddsperioden
fra staten er over.
Dette viser at den midlertidige tilskuddsordningen ikke har vært
tilstrekkelig for å sette kommunene i stand til å innfri forpliktelsene
etter helse- og omsorgstjenesteloven og for å kunne tilby innbyggerne
et godt lavterskeltilbud.
Forslagsstillerne mener det bør utarbeides konkrete mål og tiltak
for å sikre at psykologer både rekrutteres til, og blir værende
i kommunene. Forslagsstillerne mener det er nødvendig med en sterkere
satsing fra statens side, særlig med bakgrunn i at de fleste norske
kommuner ikke har ansatt psykolog. Dette til tross for at 115 kommuner
fikk støtte til totalt 179 psykologstillinger i 2013.
Forslagsstillerne mener regjeringens bevilgning på 100 mill.
kroner i tilskuddsordningen for å ansette kommunepsykologer i 2014,
er et skritt i riktig retning. De årlige bevilgningene må imidlertid
økes systematisk og planmessig for å løse utfordringene innen psykisk
helsearbeid i kommunene.
Forslagsstillerne viser til at omtrent halvparten av befolkningen
vil rammes av en psykisk lidelse i løpet av livet, og at de samfunnsmessige
kostnadene ved denne folkesykdommen er betydelige. Gode forebyggingstiltak
og tidlig intervensjon vil derfor være av stor betydning for mange
enkeltmennesker og samfunnet som helhet.
Forslagsstillerne vil særlig understreke viktigheten av tiltak
overfor barn og unge. Ifølge Folkehelseinstituttet strever omtrent
15 prosent av alle barn, og en tredjedel av disse får hjelp fra
spesialisthelsetjenesten. Resten er i risikosonen for skjevutvikling og
vil ha behov for ulike kommunale hjelpetilbud i tillegg til det
primærforebyggende arbeidet rettet mot hele kommunens befolkning.
Forslagsstillerne vil igjen understreke behovet for tverrfaglig
innsats og en god integrering mellom fysisk og psykisk helsehjelp.
I forebyggingsarbeid rettet mot barn og unge vil både helsestasjonene,
skolehelsetjenesten og andre helserelaterte tiltak som eksempelvis
helsestasjon for ungdom, være viktige. Men det er også rom for å
tenke nytt, og forslagsstillerne vil i den forbindelse vise til
forsøk med Internett-basert rådgiving for ungdom. Det er per i dag ikke
etablerte behandlingsmetoder, men det er mange lovende erfaringer
som bør utvikles videre.
Forslagsstillerne mener utfordringene på området er betydelige
og at det vil være behov for tiltak på en rekke områder. Forslagsstillerne
vil derfor foreslå følgende ti tiltak for å styrke tilbudet innen
psykisk helse:
1. Utarbeide en plan for rekruttering
av psykologer til kommunene slik at befolkningen i hele landet sikres
mulighet til tidlig og effektiv psykisk helsehjelp.
2. Styrke tilskuddsordningen «Psykologer i kommunehelsetjenesten».
3. Styrke skolehelsetjenesten og helsestasjonene gjennom
en opptrapping av minimum 1 000 nye helsesøstre.
4. Utarbeide en E-helseplan for ungdom, med en særlig satsing
på tele- og tekstbaserte tilbud innen psykisk helse.
5. Opprette en nasjonal pilotpott for å stimulere til flere
lokale prosjekter i regi av ulike aktører, mer sosialt entreprenørskap
og flere aktivitetsbaserte tilbud.
6. Utrede et nytt inntekts- og refusjonssystem for psykisk
helsearbeid i kommunene, samt gjennomgå begrepsbruk og diagnosesystemet
i psykisk helsearbeid med tanke på en digital framtid og Internett-
og tele-baserte tilbud.
7. Legge til rette for økt informasjon til befolkningen
om psykiske helseplager og symptomer og bidra til utvikling av selvhjelps-
og mestringskurs.
8. Legge til rette for flere kvelds- og helgeåpne polikliniske
tilbud og ambulante team med tilbud rettet særlig mot ungdom.
9. Styrke forskningsinnsatsen innen psykisk helse, både
forebygging og behandling, samt FoU-arbeid innen psykisk helsearbeid.10. Opprette
flere brukerstyrte plasser knyttet til distriktpsykiatriske poliklinikker
(DPS) slik at innleggelser kan skje tidlig, før det blir behov for tvangsbruk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet
for 2015, styrke den økonomiske innsatsen og fremme tiltak som styrker
tilbudet innen psykisk helse.