Bakgrunn
Forslagsstillerne viser til at rv 9 er en viktig del av rute 4c. Kommunene i Setesdal har i mange år hatt stort engasjement og arbeidet aktivt for utbygging av veien gjennom Setesdal, med gul midtstripe til Hovden. Omkring 2003 ble «Setesdalspakken» etablert med bompengefinansiering. Bompengefinansieringen har vist seg å være en fiasko, og det må derfor legges opp til andre måter å finansiere veien på.
Setesdal er avhengig av en effektiv og trygg rv 9 med gul midtstripe for å ha fundament for videre utvikling og vekst i regionen. Det er svært viktig å redusere næringslivets faktiske avstandsulemper, og dermed øke konkurransekraften. Setesdal er en viktig region for rekreasjon og fritidsaktiviteter i landsdelen. Trygg og effektiv vei er viktig for å opprettholde dette næringsgrunnlaget i øvre Setesdal. Regionen har heller ikke komplementære transportsystem, som jernbane, fly eller ferje, og er derfor avhengig av god vei.
Rv 9 er på mange måter selve livsåra i Setesdal. Fullført utbygging vil skape regionforstørring og viktig utviding av bo- og arbeidsmarkedet. Men veien gir også en viktig reiserute til fjordene i vest, og er en viktig ferdselsåre mot kontinentet. Rv 9 må være en prioritert transportkorridor når Hardangerbrua nå er i ferd med å bli ferdigstilt, både ut fra transportøkonomisk effektivitet og fordi veien binder landsdelene sammen via knutepunktet i Haukeli i Telemark.
Når gul midtstripe er på plass, vil sambandet fra kontinentet via Kristiansand til knutepunktet på Haukeli – og øst-vest samband både til Stavanger, Bergen og Oslo bli årer med god innsparing i transportkostnader og tidsbruk.
Utbyggingen av rv 9 med gul midtstripe har vist et gunstig kostnadsbilde. Det er lagt en nøktern standard til grunn, og man får mye igjen for investeringene. Kostnadene for fullføring av utbyggingen må sies å være rimelig i veiutbyggingssammenheng. Kommunene i Setesdal har gjennom mange år arbeidet aktivt for å få gjennomført utbygging av rv 9 til en akseptabel standard.
Regionen har vist stor vilje til egenfinansiering, ved f.eks. bruk av konsesjonskraftmidler. Når det prosjektet som er i gang nå (Krokå–Langeid nord) er ferdig, gjenstår det 40 km av utbyggingen for å få gul midtstripe til Hovden. Statens vegvesen har kostnadsberegnet dette til 670 mill. kroner. Av dette har setesdalskommunene avsatt 100 mill. kroner i egenkapital, og det er da en rest på 570 mill. kroner.
Planarbeidet for de gjenstående parsellene, som f.eks. Sandnes–Harstadberg, Skomedal og Frøysnes, er godt i gang og beregnes ferdige våren 2014. Det er derfor viktig at arbeidene ikke stopper opp, og forventningene om at rv 9 med gul midtstripe gjennom Setesdal skal gjennomføres sammenhengende, må innfris.