Representantforslag fra stortingsrepresentantene Mette Hanekamhaug, Tord Lien og Bente Thorsen om innføring av tegnspråk som valgfag i ungdomsskolen
Innhold
Det er tverrpolitisk enighet om at alle innbyggere skal ha mulighet til å delta i samfunnet. Arbeidet med universell utforming har vært viktig for å sikre at flest mulig av landets befolkning har tilgang til de samme samfunnsarenaene. Dessverre er det enkelte grupper som ikke ivaretas av disse planene og som ikke gis den samme muligheten til deltakelse.
Det anslås at man har rundt 400 000 hørselshemmede personer og 4–5 000 døve mennesker i Norge i dag. Hele den sistnevnte gruppen, men også flere i den første, er avhengige av tegnspråk for å kommunisere med omgivelsene. Samtidig ser man at antall mennesker som er i stand til å kommunisere gjennom tegnspråk, på langt nær er høyt nok. Den manglende forståelsen av tegnspråk skaper vanskeligheter i døves og hørselshemmede menneskers hverdag og er et hinder for aktiv livsutfoldelse.
Skolen er samfunnets opplæringsarena. I arbeidet mot frafall og for en bedre skole har det vært tverrpolitisk enighet om å få flere valgfag inn i skolen. Valgfagene skaper en mestringsarena for flere elever. Valgfagene gir elevene større påvirkning av egen skolehverdag, og de gir elevene økt motivasjon gjennom å tilby opplæring innenfor flere fagområder enn det som gjøres i dag.
I Meld. St. 22 (2010–2011) Motivasjon – Mestring – Muligheter anerkjennes viktigheten av valgfag i skolen. Det tas til orde for innføring av tverrfaglige valgfag på ungdomstrinnet. Valgfagene innføres trinnvis, det første med oppstart høsten 2012 for 8. trinn. Tilbudet utvides til å omfatte 8. og 9. trinn fra høsten 2013 og alle trinn fra og med skoleåret 2014. Læreplanene fastsettes av departementet, og de første læreplanene ble tatt i bruk for skoleåret 2012–2013. Her legges det opp til 12 valgfag på nasjonalt plan med en felles utforming av læreplan- og kompetansemål.
Forslagsstillerne mener kompetansen i tegnspråk bør styrkes. Det bør derfor bli mulig å ta tegnspråk som valgfag i ungdomsskolen. En stor andel av innbyggerne i samfunnet er hørselshemmede og døve, og kompetanse i tegnspråk er viktig for disse. Videre er det flere yrker hvor mestring av tegnspråk er viktig, blant annet læreryrket, innenfor helsefag og andre yrker som innebærer kommunikasjon og mellommenneskelig kontakt. Tilsvarende er det problemer knyttet til manglende erfaring med tegnspråk for ansatte i offentlig, tjenesteytende sektor. Det rapporteres også om mangel på døvetolker. Dersom flere elever introduseres for tegnspråk i grunnskolen, kan det bidra til at flere velger å ta døvetolkutdanning. Videre er det et viktig poeng at dersom hørende elever ved skoler med døve og svært tunghørte elever tar tegnspråk som valgfag, vil det bli lettere for de døve og svært tunghørte å bli sosialt integrert.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen sørge for at tegnspråk gjøres tilgjengelig som valgfag i ungdomsskolen.