Representantforslag fra stortingsrepresentantene Borghild Tenden, Odd Einar Dørum og Trine Skei Grande om tiltak for å bekjempe juks og svindel og organisert kriminalitet i drosjenæringen
Innhold
Forslagsstillerne er bekymret for den utviklingen vi har sett innen drosjenæringen i Oslo, hvor svindel, skattejuks og kriminalitet synes å ha blitt en del av hverdagen. Drosjenæringen sliter med et betydelig tillitsproblem etter avsløringer om skattesvindel, og etter at drosjesjåfører har vært innblandet i våpenomsetning for de kriminelle gjengene i Oslo. Dette går ut over det klare flertallet som driver på ærlig vis, og kundene som kan oppleve utrygghet og ubehagelige situasjoner. Det er også uheldig ut fra den alminnelige rettsfølelsen at svindel og kriminalitet innen en næring ikke blir slått ned på. Forslagsstillerne mener det snarest må på plass tiltak for å bekjempe den delen av den organiserte kriminaliteten som dessverre bruker en del av drosjenæringen, samt skattesvindel og juks i næringen.
Det er yrkestransportlovgivningen som regulerer drosjenæringen, og det er fylkeskommunene og Oslo kommune som tildeler drosjeløyver. Forslagsstillerne har med glede registrert at det er satt i gang et arbeid mellom flere departementer for å styrke og samordne innsatsen mot lovbrudd i drosjenæringen. Forslagsstillerne mener imidlertid at enkelte endringer kan iverksettes uansett. Det er viktig med et regelverk som belønner dem som driver på ærlig vis.
Drosjesentralene fører i dag en viss kontroll med næringen. Forslagsstillerne mener imidlertid at sentralenes ansvar bør styrkes, at det bør stilles strengere kvalitetskrav til sentralene og at de bør pålegges en plikt til å lagre og rapportere taksameterdata til offentlige myndigheter. Blant annet bør sentralene pålegges plikt til å rapportere til ligningskontoret om innkjøring og skiftdata. Dette vil sikre en kontroll av næringen, og det vil være enklere for ligningskontorene å kunne innhente nødvendig informasjon hos sentralene i stedet for hos den enkelte løyvehaver. Forslagsstillerne mener dette er et tiltak som vil bidra til å redusere den økonomiske kriminaliteten i drosjenæringen.
Skal en lagrings- og rapporteringsplikt være hensiktsmessig, må løyvehaver være pliktig å være tilsluttet en drosjesentral. I dag har løyvemyndighetene mulighet til å bestemme om løyvehaver skal være tilsluttet en sentral, men det er ingen absolutt plikt til å være tilknyttet sentral. En tilknytningsplikt til sentral vil øke profesjonaliteten i næringen ved at sentralen tar imot klager, oppbevarer hittegods, tar imot telefonbestilling med mer. Forslagsstillerne mener en obligatorisk tilknytningsplikt til sentral vil være en måte å gi sentralene en større kontroll med næringen på.
I dag er utgangspunktet ett løyve pr. løyvehaver. Forslagsstillerne mener det er grunner til å gjennomføre forsøksordninger med flerbilseiere, dvs. at den som får løyve til å drive drosjevirksomhet, kan disponere flere biler gjennom flere løyver. Forslagsstillerne viser til at ordningen i København der de som har størst omsetning pr. bil, får flere løyver, har vist seg å fungere bra. Erfaring har vist at flerbilseiere ofte driver seriøst. Videre vil en ordning med flerbilseiere forenkle ligningsmyndighetenes kontroll. Forslagsstillerne mener derfor at det bør være anledning til å dispensere fra yrkestransportforskriften § 43, slik at det kan gjennomføres forsøk med flerbilseiere i Oslo.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen pålegge drosjesentralene å lagre alle skift- og kjøredata i 10 år og gjøre disse tilgjengelig for offentlige kontrollmyndigheter.
2. Stortinget ber Regjeringen innføre en plikt for løyvehavere til å være tilknyttet en drosjesentral.
3. Stortinget ber Regjeringen gjennomføre forsøk med flerbilseiere.