Representantforslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette Holten Hjemdal, Dagfinn Høybråten, Jan Sahl og Dagrun Eriksen om innføring av miljøbilpremie for bilkjøpere som kjøper miljøvennlig bil i Norge
Innhold
Veitrafikken er en av de største kildene til utslipp av klimagasser i Norge. Fra 1990 til 2007 økte utslippene fra veitrafikken med 33 prosent. I 2007 satte veitrafikken ny utslippsrekord med et samlet utslipp på 10,3 millioner tonn CO2. Dette utgjør 19 prosent av Norges samlede klimagassutslipp.
Det er svært krevende å redusere utslippene fra veitrafikken. Dette fordi utslippene kommer fra hundretusener av enkeltstående utslippskilder, og fordi reduserte utslipp forutsetter atferdsendring og "riktige" miljøvalg i befolkningen. Økt satsing på kollektivtrafikk kombinert med høyere miljøavgifter og sterkere restriksjoner på bilbruk er en god måte å redusere utslippene på, noe vi allerede er i gang med i Norge. En annen måte å få ned utslippene på er å premiere kjøp av miljøvennlige biler.
I klimaforliket ble det enighet om at det skal være et mål at det gjennomsnittlige utslippet fra nye personbiler skal være under 120 gram CO2 per kilometer fra 2012. Ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler registrert i februar 2009 var på 154 g/km. Innfrielse av målsettingene i klimaforliket krever at miljøbiler og lavutslippsbiler utgjør en langt større andel av nybilsalget enn det de gjør i dag.
Den svenske regjeringen innførte i 2007 en ordning med miljøbilpremie for bilkjøpere som kjøper miljøvennlige biler. Frem til juli 2009 får svenske bilkjøpere utbetalt 10 000 kroner ved kjøp av ny miljøbil. Ordningen har ført til at mer enn hver tredje nybil som selges i Sverige, er en miljøbil. Den svenske ordningen gjelder for bensin- og dieselbiler med utslipp under 120 gram CO2 per kilometer, samt alle typer lav- og nullutslippsbiler som flexifuel-biler, hybridbiler, hydrogenbiler og elbiler. Ytterligere informasjon om ordningen finnes på nettsidene til den svenske Transportstyrelsen.
Tiden er nå kommet for å innføre miljøbilpremie i Norge. Miljøbiler utgjør en betydelig lavere andel av nybilsalget i Norge enn i Sverige, og en miljøbilpremie vil kunne bidra til å øke denne andelen. Premien bør ligge et sted mellom 25 000 og 30 000 kroner for å gi ønsket effekt. Ettersom den teknologiske utviklingen har gått sin gang siden 2007 er det naturlig at utslippskravene skjerpes i forhold til den svenske ordningen ved innføring av en miljøbilpremie i Norge.
SINTEF, Energibedriftenes landsforening og BI fremmet nylig et felles forslag til klimaplan for Norge frem mot 2020 (ENKL-planen). Planen består av fem klimatiltak som skal bidra til at Norge oppfyller målene i klimaforliket samt kravene Norge kan forvente i kjølvannet av EUs nylig vedtatte energi- og klimapakke. Innføring av en miljøbilpremie inngår som ett av fem tiltak i ENKL-planen.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen innføre en tidsbegrenset ordning med miljøbilpremie for privatpersoner som kjøper ny miljøbil i Norge. Ordningen bør gjelde i perioden 1. januar 2010 til 31. desember 2011.