Representantforslag fra stortingsrepresentantene Torgeir Knag Fylkesnes og Audun Lysbakken om karakterfri barneskole
Innhold
Til Stortinget
En viktig oppgave for å fremme utvikling i skolen er å sikre at elevene gis gode tilbakemeldinger på sitt arbeid. Det er nødvendig for motivasjon og læring. Foreldre og foresatte skal være trygge på hva barna mestrer og hvordan de kan strekke seg enda lenger. Fordi det er svært viktig å utvikle en god vurderingskultur i hele grunnopplæringen, har det vært satset systematisk på «vurdering for læring» de seinere årene.
Både norsk og internasjonal forskning, og lærernes egne vurderinger, tyder på at karakterer på barnetrinnet i grunnskolen vil være et feilspor i arbeidet med å styrke en slik vurderingskultur. Forskningen tyder på at karakterer er en dårlig form for tilbakemelding for barn i denne alderen. Tallkarakterer kan forstyrre tilbakemeldingen, særlig til de yngste elevene. De blir opphengt i et tall og opptatt av å sammenligne seg med andre i stedet for å høre på tilbakemeldingene fra læreren om hva de gjør bra, hva som bør forbedres og hvordan de bør arbeide videre.
Også lærerne er kritiske til karakterer på barnetrinnet. En undersøkelse blant norske lærere viste at 71 prosent sier nei til skriftlige karakterer fra 5. klasse, mens 77 prosent mener at skriftlige karakterer vil virke demotiverende på faglig svake elever. Utdanningsforbundet peker på at skolen ikke trenger flere tidstyver som stjeler lærernes tid og oppmerksomhet fra elevene og en god undervisning. De mener gode, tydelige tilbakemeldinger fra læreren er det viktigste for elevene på barnetrinnet, og sier et klart og tydelig nei til karakterer på grunnskolens barnetrinn.
Kunnskapsdepartementet har de siste årene mottatt søknader fra en lang rekke høyrestyrte kommuner om å sette i gang forsøk med karakterer på barnetrinnet. Disse ble avvist av den rød-grønne regjeringen fordi man uansett ikke hadde til hensikt å innføre karakterer på barnetrinnet. Nå åpner kunnskapsministeren for å godkjenne slike forsøksordninger, som fort kan komme til å omfatte svært mange elever. Sosialistisk Venstreparti mener det er klokt å prioritere forsøk i skolen på områder der allerede eksisterende forskning og lærernes erfaringer gir grunn til å tro at man kan gjøre læringsfremmende funn. Det er lite som tyder på at karakterer i barneskolen er et slikt område, og det er dessuten grunn til å frykte negative konsekvenser for elever i forsøksperioden. I forsøksperioden kan resultatet være synkende motivasjon hos mange elever, unødvendig merarbeid for lærerne og større uro i skolen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen videreføre forskriftene i opplæringslova som sier at det ikke er anledning til å gi vurdering med karakter i grunnskolen til og med 7. klasse, og at det heller ikke åpnes for forsøksordninger med karakterer på barnetrinnet.
6. november 2013