Til Stortinget
Oslopolitiet etterlyser for tiden hele 3 246 mennesker i forbindelse
med kriminalsaker. Drap, drapsforsøk, voldtekt, bortføring og ran
er blant forbrytelsene. Ser man landets politidistrikt under ett,
er det for tiden totalt om lag 7 000 personer som er etterlyst av
politiet, og da av de samme grunner som nevnt ovenfor. Ifølge stasjonssjef
ved Grønland politistasjon endrer disse tallene seg hver dag.
De ettersøkte utgjør en variert gruppe, men har det til felles
at politiet vil ha tak i dem i forbindelse med kriminalsaker eller
mulige kriminalsaker. Ifølge Oslopolitiet gjelder dette alt fra
folk som er savnet, forkynninger av stevninger og vitner som ikke
vil møte, til drap og drapsforsøk. I tillegg er antallet personer
som til enhver tid er ettersøkt av Oslo-politiet, stadig stigende.
Hvor personene er, vet ikke politiet. Selv om mange av dem befinner
seg i Oslo, er det ikke nødvendigvis lett for politiet å finne dem. Mange
oppgir adresser som de ikke bruker som reell bostedsadresse. Ifølge
oppslag i Dagbladet 30. september 2012 mener politiet at noen spekulerer
i at det skal ta lang tid før de blir pågrepet, fordi det kan medføre
strafferabatt i norsk rett at det tar lang tid fra en kriminell
handling til saken kommer til doms.
Politiet har i dag ikke tilgang til registrene til Nav og Skatt
Øst. En som er ettersøkt av politiet, kan få Nav-midler uten at
politiet får greie på det. I praksis kan dette medføre at staten
ettersøker med den ene hånden og gir velferdsytelser til samme person
med den andre. De store juridiske hindrene for informasjonsutveksling
mellom de offentlige etatene er et spørsmål som for tiden også diskuteres
på regjeringsnivå. 22. juli-kommisjonen trakk også fram dette i sin
rapport.
Justis- og beredskapsminister Grete Faremo uttalte følgende til
Aftenposten 26. september 2012:
«Jeg stiller spørsmål om det er riktig å ha disse sterke
hindrene for utveksling av informasjon. Når offentlige etater har
opplysninger for å avhjelpe et formål, er spørsmålet mitt om ikke
den type informasjon, for eksempel fra Nav-systemet, bør kunne gjøres
tilgjengelig for PST dersom de spør.»
Forslagsstillerne er enige med statsråden i disse uttalelsene,
og mener det blir feil at folk som er kriminelle, og som unndrar
seg politiet, skal få strafferabatt fordi det er lenge siden ugjerningen
skjedde, samt at offentlige etater ikke kan utveksle informasjon
der formålet helt åpenbart er å bekjempe kriminalitet.
Forslagsstillerne viser til at Dagbladet sommeren 2012 omtalte
en sak om en etterlyst ransmann (22). Han hadde sittet i varetekt
i Finnmark etter beslag av 1,4 kilo amfetamin og blitt dømt for
drosjeran i Oslo tingrett. Så dro han til Kosovo, med flere uoppgjorte rans-
og narkosaker bak seg i Norge. Han ble så etterlyst av politiet
i flere omganger. Han kom ubemerket tilbake til Norge i 2011 og
begynte å jobbe i et lite snekkerfirma. Først åtte måneder senere
fant politiet ut at han var i Norge. Da ble det klart at den etterlyste ransmannen
i mellomtiden hadde jobbet som bygningsarbeider i regjeringskvartalet,
et arbeid som i utgangspunktet krever sikkerhetsklarering.
Forslagsstillerne mener denne hendelsen er et godt eksempel,
som illustrerer deler av problemene i dette forslaget på en god
måte.
Forslagsstillerne viser videre til at EØS-borgere som fremviser
et skriftlig jobbtilbud, får et registreringsbevis uten sluttdato
av Utlendingsdirektoratet (UDI) etter saksbehandling hos politiet.
Det er ingen obligatorisk tilbakerapportering til UDI dersom arbeidsforholdet
avsluttes.
Dermed kan disse personene bli stående med status som arbeidstakere,
og følgelig gyldig oppholdsrett og arbeidstillatelse. Dette innebærer
full tilgang til Navs tjenester. Det siste halvåret har nors-ke
Nav-kontorer stått overfor følgende dilemma: Nav har ikke mulighet
til å stanse støtten til EØS-borgere som de vet bryter kravene til
støtte. En ny forskrift gjør at en EØS-borger med jobbkontrakt av
minst 14 dagers varighet får et registreringsbevis uten utløpsdato.
Når personen i tillegg har fast bopel i Norge, gir dette ham full
rett på tjenester som sosialhjelp og kommunalbolig. Det finnes ingen
mekanismer for å fange opp at arbeids-forholdet er avsluttet, noe
som vil si at beviset er gyldig også etter endt arbeidsforhold.
I praksis kan dermed arbeidsinnvandrere som har jobbet i 14 dager
kunne heve sosialhjelp, selv om de ansatte i Nav får vite at klienten
ikke lenger er i arbeid og dermed ikke har lovlig opphold og rett
på støtte. Ifølge regelverket er Nav nemlig forhindret fra å overprøve
oppholdstillatelse utstedt av UDI. På samme tid gjør taushetsplikten
at Nav heller ikke kan varsle UDI om klienter som ikke lenger oppfyller
kravet til opphold.
Forslagsstillerne vil understreke at forslaget ikke er ment å
forringe personvernet. Derfor er det av betydning at forslaget bærer
med seg et krav om klar mistanke om brudd på offentlige regler,
eller mistanke om at straffbare forhold er begått. Hensynet til den
enkeltes personvern må vike på det tidspunkt man bryter reglene
som alle i samfunnet må forholde seg til.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen fremme de nødvendige lovendringsforslag
slik at offentlige etater seg imellom kan utveksle informasjon der
det foreligger mistanke om straffbart brudd på regelverk.
2. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer for å sikre at politiet raskt får tilgang til informasjon
fra aktuelle offentlige registre når politiet har skjellig grunn til
mistanke om at en straffbar handling er begått.
3. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om nødvendige
lovendringer for å sikre PST tilgang til informasjon fra aktuelle
offentlige registre når PST registrerer sak om en konkret person.
5. oktober 2012