Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Jan Arild Ellingsen, Øyvind Korsberg, Thore A. Nistad, Per Sandberg, Christopher Stensaker og Kenneth Svendsen om utbygging av E6 mellom Trondheim og Kirkenes

Innhold

Til Stortinget

E6 mellom Trondheim og Kirkenes i Finnmark har en usammenhengende veistandard. Fra relativt moderne, rette, brede tofelts motorveistrekninger med god fremkommelighet, og til smale, svingete, gamle veistrekninger med en uheldig blanding av alle trafikantgrupper, der tungtrafikk, busser, varebiler, personbiler, sykler og fotgjengere bruker den samme traséen. Veien har svært dårlig regularitet på vinterstid.

Det er et statlig ansvar å sørge for at veinettet i Norge er tilpasset transportbehovet.

Trafikktallene på strekningen varierer fra 10-13 000 og ned til noen få hundre kjøretøyer pr. døgn (ÅDT), se tabell. Trafikktallene har økt sterkt de senere år.

Trafikken er størst på strekningen Trondheim-Steinkjer, og avtar nordover. Imidlertid er trafikken langs E6 stor i og rundt byene, f.eks. Narvik og Alta. På lange strekninger utenfor de største befolkningssentrene er trafikkmengdene små. (Se tabell 1).

Tabell 1. Trafikktall (ÅDT) for E6 Trondheim- Kirkenes.

Fylke

Sted

ÅDT

ST

Trondheim-Elgeseter

34 668

ST

Trondheim-Innherredsvn.

16 234

ST

Hommelvik

10 180

NT

Stjørdal

13 663

NT

Skogn

5 226

NT

Verdal

10 129

NT

Steinkjer

13 264

NT

Vegset

1 513

No

Mosjøen

12 216

No

Mo i Rana

10 334

No

Storforshei

756

No

Fauske

10 778

No

Fauske nord

3 104

No

Ballangen

2 023

No

Narvik

13 892

No

Bjerkvik

2 104

Tr

Setermoen

2 210

Tr

Andselv

5 150

Tr

Sørkjosen

3 500

Fi

Alta

10 500

Fi

Karasjok

3 500

Fi

Neiden

700

Fi

Kirkenes

7 000

Kilde: Vegdirektoratet

E6 fra Trondheim til Kirkenes går gjennom fem fylker, og er det viktigste samferdselstilbudet i området. E6 fra Trondheim til Kirkenes er 1 958 km, og utgjør korridorene 7 og 8 i Nasjonal transportplan. Innbyggertallet i de fem fylkene utgjør vel 850 000 (Se tabell 2).

Tabell 2. Innbyggertall.

Fylke

Innbyggere 1/1-2002

Sør-Trøndelag

266 323

Nord-Trøndelag

127 457

Nordland

237 503

Troms

151 673

Finnmark

73 732

SUM

856 688

Kilde: SSB

E6 fra Trondheim til Kirkenes går gjennom, eller like i nærheten av de fleste større befolkningssentre i regionen. På denne måten betjener veien både befolkning og næringsliv på en mer adekvat måte enn jernbanen (på strekningen Trondheim-Bodø).

Korridor 7, E6 Trondheim-Fauske-Bodø er i Nasjonal transportplan ført opp med 1 680 mill. kroner for perioden 2002-2011. Korridor 8, E6 Fauske-Kirkenes er ført opp med 1 670 mill. kroner i samme periode, til sammen 3 350 mill. kroner. Dette tilsier samlede bevilgninger for hele strekningen på 335 mill. kroner pr. år.

I statsbudsjettet er strekningene ført opp med disse bevilgningene (Tabell 3). Med dette særdeles langsomme utbyggingstempoet, vil E6 i Trøndelag/Nord-Norge ta uforholdsmessig lang tid.

Tabell 3. E6 Trondheim-Kirkenes i statsbudsjettene 2002 og 2003.

Rute

Strekning

2002

2003

3

Trondheim-Fauske

238

275

Fauske-Nordkjosbotn

133

57,2

Nordkjosbotn-Kirkenes

60

75,4

Sum

431

407,6

Kilde: Statsbudsjettene 2002 og 2003

Trafikkmengdene tilsier at det må bygges ut firefelts motorvei på hele strekningen Trondheim-Steinkjer. Fra Steinkjer til Kirkenes må veiens standard heves til tofelts motorveistandard, med forsterket kapasitet på strekninger med trafikktetthet større enn 10 000 ÅDT. Det forutsettes at det hele står ferdig innen utgangen av neste transportplanperiode, i 2015, og at det finansieres over statsbudsjettet, uten bompenger.

Forslagsstillerne mener at behovet for denne veiutbyggingen er så stort at det bør forseres radikalt frem i tid. Dette kan skje ved at anleggsarbeidet legges ut på internasjonalt anbud tilpasset også utenlandske entreprenørbedrifter. Finansieringen kan derfor skje utenfor det ordinære statsbudsjett. I og med at det norske anleggsmarked er fullt opptatt med de ordinære vei- og anleggsutbygginger, så vil ikke kostnadene virke inflasjonsdrivende hvis arbeidet utføres av utenlandsk personell og utenlandske maskiner, med mer.

Dette kan sikres og gjennomføres ved å legge opp til en arbeidsmodell for anleggsarbeidet basert på vilkårene som bl.a. gjelder for arbeidet på kontinentalsokkelen. Hvis det legges opp til, og sikres som vilkår i anbudsbetingelsene at arbeidet utføres av to eller tre arbeidslag med arbeid i 12 timer pr. dag i 2 uker og derpå fri i 2 uker, deretter nytt arbeid i 2 uker, og deretter 3 uker fri eller noe lignende, så vil det bli skikkelig fremdrift. Det kan videre konstrueres normale "brakkebyer" med overnatting og bespisning på anleggsstedene som på plattformene på sokkelen og med bruk av charterfly til trønderske og nordnorske flyplasser, ved skifte av arbeidslagene, kan entreprenørbedrifter i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Frankrike, Nederland, England, Belgia med mer, gjennomføre utbyggingen i rekordtempo. Utgiftene til dekning av lønninger, maskiner og materiell vil ikke skape noe press i norsk økonomi. Situasjonen vil bli, finansielt og økonomisk, at Norge vil bytte noen aksjer i Coca Cola, Philip Morris, Chase Manhattan Bank, Sony, Nokia o.a. med et veisystem som vil styrke norske bedrifters konkurranseevne, redusere transportkostnader og tid.

Resultatet vil bli:

  • Færre trafikkulykker.

  • Bedre miljø.

  • Bedre fremkommelighet.

  • Bedre transportøkonomi.

  • Større regularitet på vinterstid.

På denne bakgrunn fremmmes følgende

forslag:

Regjeringen bes fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av E6 på strekningen Trondheim-Kirkenes. Planen skal baseres på firefelts motorvei fra Trondheim til Steinkjer, tofelts motorveistandard mellom Steinkjer og Kirkenes, og med kapasitet på steder med større trafikk (ÅDT) enn 10 000, finansiert over statsbudsjettet, og med ferdigstillelse innen 2015.

19. juni 2003