Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Samferdselssektoren

I en fersk rapport fra Stiftelsen for Industriell og Teknisk Forskning (SINTEF) "Er det lønnsomt å bruke mer midler til veiformål?" vises det til at selv om veinettet i deler av landet er godt utbygget, er det fremdeles behov for nye eller mer direkte veiforbindelser, Rapporten konkluderer med at en økning av ressursene til veiformål vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt. I rapporten står det følgende:

"Det er ingen tvil om at tilstanden på veinettet i Norge er underoptimal og at dette påfører trafikantene ekstrakostnader… Å overse disse problemene vil innebære en ineffektiv veitransport i dag og et sterkt nedbrutt veinett om noen år. Dette harmonerer dårlig med ambisjonene om at vi skal ha bygd opp en god infrastruktur i vårt land som vi kan ha glede av når oljeinntektene en gang tar slutt."

Fra bransjehold opplyses det også om at situasjonen innen bygg- og anleggssektoren fortsatt er vanskelig. Staten er en stor kunde på anleggsmarkedet, har god økonomi og store uløste oppgaver, spesielt på veisiden. Å tilleggsbevilge for inneværende år, vil gi stabilitet på arbeidsmarkedet og i bransjen for øvrig, og det vil sikre sysselsetting og utvikling av viktig kompetanse blant de ansatte. Investeringsprogrammet for stamveinettet 2002-2005 består av i alt 18 ruter over hele landet. Alle er vedtatt iverksatt og er ferdig planlagt og til dels påbegynt. Forsering av utbygging av noen av disse prosjektene vil både bidra til hurtigere bedret infrastruktur, som bedrer økonomiens virkemåte, samt utnytte kompetansen og kapasiteten i anleggssektoren.