Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Martin Engeset og Svein Flåtten om å utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt

Innhold

Til Stortinget

Fergesambandet Horten-Moss er landets mest trafikkerte fergesamband med over 1,3 millioner kjøretøy årlig. En stor andel av brukerne er tunge yrkeskjøretøy. Trafikken sambandet fører med seg representerer i dag et stort miljøproblem i begge byene, og veinettet er i ferd med å bli overbelastet. I dag representerer sambandet store utfordringer i begge byene i forhold til luftkvalitet, visuell forurensning og ikke minst en stor fare for ulykker. I begge kommunene arbeider man i dag med ulike alternativer for å løse gjennomfartstrafikken. En tunnel vil lede denne trafikken utenom bykjernen og vil dermed løse de lokale trafikkutfordringene.

Med en tunnel, fremfor fergesambandet, kan man få en sterk arbeids- og boregion i ytre Oslofjord, og staten vil med denne løsningen kunne ta ansvar for den ekstraordinære trafikkmengden som i dag belastes lokalsamfunnene.

Det trafikkgrunnlaget som sambandet representerer i dag, og de prognosene som ligger inne for fremtidig vekst, vil være med på å sikre dette prosjektet. Det faktum at flere vil velge denne strekningen uten ferge, svekker heller ikke økonomien i prosjektet.

En tunnelløsning kan etablere et samlet bo- og arbeidsmarked i Østfold og Vestfold, som vil være viktig for å skape vekst i regionen. Slik kan forholdene legges til rette for at Østfold og Vestfold kan videreutvikles som livskraftige regioner i stedet for at utviklingen skal gå i retning av at disse fylkene skal bestå av forsteder for Oslo. Dette vil også åpne for et helt nytt og mye tettere samarbeid innen både utdannings- og helsesektoren. Dessuten vil en på vestsiden av Oslofjorden få lettere tilgang mot Europa og Baltikum. Det er dessuten grunn til å anta at en tunnel kan bidra til å avlaste trafikken via Oslo i større utstrekning enn dagens fergeløsning. Dette fordi langt flere vil velge å kjøre denne strekningen dersom fergen ikke lenger blir en forsinkende flaskehals.

Forslagsstillerne er kjent med at Statens vegvesen er i gang med å vurdere tunnel mellom Horten og Moss. De er nå i gang med å kostnadsberegne prosjektet, men det er viktig at man søker å unngå dobbeltarbeid, og om nødvendig utvider omfanget av denne utredningen nå for å kunne ta stilling til et fergeavløsningsprosjekt i god tid innen nåværende konsesjon for driften av fergesambandet utløper i 2016.

Stortinget har gjennom lengre tid lagt til grunn det prinsipp, at dersom Stortinget skal kunne stille seg bak lokale veg- og tunnelprosjekter som krever bompenger eller annen trafikantbetaling, så må det komme et lokalt initiativ fra berørte kommuner og fylkeskommuner. Dersom den utredning som foreslås i forslag til vedtak kommer opp med slike mulige finansieringsløsninger, må de berørte folkevalgte organer på selvstendig grunnlag vurdere om de ønsker å fremme saken for behandling hos sentrale myndigheter.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen utrede tunnel Horten-Moss som fergeavløsningsprosjekt i samarbeid med lokale myndigheter, herunder mulige finansieringsløsninger.

10. mai 2007