Representantforslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette Holten Hjemdal og Jan Sahl om å styrke innsatsen for å utvikle og ta i bruk biodrivstoff i Norge
Innhold
Transport utgjør en av de største utfordringene for bærekraftig utvikling i verden i dag. Miljøbelastningene fra transportsektoren bidrar til store samfunnskostnader, og sektorens energiforbruk er stort og økende. Konsekvensene av våre klimautslipp vil gå utover de fattigste i verden og kommende generasjoner. Norge må ta miljøvennlige valg i solidaritet med disse. Det er et politisk og etisk ansvar å redusere klimautslippene. Norge er et land i en unik posisjon og må derfor gå foran i bestrebelsene på å redusere utslippene. Norge er blant landene som har stått for størstedelen av de historiske menneskeskapte utslippene, og vi har ressurser til å bære kostnadene ved å gå først. Norge har et spesielt ansvar for å ta i bruk ny teknologi. Ut fra slike betraktninger må et velstående land som Norge være villig til å gjøre sin del av innsatsen for å redusere de globale utslippene av klimagasser. Norge kan fungere som en rollemodell i klimaarbeidet. Dessuten vil verden måtte redusere sine utslipp av klimagasser kraftig før eller siden, og i den forbindelse vil det bli et marked for klimavennlige teknologier. Det kan derfor gi et konkurransefortrinn for norske næringer å gå tidlig inn for utvikling av slike løsninger.
For å oppfylle Kyoto-avtalen og Norges internasjonale miljøforpliktelser er det nødvendig med en overgang fra bruk av fossilt drivstoff til utslippsfrie og klimanøytrale drivstoff, herunder biodrivstoff, hydrogen og elektrisitet.
Vi må ta i bruk ny teknologi i de kjøretøyene som vi skal benytte i framtiden. Det er ikke nok bare å få litt mer miljøvennlige kjøretøy og litt mer miljøvennlig drivstoff, vi må over på alternativt drivstoff og finne nullutslippsløsninger. Da må teknologien utvikles og kjøretøyene produseres. I tillegg må vi legge til rette for at folk flest kan bruke kjøretøyene; da må prisen på kjøretøyene være lik eller lavere enn på vanlige bensin-/dieselkjøretøy, og drivstoffet må være tilgjengelig over hele landet og til priser som er lavere eller like som på tradisjonelt drivstoff.
Biodrivstoff er klimanøytralt, bruk av biodrivstoff gir ingen netto tilførsel av CO2 til atmosfæren. Økt bruk av biodrivstoff i stedet for tradisjonelle drivstoff kan gi store klimagevinster. Produksjon av biodrivstoff kan også bidra til næringsutvikling og verdiskaping i Norge. Norge bør ha en nasjonal målsetting for økt bruk av biodrivstoff.
Dersom en økning i biodrivstoffandelen skal oppnås, vil det kreve en omfattende og sterk virkemiddelbruk.
Ett viktig virkemiddel for å stimulere til kjøp av mest mulig miljøvennlige biler, er avgiftssystemet. Avgiftssystemet må gjøre det lønnsomt å kjøpe og å kjøre de mest miljøvennlige og de tryggeste bilene. Bilavgiftssystemet må øke prisinsitamentet for å velge mer miljøvennlige biler samtidig som det ikke stimulerer til økt bilbruk og økt antall biler pr. innbygger. En tilskuddsordning eller andre tiltak som legger til rette for at flere miljøvennlige busser og andre kjøretøy innføres, bør også vurderes. I Fredrikstad er biogassbusser tatt i bruk i kollektivtrafikken. Biogassbussene i Fredrikstad er ett eksempel på et prosjekt som det bør legges til rette for med tilskudd eller forbedring av rammevilkårene. Regjeringen bør vurdere å innføre ulike støtteordninger som legger til rette for og belønner alle som velger kjøretøy som går på utslippsfrie og klimanøytrale drivstoff.
Et annet aktuelt tiltak for å utvikle og ta i bruk nullutslippsteknologi er at oljeselskap og andre som selger drivstoff, pålegges at omsetning av biodrivstoff utgjør en viss andel av den samlede årlige omsetningen. Det er i dag stor mangel på bensinstasjoner som tilbyr biodrivstoff. Det er behov for utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff som biodrivstoff slik at drivstoffet blir tilgjengelig på offentlige fyllestasjoner.
Regjeringen kan også bidra til utbredelse av nullutslippsteknologi ved å innføre rutiner for prioritering av nullutslippskjøretøy når nye offentlige kjøretøy skal anskaffes.
For å få fortgang i import, salg og bruk av miljøvennlig biodrivstoff bør altså en rekke ulike tiltak vurderes gjennomført:
1. Utarbeiding av rammevilkår som gjør det økonomisk lønnsomt å legge om til bruk av biodrivstoff.
2. Pakke med støtteordninger for bilister som går over til biodrivstoff. Pakken kan inneholde fritak for bompenger, gratis parkering og prioriterte oppstillingsplasser for drosjer som bruker biodrivstoff.
3. Lov om salg av biodrivstoff på bensinstasjoner; det bør innføres et statlig pålegg om omsetning av biodrivstoff, minimum fire prosent av omsetningen innen 2010.
4. Statlig innkjøp; ved anskaffelse av kjøretøy til bruk i offentlig sektor, bør 75 prosent av kjøretøyene benytte miljøvennlig drivstoff.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en nasjonal målsetting for økt bruk av biodrivstoff.
2. Stortinget ber Regjeringen utarbeide rammevilkår som gjør det økonomisk lønnsomt å legge om til bruk av biodrivstoff.
3. Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre en pakke med støtteordninger for bilister som går over til biodrivstoff.
4. Stortinget ber Regjeringen innføre pålegg om omsetning av biodrivstoff.
5. Stortinget ber Regjeringen vurdere å innføre rutiner for anskaffelse av kjøretøy til bruk i offentlig sektor, der 75 prosent av kjøretøyene benytter miljøvennlige drivstoff.