Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ingjerd Schou, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Gunnar Gundersen om konkurranseutsetting av Kongsvingerbanen

Innhold

Til Stortinget

Det har vært en utfordrende tid for jernbanen. Gjennom vinteren 2009/2010 opplevde norsk jernbanesektor sterk turbulens, vesentlig dårligere regularitet og nedgang i antall passasjerer. Dersom situasjonen ikke bedres denne vinteren, vil dette bety et alvorlig tillitsbrudd overfor alle som er avhengige av at togene går når de skal. Jernbanen utgjør en helt avgjørende del av norsk transportsektor som binder samfunnet sammen og legger grunnlaget for både næringsliv, by- og distriktsutvikling.

Det er bred enighet om at jernbanen må styrkes, og at kvalitet og forutsigbarhet må bedres for å øke jernbanens konkurranseevne innenfor både person- og godstransport. Jernbanen er en rasjonell og lite miljøbelastende transportform som også bidrar til bedre sikkerhet på veinettet gjennom å avlaste for gods- og persontransport.

Forslagsstillerne ønsker å avvikle togmonopolet for å sikre de togreisende et best mulig jernbanetilbud. Egnede strekninger bør konkurranseutsettes etter en konkret vurdering. Sikkerhet skal fortsatt være et statlig ansvar og ha prioritet nummer én. Eventuelle innsparte midler bør brukes til å styrke jernbanen.

Resultatene av konkurranseutsettingen av Gjøvikbanen har vist at dette har bidratt til lavere offentlige kostnader og bedre tilbud til passasjerene, uten at dette har gått på bekostning av de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser. Konkurransen ga et bedre og rimeligere tilbud og bedre passasjertall. Den nylig utgitte rapporten «På sporet av konkurranse» som ble utgitt som TØI-rapport 1104/2010 fra Transportøkonomisk institutt, konkluderer med at konkurranseutsettingen har styrket potensialet for offentlig styring. Rapporten sier:

«Samferdselsdepartementet har fått økt kunnskap og kompetanse om jernbane som følge av prosessen og dermed har bedre forutsetninger for å stille krav til utformingen av persontransport med tog.»

Forslagsstillerne mener det er viktig at jernbanen driftes effektivt. Driftsformen kan ikke avgjøres av ideologiske kjepphester eller privat allergi, men må drives på den måten som gir passasjerene et best mulig tilbud, på en rimeligst mulig måte. Kongsvingerbanen er en banestrekning med mange av de samme utfordringer som Gjøvikbanen var stilt overfor den gang denne ble konkurranseutsatt. Forslagsstillerne ønsker å gi Kongsvingerbanen den samme anledning til effektiv drift og til forbedring av tilbudet som Gjøvikbanen har fått, og foreslår derfor en konkurranseutsetting av strekningen.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen konkurranseutsette passasjertransporten på Kongsvingerbanen så raskt som mulig.

11. januar 2011