Til Stortinget
Forslagsstilleren ser det som ønskelig at Stortinget
får gjennomgått alle sider ved systemet med innkreving
av bompenger gjennom bruk av ubemannede elektroniske bompengestasjoner.
Samtlige partiledere i Stortinget har mottatt anmodning fra en
tverrpolitisk gruppe på Haugalandet i Rogaland om at partiene
går sammen og gjennomdrøfter forholdene rundt
finansiering av samferdselsprosjekter og innføring av et
bompengesystem. Dette systemet påtvinges en befolkning
som ikke har fått mulighet til å påvirke
beslutningen gjennom informert kunnskap om politikernes holdning
til saken før kommunevalget. Mangel på bevilgninger
over statsbudsjettet tvinger stadig flere kommuner til å innføre
bompenger. Forslagsstilleren er prinsipielt imot bruk av bompenger
til vegfinansieringer, og mener derfor at befolkningen har et legitimt
krav på å få vite hvordan de ulike partiene
på Stortinget prinsipielt stiller seg til det nye systemet
med elektronisk innkreving i ubemannede bomstasjoner som er innført
i enkelte kommuner, og som er under utredning i flere andre kommuner.
Systemet med ubemannede bomstasjoner basert på forhåndsinnkreving
gjennom kjøp av brikke og elektronisk registrering av passerende
biler for å dekke flere prosjekter innenfor et større
område, avviker sterkt fra det som tidligere har vært
akseptert, at bompenger benyttes for å dekke omkostningene
ved større utbygginger utenom den vegstrekningen en benytter.
I tillegg innebærer overgang fra bemannet til elektronisk
bompengeinnkreving et overvåkingssystem av befolkningen
som ikke har vært prinsipielt drøftet i Stortinget.
I Bergen har man gått over fra bemannet til ubemannet
bomstasjon basert på at bilistene kjøper brikke
som gir rabatt i Bergen, men som samtidig gir automatisk brikkebelastning
og køfri passering gjennom flere andre bomstasjoner. Bilister
uten brikke får regningen fra ubemannede bomstasjoner i
posten, det koster mer enn den offisielle prisen på brikkeløs passering,
idet behandlings- og betalingsomkostninger kommer i tillegg. Det
er ikke mulig for brikkeløse bilister å passere
gjennom bomringen til den pris som angis på skiltene. Et
slikt system har vist seg å være så vanskelig å håndheve
i forhold til utenlandske bilister, at disse etter sigende passerer
gratis gjennom bomringen i Bergen. Det gir dette systemet karakter av å være
et nytt system for skatteinnkreving.
Fra ESA er det nedlagt protest mot at forhåndsinnkreving
av bompenger til dekning av T-forbindelsen på Haugalandet
er lagt på billetten i fergesambandet Arsvågen-Mortavika.
Protesten går både på systemet med forhåndsinnkreving
av bompenger og at bompengene skal dekke samferdselsprosjekt som
ligger utenfor den strekningen der innkreving foretas. Forslagsstilleren
mener det er av interesse for Stortinget å få klart
svar på hvordan ESA vil stille seg til at stadig større
deler av vårt samferdselsnett kan bli bompengebelastet
for å dekke prosjekter som ligger utenfor den veien som
belastes. Vil ESA akseptere at transportører i EU skal
tvinges til å betale for lokale utbygginger de selv ikke
har nytte av? Hvis ESA ikke aksepterer dette, og Norge tvinges til å avstå fra bompengeinnkreving
på utenlandsk registrerte transportører, vil de
da akseptere at norske transportører pålegges
en konkurransevridende merkostnad ved belastning gjennom stadig
flere bomstasjoner?
Bompengeringer rundt storbyene innebærer ikke at et
flertall av byenes innbyggere må betale bompenger for å gå på jobb,
gjøre nødvendige innkjøp eller delta
i kulturelle aktiviteter i nærmiljøet. En av hensiktene
med bompengering rundt storbyene har vært å stimulere
flere til å bruke kollektivtransport for å avlaste
sentrum.
I mindre byer er ikke kollektivtransporten godt nok utbygget
til å erstatte privatbilen, og bompengeringenes hovedformål
ser ut til å være å tvinge flest mulig
til å betale for prosjekter som den enkelte ikke har direkte
nytte av.
Det fremgår av den pressedekning som har vært rundt
en mulig innføring av elektronisk innkreving på Haugalandet
at storparten av Haugesunds befolkning ikke vil kunne handle kolonialvarer,
ikke kunne komme seg på jobb, til skoler eller barnehager,
oppsøke byens servicetorg, alders- og sykehjem, eldresenter,
idrettsanlegg eller andre kulturinstitusjoner uten å betale
bompenger. Passering gjennom ett kontrollpunkt er foreslått å gi
betalingsfri passering gjennom andre kontrollpunkt i én
time. Dette innebærer en så massiv overvåkning
av befolkningen, at forslagsstilleren mener det er behov for at
Regjeringen innhenter uttalelse fra Datatilsynet som grunnlag for en
prinsipiell debatt i Stortinget om hvor tett overvåkning
av befolkningen som er akseptabel i Norge, og hvilke begrensninger
som eventuelt skal legges på bruk av slike data. Etter
forslagsstillerens syn er det en farlig utvikling dersom dette systemet
tas i bruk på en måte som mer og mer tar form
av et alternativt skattesystem som treffer blindt, uten hensyn til
den enkeltes betalingsevne, og som er basert på elektronisk
overvåkning av befolkningens bruk av privatbil.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag der alle sider ved bruk av ubemannede bompengestasjoner
basert på elektronisk registrering av trafikken er belyst.
Stortinget ber Regjeringen innhente opplysninger om hvordan systemet
i praksis fungerer i forhold til innenlandske og utenlandske biler
som passerer ubemannet elektronisk bomstasjon uten brikke montert
i bilen. Stortinget ber videre om at Regjeringen anmoder ESA vurdere
om systemet er forenlig med de lover og regelverk som gjelder innenfor
EØS-området. Stortinget ber Regjeringen innhente
uttalelse fra Datatilsynet når saken fremmes for Stortinget.
2. Stortinget ber Regjeringen om ikke å behandle nye
søknader om innføring av bompenger basert på elektronisk
registrert passering i ubemannet bomstasjon før alle sider
ved systemet har vært drøftet og prinsipielle
beslutninger er fattet i Stortinget.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag innen utgangen
av inneværende sesjon slik at befolkningens legitime krav
på kunnskap om hvordan de ulike partier stiller seg er
imøtekommet i god tid før valget i 2005.
9. november 2004