Bakgrunn
Riksvei 4 mellom Oslo og Gjøvik har en usammenhengende veistandard, fra firefelts hovedvei i Oslo, til tofelts veier med kryssing i plan i Nittedal. Strekningen mellom Gjøvik og Akershus grense har svært varierende standard. Mellom Gjøvik og Raufoss og i Gran sentrum er Rv 4 av for dårlig standard i forhold til trafikktettheten, som er ca. 10 000 ÅDT. Mellom Gran og Nittedal er ny, tofelts hovedvei med høy trafikksikkerhet bygget ferdig i 1990-årene. Gjennom Nittedal og fra Oslos grense til Grorud er veistandarden langt under det som er tilrådelig. Mange strekninger har en blanding av trafikantgrupper som representerer stor risiko for ulykker. Trafikktettheten har økt sterkt i de senere årene. Fra Grorud til Sinsenkrysset/Ring 3 har Rv 4 fire felt og planskilte kryss, og fungerer godt. På strekningen fra Sinsenkrysset/Ring 3 til Bispelokket/E18 følger Rv 4 bygatene, en løsning som er svært uheldig både når det gjelder miljø, fremkommelighet og trafikksikkerhet. Det foreligger forslag om å legge denne i tunnel.