Forslagsstillerne er bekymret for omfanget av den samlede overvåkningen
som norske borgere utsettes for. Hjemlene for overvåkning er de
siste årene betydelig utvidet i norsk lov. Samtidig har det skjedd
en rask utvikling i teknologien og tjenestene formidlet via data-
og telekommunikasjon. Antallet tjenester og mengden persondata har
økt formidabelt. Forslagsstillerne frykter at overvåkningstrykket
på norske borgere har blitt høyere enn ønskelig og at omfanget av
ulovlig overvåkning har økt.
Forslagsstillerne er videre urolige over avsløringene om omfattende
overvåkningsprogrammer rettet mot mennesker verden over.
Forslagsstillerne mener det trengs en grundig fremstilling av
summen av overvåkning som norske borgere utsettes for. En granskning
og fremstilling bør undersøke hvordan overvåkningen foregår, og hvordan
den har utviklet seg over tid, samt konsekvensene overvåkningen
har for ytringsfrihet, personvern og tilliten i samfunnet.
Forslagsstillerne finner det naturlig at det også gjøres en vurdering
av den offentlige ikke-militære data- og informasjonssikkerheten,
og av næringslivets data- og informasjonssikkerhet.
Forslagsstillerne mener det bør nedsettes en kommisjon som grundig
kartlegger og vurderer overvåkningssituasjonen fra fem perspektiver:
1. Den enkelte borgers situasjon,
særlig forholdet til retten til privatliv.
2. Overvåkningens innvirkning på ytringsfrihet, personvern
og tillit i samfunnet.
3. Fremmede staters overvåkning av norske borgere.
4. Statlig, ikke-militær data- og informasjonssikkerhet.
5. Næringslivets data- og informasjonssikkerhet, herunder
vern mot industrispionasje.
Forslagsstillerne anser at kommisjonens sammensetning vil være
av stor betydning. Oppdraget er spesielt krevende og berører kontroversielle
politiske spørsmål. Forslagsstillerne mener medlemmene bør ha variert
bakgrunn, og at aktive politikere ikke bør være medlemmer i kommisjonen.
Medlemmene bør ha yrker og posisjoner som muliggjør frie og uavhengige
vurderinger, uten frykt for karriere, stilling eller fremtidige
offentlige oppdrag. Dette gjelder særlig kommisjonens leder.
Forslagsstillerne mener kommisjonen må sikres adgang til innsyn
i kilder som er unntatt offentlighet, herunder (ikke uttømmende)
arkiver i vid forstand, data- og telenettverk, serverparker og kontrollsentraler.
Kommisjonen må kunne gjennomføre intervjuer/avhør der de som høres
overfor kommisjonen, er unntatt taushetsplikt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget anmodes om, i henhold til § 18 i Stortingets forretningsorden,
å nedsette en særskilt komité som skal avgi innstilling til Stortinget
om oppnevning av, og mandat for, en kommisjon som skal undersøke
og vurdere den samlede overvåkningen som norske borgere er utsatt
for.