Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Ine Marie Eriksen og Gunnar Gundersen om obligatorisk 2. fremmedspråk i grunnskolen

Innhold

Til Stortinget

St.meld. nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring beskriver situasjonen for 2. fremmedspråk i norsk skole, og trekker bl.a. den konklusjon at 2. fremmedspråk i norsk grunnopplæring har en klart svakere stilling enn i de øvrige skandinaviske land og i Europa for øvrig. Det er et stort behov for å øke fagets status, gjøre undervisningen bedre, skaffe flere gode språklærere og motivere elevene. Regjeringen Bondevik II foreslo derfor at 2. fremmedspråk skulle være obligatorisk på ungdomstrinnet, og at vurderingen i faget skulle telle med ved inntak til videregående opplæring. Meldingen la opp til at det i tillegg til språk som tysk, fransk og spansk også eventuelt skulle tilbys ikke-europeiske språk.

I kirke-, utdannings- og forskningskomiteens innstilling om kultur for læring (Innst. S. nr. 268 (2003-2004)) heter det bl.a.:

"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre og representanten Simonsen, er enig i at det innføres et praktisk rettet obligatorisk 2. fremmedspråk på ungdomstrinnet. Flertallet viser til at Norge samarbeider og samhandler stadig mer med andre land. Dette stiller økte krav til kunnskaper i flere språk for å kunne kommunisere bedre og for å kunne orientere seg i informasjonssamfunnet. Flertallet vil understreke at det er avgjørende at faget får en praktisk tilnærming for å unngå en ytterligere teoretisering av ungdomsskolen."

Komiteens mindretall, medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, gikk imot forslaget om innføring av obligatorisk 2. fremmedspråk.

I "Soria Moria"-erklæringen (politisk plattform for en flertallsregjering utgått av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet) varsles det at en ny regjering ikke vil innføre obligatorisk 2. fremmedspråk i ungdomsskolen. Statsråd Øystein Djupedal har senere fulgt dette opp og bekreftet at 2. fremmedspråk ikke blir obligatorisk fag i ungdomsskolen (jf. bl.a. pressemelding fra Utdannings- og forskningsdepartementet 1. november 2005).

Regjeringens beslutning om ikke å gjøre 2. fremmedspråk obligatorisk på ungdomstrinnet har skapt sterke reaksjoner i brede miljøer, og det blir stadig understreket at man nå er i ferd med å ødelegge en svært god mulighet til å styrke 2. fremmedspråk i norsk skole. Flere kommuner har derfor varslet at de kan komme til å søke om dispensasjon, slik at de får anledning til å gi elevene et obligatorisk 2. fremmedspråk.

Forslagsstillerne kan ikke se at det er skjedd noe som rokker ved holdbarheten av de argumenter som komitéflertallet anførte som begrunnelse for å støtte forslaget om å innføre obligatorisk 2. fremmedspråk i ungdomsskolen. Tvert imot blir det stadig viktigere å kunne flere språk for å mestre utfordringene og mulighetene i et globalisert samfunn.

Forslagsstillerne mener derfor at det er ønskelig og naturlig at Stortinget får anledning til å stadfeste standpunktet om å innføre obligatorisk 2. fremmedspråk ved å be Regjeringen omgjøre sitt vedtak.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen opprettholde flertallets merknader i Innst. S. nr. 268 (2003-2004) ved å gjøre 2. fremmedspråk obligatorisk på ungdomstrinnet under innføringen av kunnskapsløftet høsten 2006.

9. november 2005