Til Stortinget
Etter en særregel i skatteloven § 14-4 sjette
ledd, må næringsdrivende aktivere kostnader til
egen FoU hvis kostnadene er knyttet til konkrete prosjekter som kan
bli eller er blitt til driftsmidler. For øvrig skal kostnader
til egen FoU utgiftsføres fortløpende ved ligningen.
Bestemmelsen ble innført i 1999 som en tilpasning til ny
regnskapslov.
Forslagsstillerne ønsker å endre skatteloven
på dette punktet slik at bedriftenes kostnader til FoU
kan utgiftsføres når de påløper.
Det er i dag en tverrpolitisk enighet om at
"Norge skal være et av verdens mest nyskapende land
der bedrifter og mennesker med pågangsmot og skaperevne
har gode muligheter til å utvikle lønnsom virksomhet."
Slik er visjonen formulert i Regjeringens plan for en helhetlig
innovasjonspolitikk.
For å omgjøre visjonen til virkelighet er næringslivets
forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) en vesentlig forutsetning.
Og for å bli et av verdens mest nyskapende land må rammebetingelsene
for bedriftenes FoU-arbeid være minst like gode som i andre land.
Skattemyndighetene legger etter lovendringen som ble innført
i 1999, til grunn at fradrag for kostnader til FoU ikke innrømmes,
med mindre forskningen har vært forgjeves. Resultatet er
at bedriftene må betale inntektsskatt av FoU-støtten
de får fra Norges forskningsråd og andre, mens
lønnskostnader og andre FoU-utgifter ikke kan føres
til fradrag i skatten.
Konsekvensen er at bedrifter som driver med FoU får
en betydelig skatteskjerpelse som ikke kan sies å være
i tråd med intensjonen til Stortinget da lovendringen ble
vedtatt. For mange bedrifter vil reglene sågar føre
til en skatteøkning som mer enn utlikner fordelene ved
SkatteFUNN.
Etter det forslagsstillerne har kunnet erfare, er hovedregelen
i de fleste andre land som vi sammenligner oss med at FoU-kostnader
kan utgiftsføres fortløpende. En rekke av disse
landene bygger sitt skattesystem på de samme grunnprinsippene
som det norske. Når det likevel godtar fradrag
for FoU-kostnader, skyldes det blant annet at FoU-arbeid for mange
bedrifter i bunn og grunn er kjernen i selve produksjonen, og at
sterke administrative hensyn tilsier en adgang til utgiftsføring.
Forslagsstillerne er av den oppfatning at dagens bestemmelser
bidrar til ressurssløsing gjennom mye unødvendig
korrespondanse mellom bedrifter og skattemyndigheter. Hensynet til
forutberegnelighet for næringslivet tilsier også at
FoU som hovedregel bør kunne utgiftsføres. Den
beste måten å gjøre dette på er
gjennom en endring av lovteksten.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om endring av skatteloven § 14-4
slik at bedrifters kostnader til FoU kan utgiftsføres i
det året de påløper.
12. mai 2005