Representantforslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Øyvind Halleraker og Trond Helleland om å utarbeide en handlingsplan for krysningsspor og andre tiltak som kan løse kapasitetskrisen for gods på jernbanen
Innhold
CargoNet og andre godstransportører opplever en sterk interesse for å transportere mer gods med jernbanen. Det er behov for økte investeringer dersom jernbanen også for fremtiden skal være en markedstilpasset og fremgangsrik godstransportør. Det er behov for langt flere krysningsspor på 600 meters lengde. Regjeringen Bondevik II gjennomførte en historisk satsing på jernbane. Det ble tatt grep som har bidratt til at godstrafikken på Bergensbanen f.eks. har økt med rundt 80 pst. de siste fire årene, en økning som tilsvarer nærmere 100 000 færre vogntog på veiene per år. Dette er en utvikling som både miljø- og sikkerhetsmessig er helt i tråd med målsettingene i Nasjonal transportplan.
Nå trengs en handlingsplan for forsert utbygging av krysningsspor og andre kapasitetsøkende tiltak dersom suksessen skal videreføres. Transport- og logistikkbransjen har påpekt at i dag er jernbanetransporten faktisk mest sin egen fiende, med for dårlig punktlighet og for mange innstillinger. Det er spesielt ille på strekningen Oslo-Trondheim. Der var det f.eks. forsinkelser på samtlige driftsdager i januar 2007. Forsinkelsene har tidvis vært oppe i halvannen til to timer. I dag ankommer 15 pst. av godstogene ikke når de skal, ifølge CargoNet. Med økende krav til just-in-time-transporter, er forsinkelser på 1-2 timer uholdbart.
På Bergensbanen var det full stans i mer enn fem dager i februar 2007. Kvalitet er avgjørende i en tid der norsk næringslivs konkurransekraft avhenger sterkt av å få levert varene til kundene i rett tid. Jernbanen har et stort potensial for videre vekst på godsmarkedet. De store samlasterne vil mer enn gjerne frakte mer gods på bane. Men da er det behov for at kapasitet og kvalitet blir langt bedre enn nå.
På strekningen Oslo-Bergen fraktes nå mer enn 60 pst. av alt gods med tog. Det går syv godstog hver dag i hver retning, og CargoNet ser for seg en økning mot 10-12 tog hver dag hver veg, og der lengden på hvert tog blir 600 meter mot dagens 400. Men for å få det til må godstransporten få høyere prioritet på sporene og flere krysningsspor.
Flere lange krysningsspor vil også bedre regulariteten og øke kapasiteten for persontrafikken.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:Stortinget ber Regjeringen raskt og innen utgangen av høstsesjonen 2007 ha utarbeidet og fremlagt en egen handlingsplan for bygging av krysningsspor på 600 meters lengde, og andre tiltak som kan bedre godskapasiteten på jernbanen.