Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Torbjørn Hansen, Øyvind Halleraker, Finn Martin Vallersnes og Elisabeth Røbekk Nørve om virksomheten i sjøfartsdirektoratet

Dette dokument

  • Dokument nr. 8:90 (2007-2008)
  • Dato: 03.04.2008
  • Sidetall: 2
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Sjøfartsdirektoratet er et forvaltningsorgan underlagt Nærings- og handelsdepartementet med myndighetsansvar overfor norskregistrerte skip og utenlandske skip som anløper norske havner. Sjøfartsdirektoratets overordnede mål er å oppnå høy sikkerhet for liv, helse, fartøy og miljø.

I St.prp. nr. 1 (2007-2008) er det gitt en virksomhets- og tilstandsbeskrivelse for Sjøfartsdirektoratet. Det fremgår at det har vært tett dialog mellom Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og handelsdepartementet gjennom flytteprosessen og at det i 2006 ble foretatt fem revisjoner av kostnads- og risikovurderinger tilknyttet flyttingen. Revisjonene bidro til god styring og kontroll med flytteprosjektet. Det foreslås at direktoratet må tilføres 18,5 mill. kroner til dekning av gjenstående flytteutgifter i 2008. Det fremgår ikke av proposisjonen at Sjøfartsdirektoratet har organisatoriske eller ressursmessige utfordringer som kan ha konsekvenser for virksomheten.

Sjøfartsdirektoratet søkte ved brev 9. januar 2008 Nærings- og handelsdepartementet om at det settes av 50 mill. kroner for budsjettåret 2008, og at det videreføres i rammen for 2009. De omsøkte midler er tenkt benyttet til kjøp av tjenester fra klasseselskap/delegere ut en del fartøy for å avlaste den totale arbeidsmengden, innleie av ekstern kompetanse for å bistå med rekruttering og til å heve lønnsnivået for å rekruttere og beholde personell, spesielt maritim/teknisk kompetanse. I søknaden fremkom det at ledelsen, dersom Sjøfartsdirektoratet ikke får tilført økte rammer for 2008 og 2009, ser svært alvorlig på situa­sjonen og frykter at direktoratet vil være en bremse ved at "skip skal seile" på grunn av manglende kapasitet. Det fremkom også at i ytterste konsekvens kan direktoratets saksbehandlere gjøre feil, med alvorlige konsekvenser for liv, fartøy og miljø, som følge av arbeidspress eller kompetansemangel. Det fremgikk også at risikoen for at direktoratets saksbehandlere gjør feil, enten som følge av kompetansemangel eller høyt arbeidspress, er stor og vil bli større. I brev av 14. februar 2008 opplyste direktoratet om 38 ledige/ubesatte stillinger, samt at 19 personer ikke får tilbud om fortsatt pendling med den følge at disse stillingene må rekrutteres i 2008.

Statsråd Dag Terje Andersen i Nærings- og handelsdepartementet gav i brev av 14. mars 2008 til Stortingets presidentskap, som svar på skriftlig spørsmål fra Rolf Jarle Brøske (H) i Dokument nr. 15, spørsmål nr. 807 (2007-2008), uttrykk for at det er departementets vurdering at personellsituasjonen per i dag ikke representerer en sikkerhetsrisiko. Det ble videre gitt uttrykk for at Sjøfartsdirektoratet vil kjøpe enkelte tjenester av klasseselskapene for å avhjelpe situasjonen, at Nærings- og handelsdepartementet har en løpende dialog med Sjøfartsdirektoratet og at det i samarbeid med direktoratet vurderer behovet for ytterligere tiltak.

Sjøfartsdirektoratet står overfor store utfordringer, knyttet til eget arbeidsmiljø, evnen til å gjøre jobben med å få "skip til å seile" og dermed løse sin rolle i norsk skipsindustri, men også overfor sitt ansvar for sikkerheten på sjøen. Situasjonen med høy turnover, mange ledige stillinger og økt arbeidsmengde er så bekymringsfull at det snarest bør gjøres grep for å utrede mulige løsninger for å få rettet på situasjonen. Advarsler knyttet til materielle skader, personskader, miljøskader og at skip ikke kan seile må tas på det største alvor.

Ulykker på sjøen, nå senest Bourbon Dolphins forlis våren 2007, minner om at sjøsikkerhet ikke kan tas for gitt. Både verftet, rederiet, Sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas fikk en viss kritikk fra kommisjonen som gransket forliset, og som nylig fremla sin rapport, NOU 2008:8 Bourbon Dolphins forlis den 12. april 2007. Etter at hurtigbåten MS Sleipner forliste i 1999, ble det i NOU 2000:31 konkludert med at det offentlige tilsyn burde styrkes, spesielt hva angår teknisk kontroll av fartøyer, kontroll av besetningens kvalifikasjoner og kontroll av at operasjonsbegrensninger etterleves. Etter forliset til Bourbon Dolphin 12. april 2007, vises det i NOU 2008:8 til at Det Norske Veritas og Sjøfartsdirektoratet gjennom revisjoner ikke klarte å avdekke sviktene ved systemene i rederiet.

Dagbladet Magasinet har 29. mars 2008 en reportasje om utstedelse av midlertidige sertifikater på fem nye gassferger for persontransport. Reportasjen påpeker forhold som gir grunnlag for å sette spørsmålstegn ved sikkerheten om bord på fartøyene, og flere eksperter uttaler seg kritisk til måten Sjøfartsdirektoratet ivaretar sikkerheten på i forbindelse med seilingstillatelse. Ifølge Dagbladet 30. mars 2008 sier statssekretær i Nærings- og handelsdepartementet, Øyvind Slåke, at de ser alvorlig på situasjonen.

Forslagsstillerne er av den klare oppfatning at kystnasjonen Norge trenger et robust og tillitvekkende sjøfartsdirektorat. Det bør på bakgrunn av den foreliggende situasjon som Sjøfartsdirektoratet delvis selv har formidlet, foretas en gjennomgang av direktoratets arbeidsoppgaver og organisering. Forslagsstillerne mener at det i den forbindelse bør vurderes om en alternativ organiseringsform kan være hensiktsmessig. Evalueringen bør drøfte spørsmålet om det bør etableres et nytt sjøfartstilsyn hvortil en del av dagens sjøfartsdirektorat overføres. En slik løsning kan bety en forsterkning av tilsynsfunksjonen, samt mindre rolleblanding mellom det forvaltningsorgan som skal gjennomføre løpende kontrollarbeid og det forvaltningsorgan som skal utføre overordnet tilsyn. Forslagsstillerne mener det også bør gjennomgås om det er behov for strakstiltak med hensyn til økonomiske ressurser, innkjøp av eksterne tjenester og organisatoriske endringer. Forslagsstillerne ber Stortinget anmode Regjeringen om å foreta gjennomgangen raskt og legge frem en sak om dette til Stortinget med en beskrivelse av situasjonen og eventuelle forslag til tiltak og endringer innen 1. juli 2008.

Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen innen 1. juli 2008 foreta en gjennomgang av Sjøfartsdirektoratets virksomhet og legge dette frem for Stortinget med forslag til endringer og tiltak som kan sikre at direktoratets virksomhet drives på en tilfredsstillende måte med hensyn til sikkerhet for liv, helse, fartøy og miljø.

3. april 2008