Representantforslag fra stortingsrepresentantene Børge Brende, Gunnar Gundersen, Sonja Irene Sjøli, Øyvind Halleraker og Martin Engeset om en generell utvidelse av jakttiden for hjortevilt
Innhold
Direktoratet for naturforvaltning fastsatte tidligere i år nye jakttider som skal gjelde i Norge i perioden 1. april 2007 til 31. mars 2012. Den forventede generelle forlengelsen av jakttidene for hjortevilt, og da spesielt elg, kom ikke fra direktoratet. Elgjakt skal i hovedtrekk fortsatt være knyttet til oktober måned, men det ble åpnet for at grunneiere kunne søke kommunen om å utvide jakttiden med inntil 14 sammenhengende dager fram til 23. desember når "særlige bestandsmessige behov foreligger".
Det er ikke noen biologiske grunner til at jakttiden på hjortevilt ikke kan bli betydelig forlenget i Norge. Uttaket er dessuten kvotebasert. Det vil derfor ikke påvirke totalt uttak i særlig grad om man utvider jakttiden. Derfor satte regjeringen Bondevik II i gang et prøveprosjekt med utvidet elgjakt fram til 30. november i utvalgte forsøkskommuner i 2002. Dette kom som et resultat av et initiativ fra NORSKOG, Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og Friluftslivets fellesorganisasjon (FRIFO). Kravet til kommunene som skulle delta i forsøket, var at annen jakt måtte kunne utøves parallelt med elgjakten. Dette for å redusere konfliktnivået mellom elgjakt og annen jakt. Mange steder stoppes i dag muligheten for annen jakt under elgjakta. En utvidelse av elgjakten vil dermed kunne øke tilgjengeligheten for annen jakt når den knyttes til krav om samjakt. Erfaringene med prøveprosjektet var positive, og miljøvernminister Helen Bjørnøy uttalte under en interpellasjonsdebatt i Stortinget den 30. mars 2006 at "de erfaringene som er kommet fram i rapporten (fra prøveprosjektet), er gode" og at "kunnskapen fra prosjektet vil bli benyttet av direktoratet i forbindelse med den kommende jakttidshøringen".
Dette ble av mange tolket som et helt klart signal om at den generelle jakttiden ville bli utvidet.
Forlengelse av jakttiden er viktig av flere årsaker. Hjorteviltjakt har gått fra å være "matauk" for lokalbefolkningen til å bli en mulighet for verdiskaping og aktivitet langt utover kjøttverdien i Distrikts-Norge. Det største hinderet for en slik utvikling er stramme jakttider og kort sesong. I en tid med stor rovviltbelastning i mange områder vil en også kunne oppleve kortere perioder der enkelte vald/områder er tomme for hjortevilt fordi rovvilt er i terrenget. Det tilsier at en skulle forlenge jakttiden for å utjevne slike utslag. Sverige har i tillegg vesentlig lengre jakttider enn i Norge, noe som skaper en konkurransevridning landene imellom. Til sist vil en forlenget jaktperiode redusere potensielt stress for jegerne til å få ut kvoten. Dette vil igjen redusere risiko for skadeskyting.
Det aller viktigste er imidlertid at det overhodet ikke er noen biologiske grunner til et så stramt regelverk som direktoratet fortsatt opprettholder. Her kan man velge å styre strengt for å stresse jeger og uttak mest mulig, eller man kan overlate til rettighetshaver selv å bestemme når uttaket skal skje. Forutsetningen må være at det skal være samjakt mellom småviltjakt og hjortevilt. Lokal forvaltning av hjorteviltstammen har opparbeidet betydelig kompetanse. Det settes nå opp 3-årige driftsplaner for hjorteviltforvaltningen der bestandsmål både i antall elg, kjønnsfordeling og aldersfordeling er det som er bestemmende for hvor stort uttaket i antall dyr og med fordeling på kjønn og alder skal være. Når lokal forvaltning er overlatt dette ansvaret, er det underlig at direktoratet fastholder en streng, byråkratisk styring av jakttidene.
Miljøvernminister Helen Bjørnøys uttalelser under interpellasjonsdebatten 30. mars 2006 viser at det er liten grunn til å la direktoratet fortsette med en stram styring av jakttidene. Jakttidene bør utvides med start ca. 15. september og fram til 23. desember. Det bør i tillegg åpnes for at kommunene kan forlenge jakta til 1. februar året etter der beite- og trekkproblematikk tilsier en slik tilpasning.
På denne bakgrunn fremsettes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen instruere Direktoratet for naturforvaltning til å forlenge de generelle jakttidene for hjortevilt til perioden 15. september til 23. desember. Utvidet jakttid forutsetter samjakt. Dersom jaktvald stenges for annen jakt enn elgjakt i lengre perioder under hjortejakten, blir kommunen delegert myndighet til å stramme inn jakttid for dette jaktvaldet.