Representantforslag fra stortingsrepresentantene Ulf Leirstein, Jan Tore Sanner, Hans Olav Syversen og Borghild Tenden om avgiftsfritak for autodieselavgift for høyinnblandet biodrivstoff
Innhold
Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2010 ble fritaket for autodieselavgift for biodiesel opphevet. Fritaket for autodieselavgift, for andel biodiesel i mineralolje, skal i henhold til Prop. 1 S (2009–2010) fases ut over to år. Det ble vedtatt halv biodieselavgift for andel biodiesel i 2010, og regjeringen varslet at fra 2011 vil avgiften for denne andelen være på samme nivå som autodieselavgift på ordinær diesel.
Begrunnelsen for å fjerne avgiftsfritaket for biodiesel var at autodieselavgiften, i likhet med bensinavgiften, har til hensikt å stille brukerne overfor de samme eksterne kostnader knyttet til ulykker, kø, støy, veislitasje, samt helse- og miljøskadelige utslipp til luft (eksklusive utslipp av CO2) som bruk av bil medfører.
De siste årene har det kommet en rekke alternativer til bensin og autodiesel på markedet, deriblant bioetanol, biodiesel, biogass, autogass (LPG), naturgass CNG og NGL), hydrogen, hytan og elektrisitet. I tillegg tilbys noen av disse drivstoffene som blandingsprodukter. Omsetningen av alternative drivstoff er foreløpig begrenset, men økende.
Fjerningen av avgiftsfritaket for biodiesel kom svært overraskende, og stikk i strid med de politiske signaler som så langt var gitt fra regjeringen. Tvert imot hadde medlemmer av regjeringen tidligere lovprist produsenter av biodiesel. Alle investeringer i biodrivstoff var basert på myndighetsskapte virkemidler: omsetningspåbudet, avgiftsfritaket, og på signaler om at økt bruk av biodrivstoff var en utvikling myndighetene ønsket seg.
Forslagsstillerne viser til at både forbrukere og bedrifter hadde tilpasset seg avgiftsfritaket. Mange privatpersoner og lastebileiere var i ferd med å gå over til biodrivstoff. For enkelte lå det store investeringer bak. Flere bedrifter sto klare med investeringer i nye anlegg. Regjeringens snuoperasjon har skadet tilliten til arbeidet for et bedre miljø og til forutsigbare rammebetingelser for bedrifter.
Avgiftsøkningen førte til stans i aktiviteter og investeringer i biodrivstoff i Norge. Norsk produksjon stoppet opp fordi investorene ikke våget å sette penger i et svært usikkert marked.
Forslagsstillerne vektlegger imidlertid at et avgiftsfritak vil stimulere investeringer i annen generasjons biodrivstoff.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2010 gjeninnføre fritaket for autodieselavgift for høyinnblandet biodiesel der biodrivstoff utgjør minst 30 pst. av dieselblandingen.