Til Stortinget
Lærere med høy faglig og pedagogisk kompetanse er selve grunnsteinen
i skolen. Flere undersøkelser viser at høy faglig og pedagogisk
kompetanse gir tilsvarende gode læringsresultater hos elevene. Det
er således åpenbart at man må satse på lærernes kompetanse dersom
man ønsker å gjøre norsk skole enda bedre. Forslagsstillerne har
som utgangspunkt at alle som underviser norske elever skal ha formell
undervisningskompetanse. Ifølge tilgjengelig statistikk gjenspeiler
imidlertid ikke dette dagens situasjon, all den tid ca. 3,6 pst.
av lærerårsverkene, eller ca. 9 000 lærere i norsk grunnskole, mangler
undervisningskompetanse for trinnene de underviser på. I enkelte kommuner
er prosentandelen tilsatte med manglende undervisningskompetanse
urovekkende høy.
Et velutbygd kompetansehevingssystem er helt avgjørende for å
kunne nå målet om at alle som underviser norske elever har formell
undervisningskompetanse. Det er imidlertid lite som tyder på at man
kan oppnå dette målet med dagens dimensjonering av videreutdanningssystemet.
Etter forslagsstillernes mening må en derfor sette i gang utvidede
tiltak for å sikre at alle som underviser norske elever har formell
undervisningskompetanse.
Forslagsstillerne viser til at det har vært bred politisk enighet
om å satse på lærernes kompetanseheving gjennom systematisk videreutdanning,
særlig gjennom de siste stortingsperiodene. Rett nok har det vært
varierende grad av vilje til å prioritere dette fra de ulike politiske
partiene, men det synes klart at alle partiene, om enn i ulik grad,
drar i samme retning når det gjelder dette tiltaket.
Det har vært knyttet en del debatt til det eksisterende videreutdanningssystemet,
videreutdanningsstrategien «Kompetanse for kvalitet», hvor stat
og skoleeier og den enkelte lærer inngår et spleiselag med nøkkelen
50-25-25 for å finansiere videreutdanningskostnadene. Forslagsstillerne
viser til at Venstre primært mener at staten burde bidratt med mer enn
50 pst. av kostnadene i en overgangsperiode for å få opp antallet
lærere som tar videreutdanning, og viser i denne forbindelse til
Dokument 8:145 S (2009-2010), jf. Innst. 26 S (2010–2011), samt
Venstres budsjettmessige disponeringer i 2012 slik disse fremkommer
av Innst. 12 S (2011–2012).
Forslagsstillerne viser til at nevnte strategi, som er et resultat
av forhandlinger mellom berørte parter i sektoren, har følgende
uttalte delmål for perioden 2012–2015:
1. Satsingen på videreutdanning
har som mål å bedre elevenes resultater i prioriterte fag ved å
øke antall lærere som har faglig og fagdidaktisk kompetanse opp
til 60 studiepoeng. Gjeldende kompetanseforskrift er et viktig grunnlag
for videreutdanningen.
2. Øke lærernes kompetanse gjennom etterutdanning på prioriterte
fag og områder.
3. Styrke skolelederes kompetanse gjennom det nasjonale
rektorprogrammet.
Strategien tar altså med andre ord mål av seg å øke antallet
lærere «som har faglig og fagdidaktisk kompetanse opp til 60 studiepoeng»,
en generell kompetanseheving for lærere gjennom etterutdanning på
prioriterte fag og områder, samt en styrking av skolelederkompetansen.
Ut fra dimensjoneringen av ordningen må disse delmålene karakteriseres
som svært ambisiøse, all den tid regjeringen nå har slått fast at
ordningen kun skal ha som ambisjon å omfatte 1 700 lærere pr. år, jf.
Prop. 1 S (2011–2012) for Kunnskapsdepartementet. Dermed vil det
ta mange tiår før alle tilsatte som underviser i norsk skole har
fått etterlengtet kompetanseheving gjennom videreutdanning, og det
vil ikke minst ta lang tid før en har sikret at tilsatte som underviser
norske elever faktisk har formell undervisningskompetanse. Etter
forslagsstillernes mening er det behov for et særskilt løft for
sistnevnte gruppe. Dette bør komme i tillegg til den eksisterende
videreutdanningsstrategien, hvis nåværende dimensjonering tilsier
at det primært bør forbeholdes delmål 2.
I Grunnskolens informasjonssystem (GSI) er det beregnet årsverk
for undervisningspersonale uten godkjent utdanning for trinnene
de underviser på, inkludert assistenter som utfører undervisningsoppgaver,
samt årsverk som innehar godkjent undervisningskompetanse. Ifølge
informasjon fra Kunnskapsdepartementet gitt i Dokument 15:826 (2011–2012),
og som gjennomgående vil bli lagt til grunn i det følgende, er det
totalt 50 592 årsverk i grunnskolen i skoleåret 2011–2012. Av disse
er 1 825 årsverk uten godkjent undervisningskompetanse for de trinn de
underviser på, mens 48 767 årsverk er med godkjent undervisningskompetanse.
Det betyr at tilsatte uten godkjent kompetanse utgjør en andel av
årsverkene på ca. 3,6 pst.
Fylkesvis er det også store forskjeller. Tabellen under, utarbeidet
av Kunnskapsdepartementet, viser hvordan de 1 825 årsverkene uten
godkjent undervisningskompetanse for de trinn de underviser på fordeler
seg på fylker skoleåret 2011–12:
Fylke | Årsverk u/godkjent
kompetanse for de trinn de underviser på (GSI-tall 2011–2012) |
Østfold | 74 |
Akershus | 352 |
Oslo | 225 |
Hedmark | 53 |
Oppland | 81 |
Buskerud | 128 |
Vestfold | 43 |
Telemark | 32 |
Aust-Agder | 26 |
Vest-Agder | 23 |
Rogaland | 142 |
Hordaland | 86 |
Sogn og Fjordane | 71 |
Møre og Romsdal | 73 |
Sør-Trøndelag | 55 |
Nord-Trøndelag | 43 |
Nordland | 116 |
Troms | 88 |
Finnmark | 113 |
Sum | 1 825 |
På kommunenivå er forskjellene også betydelige. Ifølge en nyhetssak
fra NRK Nordland 28. februar 2012 bruker en del kommuner ufaglært
arbeidskraft til å undervise i 20 pst. eller mer av timene i grunnskolen.
Det er etter forslagsstillernes mening svært bekymringsfullt.
Det er vanskelig å anslå hvor mange tilsatte (antall) disse årsverkene
representerer. Ifølge informasjon fra Kunnskapsdepartementet gitt
i Dokument 15:826 (2011–2012), produserer Statistisk sentralbyrå
(SSB) tall som viser antall lærere med og uten godkjent utdanning.
Disse tallene er imidlertid knyttet til sysselsatte lærere (arbeidsmarkedsstatistikk)
og er ifølge departementet ikke direkte sammenlignbare med det som
registreres i GSI.
Pr. i dag foreligger ikke det nøyaktige tallet fra SSB for totalt
antall lærere i grunnskolen i fjerde kvartal 2010, men i fjerde
kvartal 2009 var det totalt 67 200 lærere ansatt i grunnskolen.
Lærere uten godkjent kompetanse utgjorde da 12,3 pst. av lærerne. Det
har ikke vært store endringer i antallet årsverk fra 2009 til 2010,
og heller ikke i andelen årsverk uten godkjent kompetanse for de
trinn de underviser på. Ifølge departementet er det derfor grunn
til å tro at også forholdstallet mellom andelen personer med og uten
godkjent kompetanse er relativt stabilt. Forslagsstillerne legger
til grunn at dette også gjelder for inneværende skoleår.
Tabellen under, utarbeidet av Kunnskapsdepartementet, viser hvordan
de 8 971 lærerne uten godkjent kompetanse i fjerde kvartal 2010,
fordelte seg på de ulike fylkene:
Fylke | Lærere u/godkjent
kompetanse (SSB, fjerde kvartal 2010) |
Østfold | 412 |
Akershus | 1 322 |
Oslo | 1 078 |
Hedmark | 339 |
Oppland | 365 |
Buskerud | 498 |
Vestfold | 390 |
Telemark | 293 |
Aust-Agder | 195 |
Vest-Agder | 183 |
Rogaland | 674 |
Hordaland | 709 |
Sogn og Fjordane | 229 |
Møre og Romsdal | 476 |
Sør-Trøndelag | 435 |
Nord-Trøndelag | 201 |
Nordland | 569 |
Troms | 316 |
Finnmark | 287 |
Sum | 8 971 |
Etter det forslagsstillerne har brakt på det rene har ikke Kunnskapsdepartementet
noen fullgod oversikt over hvilken formell bakgrunn undervisningspersonalet
uten godkjent utdanning for de trinn de underviser på innehar. Etter
forslagsstillernes syn er dette viktig å få kartlagt bedre, blant
annet med tanke på hvordan man kan innrette kompetansehevingssystemet
videre.
Forslagsstillerne legger imidlertid til grunn at det sannsynligvis
er stor variasjon med hensyn til undervisningspersonalets formelle
bakgrunn. Enkelte har høy faglig kompetanse, men mangler pedagogikk, mens
andre har lav faglig kompetanse og har heller ikke pedagogikk. Ifølge
informasjon fra Kunnskapsdepartementet, som igjen bygger på SSB-tall
fra fjerde kvartal 2010, hadde 715 av 8 971 tilsatte høyere universitets-/høgskoleutdanning
uten pedagogikk (8 pst.), 3 058 tilsatte hadde lavere universitets-/høgskoleutdanning
uten pedagogikk (34 pst.), mens hele 5 198 tilsatte hadde videregående
opplæring eller lavere uten pedagogikk (58 pst.).
Oppsummert er det altså slik at ca. 3,6 pst. av lærerårsverkene,
eller ca. 9 000 lærere i norsk grunnskole, mangler undervisningskompetanse
for trinnene de underviser på. Det er betydelig variasjon mellom
fylker og kommuner i dette spørsmålet. Den formelle kompetansen
tilsatte med manglende undervisningskompetanse innehar, varierer,
men det er sannsynlig at rundt halvparten av disse kun innehar videregående
opplæring eller lavere uten pedagogikk. Forslagsstillerne mener
det er viktig å understreke at en del av det totale antallet tilsatte
med manglende undervisningskompetanse også kan være assistenter,
slik at totalbildet kan se noe annerledes ut. En del kan også ha
deltidsstilling mens de holder på med kompetansegivende (videre-)utdanning.
Etter forslagsstillernes oppfatning er det nødvendig både å kartlegge
dette forholdet bedre og ikke minst igangsette ytterligere tiltak
for å sikre at lærere som underviser i norsk skole faktisk har undervisningskompetanse
for de trinnene de underviser på. Noen tilsatte, særlig de med høyere
og lavere universitets-/høgskoleutdanning uten pedagogikk, vil sannsynligvis
ikke ha behov for særlig omfattende videreutdanning, mens tilsatte
med videregående opplæring eller lavere uten pedagogikk vil ha behov
for langt mer. Under alle omstendigheter må det gjøres et systematisk
arbeid for å sikre at alle elever i norsk skole innen rimelig tid
får undervisning av lærere som er faglig kvalifisert for dette.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om et særskilt kompetanseløft
for tilsatte i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse for
trinnene de underviser på. Et slikt kompetanseløft skal komme i
tillegg til den eksisterende videreutdanningsstrategien «Kompetanse
for kvalitet», og innebære en tidfestet plan for hvordan alle tilsatte
i skolen med undervisning som oppgave kan få fullgod undervisningskompetanse.
27. mars 2012