Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Representantforslag fra stortingsrepresentantene Peter Skovholt Gitmark, Børge Brende, Elisabeth Aspaker og Gunnar Gundersen om å gjøre det økonomisk lønnsomt å kjøpe flexifuelbiler

Innhold

Til Stortinget

Stortinget endret avgiftssystemet for engangsavgiften på bil i behandlingen av statsbudsjettet for 2007. En egen miljøkomponent ble introdusert, CO2-utslipp, og erstattet slagvolum. Det var bred enighet i Stortinget om endringen selv om det var uenighet om størrelsen på avgiftssatsene. Forslagsstillerne vil vise til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett foreslo en generell reduksjon i engangsavgiften for bil for å stimulere til økt utskiftning av den norske bilparken. Det vil ha stor betydning både for sikkerheten og miljøet.

I Norge vil det i stortingsperioden 2005-2009 selges om lag 400 000 nye biler. Saab 9-5 BioPower er Norges mest solgte flexifuelbil, og den ble det solgt under 300 av i 2006. I tillegg har Ford og Volvo flexifuelbiler til salgs i det norske markedet. Det gjør at det totale markedet for flexifuelbiler i Norge er større enn for hybridbiler, men samtidig er bare ca. 500 biler solgt årlig. Flexifuelbiler er biler som både kan kjøre på bensin og E85, som er en blanding av 85 pst. bioetanol og 15 pst. bensin. I Sverige er hver sjette solgte bil en flexifuelbil.

Statoil åpnet i mai 2006 Norges første pumpe for salg av E85. Selskapet har varslet at de i løpet av 2007 vil åpne noen nye pumper i Østlandsområdet og en på Forus i Rogaland.

I Norge beskattes alle biler, også flexifuelbiler, hardt. Avgiftsomleggelsene gjorde Saabs 9-5 BioPower nesten 40 000 kroner dyrere. Forslagsstillerne viser til at Høyre og Venstre advarte mot dette da det nye avgiftssystemet ble behandlet i Stortinget.

Kombinasjonen av få utsalgssteder for E85 og høye avgifter for flexifuelbiler gjør at Norge er langt bak vårt naboland Sverige i å ta i bruk E85 som et alternativ til bensin og diesel. Norge synes foreløpig å være låst i en "catch 22". Salget av E85 er svært lavt på grunn av at det selges bare et par hundre flexifuelbiler årlig. Det skyldes høye avgifter og nesten ingen utsalgssteder. Oljeselskapene er på sin side varsomme med å bygge nye pumper fordi antallet biler som kan bruke E85 er svært lavt.

Dersom salget av biodrivstoffet E85 skal skyte fart i Norge, må det bli lønnsomt å kjøpe flexifuelbiler i forhold til dieseldrevne biler. Det vil også gjøre det lønnsomt for oljeselskapene å opprette flere utsalgssteder for E85.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett for 2007 fremme forslag om avgiftskutt i engangsavgiften for flexifuelbiler slik disse bilene blir billigere enn tilsvarende biler drevet av diesel.

21. februar 2007