Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Jan Arild Ellingsen og Per Sandberg om raskest mulig å starte planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv. 80 mellom Løding og Vikan, samt legge frem forslag om statlig finansierig i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009

Innhold

Til Stortinget

For å komme til og fra Bodø via vegnettet må en passere Hestsundet bru – Hopsbrua ca. 20 km fra Bodø. Broen har over lang tid vært i dårlig forfatning. Det har de senere dagene kommet frem at broen er i langt dårligere forfatning enn tidligere antatt, ja, broen er faktisk så dårlig at det skal legges ut en ny midlertidig nødbro ved siden av den gamle innen 6 måneder. Etter opplysninger som vegvesenet har gitt, siger broen både ned og mot elven.

Store deler av dem som arbeider i Bodø pendler daglig over broen, både fra tettstedene Løding og Saltstraumen, men også fra nabokommunene Fauske og Gildeskål. Både pendlerne og befolkningen for øvrig er sterkt bekymret over utviklingen. Det er spesielt bekymringsfullt at broens tilstand i et raskt tempo har blitt betydelig verre.

I tillegg til befolkningens bekymringer rammer dette også næringslivet i området. Det er allerede innført aksellastbegrensninger på broen, noe som allerede har ført til stopp i trafikken. Nexsans Norway, som har fabrikk på Rognan i Saltdal kommune, har allerede fått stoppet en transport med en kabel på 50 tonn som skal til Canada. Nå taper bedriften flere hundre tusen kroner på at kabelen ikke kan fraktes til havnen i Bodø. Det samme gjelder Nordlandskranen AS som hadde et oppdrag i Glomfjord. På grunn av begrensningene som er innført, må den demonteres i Glomfjord og sendes med båt til neste oppdrag. Bedriften opplyser at de bruker tre mann i seks dager bare på montering og demontering. Bedriften får følgelig store problemer med å ta oppdrag utenfor Bodø sentrum etter at de nye restriksjonene er gjennomført. Bodø har en betydelig andel av bedrifter som frakter varer til nærliggende kommuner. Hvis broen bryter sammen, vil dette få store konsekvenser for næringslivet og befolkningen i området.

Broen er planlagt skiftet ut i forbindelse med etablering av "Veipakke Salten 2". Hvis broen blir værende i "Veipakke Salten 2", vil det ta mange år før arbeidet med ny bro kommer i gang. Forslagsstillerne ønsker derfor å ta broen ut av denne pakken, og bygge den raskest mulig.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

I

Stortinget ber Regjeringen raskest mulig igangsette planlegging, prosjektering og bygging av ny bro på rv. 80 mellom Løding og Vikan.

II

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

5. november 2008