Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Kenneth Svendsen og Thore A. Nistad om bygging av miljøtunneler for Rv 4 i Oslo indre øst fra Hausmanns bro til Sinsen

Innhold

Til Stortinget

Utbyggingen av hovedveinettet i Oslo har gitt svært gode resultater. I løpet av 1980- og 90-årene er Ring 3 og E6 og E18 i Oslo sentrum blitt utviklet til flerfeltsveier med planskilte kryss, uten lyskryss eller rundkjøringer. Dette har gitt en vesentlig bedring av trafikksikkerhet og fremkommelighet. Bygging av tunneler har gitt en vesentlig miljøforbedring. Bydeler som tidligere ble utsatt for sterk miljøbelastning på grunn av gjennomgangstrafikk, er blitt avlastet. Dette gjelder først og fremst kvadraturen og områdene innenfor Ring 1, Gamlebyen, Vålerenga, Ekeberg, Ullevål-Tåsen og Lilleaker.

Den delen av Oslo som ikke har fått nytte av dette, er de indre, østlige bydelene Grünerløkka, Sagene, Torshov, Sinsen, Carl Berners Plass, og sentrale deler av Gamle Oslo bydel.

Rv 4 ("Trondheimsveien") går fra krysset med E18 i Bjørvika ("Bispelokket") i firefelts bro via Vaterland til Hausmanns bro. Derfra følger den gatenettet gjennom Lakkegata/Vahls gate - Jens Bjelkes gate - Sars gate - Carl Berners Plass - Trondheimsveien til Sinsenkrysset. Rv 4 passerer gjennom noen av Oslos tettest utbygde boligområder. Trafikken er en blanding av alle trafikantgrupper, personbiler, busser, varebiler, tungtransport, busser, taxier, og myke trafikanter som fotgjengere, barn og syklister. Statens vegvesens trafikktelling i 2001 viser at andelen "lange" kjøretøyer (lengre enn 5,5 meter) varierer mellom 5 og 7 pst. på strekningen Hausmanns bro - Sinsenkrysset. Dette er en tungtrafikktetthet som er vanlig på stamveier, men svært mye høyere enn i øvrige sentrumsgater i norske byer.

Tabell 1, Trafikk på riksvei 4 fra xE18/Bispelokket til Sinsenkrysset. Årsdøgntrafikk 2002..

Sted

ÅDT

Bispelokket XE18

43 447

Vaterland XR32

30 287

Hausmanns bro

29 326

Lakkegt./Nordbygt.

13 034

Sars gt./J. Bjelkes gt.

15 728

Carl Berner S X161

10 211

Sarsgt 17, Bjelkesgt.

16 293

Carl Berner X 161

14 779

Mailundveien N XKV

34 225

Sinsenkrysset N X150 R 34

43 092

Kilde:Vegdirektoratet

Gjennomgangstrafikken følger ikke alltid Rv 4. Mye av trafikken mellom E18 i Oslo sentrum og Ring 3 i nord, velger andre traseer. Den store trafikktettheten får konsekvenser for et stort antall innbyggere i Oslo indre øst. De delene av byen som rammes har til sammen ca. 55 000 innbyggere.

Tabell 2. Innbyggertall i direkte berørte bydeler. .

Bydel

Innbygger­tall

St.Hanshaugen-Ullevål

13 698

Sagene-Torshov

13 967

Grünerløkka

13 967

Gamle Oslo

13 403

Sum

55 035

Kilde: Statistisk årbok for Oslo 200

[Figur:fig1-8-120-03.jpg]

Jens Bjelkes gate en tirsdag formiddag kl. 10.30, utenom rushtiden.

[Figur:fig2-8-120-03.jpg]

Carl Berners Plass. Her er det planlagt en rundkjøring som vil gjøre trafikkøene enda lengre.

[Figur:fig3-8-120-03.jpg]

Trondheimsveien ved Konghellegata. Her er trafikken ca. 30 000 ÅDT i et boligstrøk.

[Figur:fig4-8-120-30.jpg]

Oslo indre øst. Kartskissen viser de traseene som belastes på grunn av manglende kapasitet på Rv 4.

For å kunne trafikksanere Oslo indre øst foreslås en strekning med miljøtunneler fra Sinsenkrysset til Hausmanns bro, en tunnelstrekning på ca. 2,5 km. Denne tunnelen vil helt ut avlaste den nåværende Rv 4 som følger gateløpene, ca. 4,3 km fra Hausmanns gate og i Lakkegata/Vahls gate, Jens Bjelkes gate, Sars gate, Carl Berners Plass, Trondheimsveien til Sinsenkrysset. Den får av- og påkjøringsramper ved Sinsenkrysset og ved Hausmanns gate, og midt i tunnelene ved Carl Berners Plass.

Hensikten med miljøtunnelen er å bedre trafikksikkerhet, fremkommelighet og miljø i hele Oslo indre øst.

[Figur:fig5-8-120-03.jpg]

Kartskissen viser en mulig trasé for en tunnelforbindelse mellom en firefelts hovedvei i syd ("Nylandsveien") og v/Hausmanns bro, og firefeltsveien ved Sinsenkrysset. Hele trafikkproblematikken i Oslo indre blir løst.

Disse gatestrekningene, som har vesentlig gjennomgangstrafikk i dag, vil bli vesentlig avlastet av ny Rv 4-miljøtunnel:

  • Nåværende Rv 4: Lakkegata/Vahls gate - Jens Bjelkes gate - Sars gate - Carl Berners Plass - Trondheimsveien

  • Åkebergveien - Kjølberggata - Finnmarksgata

  • Jens Bjelkes gate - Tøyengata - Hagegata

  • Sannergata - Fagerheimsgata - Mailundveien

  • Storgata - Thorvald Meyers gate - Vogts gate - Sandakerveien - Grefsenveien

  • Hausmanns gate - Maridalsveien - Uelands gate - Tåsenveien

  • Ullevålsveien - Colletts gate

  • Ring 2, Marcus Thranes gate - Christian Michelsens gate - Grenseveien

  • Schweigaards gate

  • Ensjøveien

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeidet med å bygge ut miljøtunnel for Rv 4 i Oslo, i fire felt mellom Hausmanns bro og Sinsenkrysset.

4. juni 2003