Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Marit Nybakk, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli, Kjetil Bjørklund, Marit Arnstad, Per Ove Width og Øyvind Korsberg om fortsatt stasjonering av Forsvarets 337 skvadron - Kystvakthelikopterskvadronen - med skvadronledelse på Bardufoss også etter innfasing av de nye NH90-helikoptrene

Innhold

Til Stortinget

Ved behandlingen av Innst. S. nr. 342 (2000-2001), jf. St.prp. nr. 45 (2000-2001) besluttet Stortinget at Sola flystasjon skulle huse tre helikopterskvadroner; 330 skvadron (redningstjenesten), 334 skvadron (fregatthelikoptre) og 337 skvadron (kystvakthelikoptre) når de nye NH90-helikoptrene kommer på plass. Skvadronene legges inn under en felles ledelse, 134 luftving. 330 har allerede hovedbase på Sola. 334 er nettopp opprettet med ledelse og venter på fregattene. 337 er på Bardufoss.

Nye helikoptre av typen NH90 til 334 og 337 skvadron er besluttet innkjøpt, og disse vil fases inn i perioden 2005-2008. Hvilke redningshelikoptre som skal kjøpes, er ikke besluttet av Justisdepartementet, men alle solemerker tyder på at det også vil bli NH90 fra Eurocopter.

Grunnen til vedtaket i 2001 var å samle de maritime helikoptrene på ett sted. Trolig hadde vedtaket også en distriktspolitisk årsak ved at de fleste forsvarsarbeidsplassene ble lagt ned i Sørvest-Norge. I tillegg har Sola allerede et stort privat helikoptermiljø.

Men, selv om Ving 134-overbyggingen over de maritime helikoptrene er på Sola, behøver ikke alle tre skvadronledelsene være stasjonert der. Og redningshelikoptrene har baser både på Bandak i Bodø, på Rygge og i Florø, selv om skvadronledelsen er på Sola.

Kystvakta og Kystvaktas helikoptre opererer primært i nordområdene. Derfor mente forsvarskomiteen ved behandlingen av Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2004-2005) at Kystvakthelikoptrene og 337 skvadron fortsatt bør være på Bardufoss - også etter at de nye NH90-helikoptrene erstatter dagens helikoptre. Dog med det forbehold at Forsvarsdepartementet har inngått kontrakt med Eurocopter om vedlikehold hos leverandør de første fem år, i tillegg til at helikoptrene forutsettes å bli vedlikeholdt også på fartøy. For verkstedet på Bardufoss vil det i en periode gi mindre arbeid, selv om de fortsatt vil ha vedlikeholdet av 339 skvadronen - Hærens helikoptre. Det arbeides i Målselv kommune med å gjøre verkstedet offentlig/privat for å kunne ta private oppdrag i tillegg til Forsvarets helikoptre.

Flertallet og mindretallet i Innst. S. nr. 234 (2003-2004), jf. St.prp. nr. 42 (2003-2004) hadde litt ulike formuleringer, noe som har skapt usikkerhet om hvorvidt hele eller deler av 337 skvadron skal være stasjonert på Bardufoss etter innfasingen av NH90-helikoptre.

Det er ønskelig med et levende helikoptermiljø på Bardufoss, også fordi flystasjonen er vertsavdeling for utenlandsk helikopteraktivitet, og fordi Bardufoss har flyskole og flyteknikerlinje på videregående skole.

Videre stasjonering her vil være positivt for Bardu-området. For Sola vil ikke dette medføre tap av arbeidsplasser, gitt at beslutningen om flytting ennå ikke er effektuert fordi helikoptrene ikke er på plass.

De helikopterbærende kystvaktfartøyene er i hovedsak stasjonert på Sortland som er Kystvaktas hovedbase. Bardufoss er mer i retning av seilingsområdet til Kystvakta enn Sola og ligger ikke langt fra hovedbasen.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Forsvarets 337 skvadron - Kystvakthelikoptrene - med skvadronledelse skal stasjoneres på Bardufoss også etter innfasingen av nye NH90-helikoptre. Skvadronen inngår, som tidligere vedtatt, administrativt under felles luftving for de maritime helikoptrene i Forsvaret.

18. april 2005