Representantforslag fra stortingsrepresentantene Per Sandberg, Arne Sortevik, Ulf Leirstein, Hans Frode Kielland Asmyhr og Bård Hoksrud om en samlet plan for fullføring av utbyggingen av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen med avklart statlig finansiering
Innhold
Utbyggingen av E18 fra Riksgrensen til Vinterbro i Akershus er en del av Østfoldpakka fase 1, som i tillegg inneholder ferdigstillelse av E6 gjennom fylket til firefelts motorvei. Forutsetningen i Østfoldpakka, som også omfattet Norges andel av Svinesundforbindelsen med inkludert ny bru, var at staten skulle bidra med 50 prosent, mens resten skulle dekkes av bompenger. Siden har staten gjort det grepet å løfte ut Svinesundforbindelsen og gjøre denne hundre prosent bompengefinansiert.
Østfold fylkeskommune har garantert for disse to gigantprosjektene med en samlet garantiforpliktelse på 2,7 mrd. kroner. I tillegg er det gitt godkjennelse for forlenget bompengeinnkreving i 20 år. Det må konstateres at staten henger etter med flere hundre millioner kroner i det som i sin tid ble betegnet som et stort spleiselag; mens man venter på statlige bevilgninger må bompengeselskapet forskuttere og håpe på økt trafikkvekst.
Denne veistrekningen fremstår nå som en av landets mest omtalte hva gjelder lovnader om opprustning og utbygging. Forslagsstillerne viser til at dette ikke minst skyldes misforholdet mellom gitte lovnader og reell framdrift, noe som har skapt debatt over en lang tidsperiode. Videre vises det til at prosjekter på strekningen i januar i 2008 var i ferd med å stanse opp grunnet manglende bevilgninger til fortsatt fremdrift, noe som ytterligere understreker nødvendigheten av nå å få en av Norges viktigste stamveikorridorer fullfinansiert og fullført i en samlet plan.
Denne viktige stamveistrekningen står for om lag 25 prosent av landeveistrafikken ut og inn av landet, og da bevilgningene til fremdrift i veiarbeidet ikke var på plass i statsbudsjettet i fjor høst, utløste det både harme og frustrasjon i lokalsamfunnene i Østfold. Forslagsstillerne merker seg at det i januar i 2008 likevel var mulig å finne midler til fortsatt arbeid med strekningen med henvisning til trafikksikkerhet, fremkommelighet og E18s betydning både regionalt og lokalt, så vel som betydningen for transporten inn og ut av landet mot Sverige, kontinentet og Baltikum.
Forslagsstillerne antar at disse hensyn fortsatt er gjeldende og mener det nå må tas grep for å sikre at en av Norges aller viktigste eksportveier ikke nok en gang kommer i fare for å miste fremdrift på grunn av noe så unødvendig som manglende statlige midler til investeringer i effektive, sikre og miljøvennlige veier. Forslagsstillerne henviser til Statens vegvesen, som har etterprøvd lønnsomheten på åtte veiprosjekter til over 200 mill. kroner, og konkludert med at lønnsomhet og nytteverdi grovt undervurderes. Som relevant eksempel nevnes strekningen Gulli–Kopstad på E18 hvor nytten ble etterprøvd til 50 prosent høyere enn forutsatt.
Det gjenstår kun tre planlagte delstrekninger for komplett fullføring av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen, og forslagsstillerne ønsker derfor disse planlagt, prosjektert og gjennomført samlet som ett fullføringsprosjekt med hurtig gjennomføring. Dette vil, ut over å realisere de store gevinstene en fullført strekning gir trafikkmessig, representere rasjonell og effektiv fremdrift og ressursbruk, og det gir mulighet for å tiltrekke seg større entreprenørselskaper som tilsier økt konkurranse, lavere kostnader og derved et mulig korrektiv til dagens kostnadsutvikling i veiprosjekter. Forslagsstillerne peker dessuten på at eventuell utenlandsk gjennomføring av store veiprosjekter kan betraktes som vei kjøpt på import, og derfor må antas å medføre betydelig lavere etterspørselsvirkninger innenlands enn det en ren nasjonal gjennomføring ville gitt.
Det fremmes derfor følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen, så snart det er praktisk mulig, legge frem plan for en samlet og fullført utbygging av E18 Vinterbro i Akershus–Riksgrensen.
II
Stortinget ber Regjeringen om at planen må omfatte full statlig finansiering av prosjektet (prosjektfinansiering).