Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Thore A. Nistad om utbygging av riksvei 4 til motorvei gjennom Nittedal mellom Gran i Oppland og Grorud i Oslo

Innhold

Til Stortinget

Riksvei 4 mellom Oslo og Gjøvik har en usammenhengende veistandard, fra firefelts hovedvei i Oslo, til tofelts veier med kryssing i plan i Nittedal. Strekningen mellom Gjøvik og Akershus grense har svært varierende standard. Mellom Gjøvik og Raufoss og i Gran sentrum er Rv 4 av for dårlig standard i forhold til trafikktettheten, som er ca. 10 000 ÅDT. Mellom Gran og Nittedal er ny, tofelts hovedvei med høy trafikksikkerhet bygget ferdig i 1990-årene. Gjennom Nittedal og fra Oslos grense til Grorud er veistandarden langt under det som er tilrådelig. Mange strekninger har en blanding av trafikantgrupper som representerer stor risiko for ulykker. Trafikktettheten har økt sterkt i de senere årene. Fra Grorud til Sinsenkrysset/Ring 3 har Rv 4 fire felt og planskilte kryss, og fungerer godt. På strekningen fra Sinsenkrysset/Ring 3 til Bispelokket/E18 følger Rv 4 bygatene, en løsning som er svært uheldig både når det gjelder miljø, fremkommelighet og trafikksikkerhet. Det foreligger forslag om å legge denne i tunnel.

Nittedal var frem til 2. verdenskrig en jordbruks- og industrikommune, og hadde i hovedsak et eget bolig- og arbeidsmarked. Så sent som i 1960 hadde Nittedal bare 7 500 innbyggere. Pr. 1. januar 2003 var folketallet 19 300, tre ganger så mange som for 50 år siden (Se tabell 1).

Tabell 1: Utviklingen i Nittedals innbyggertall

År

Antall innbyggere

1910

2 719

1932

4 297

1960

7 565

1972

12 501

1981

14 239

2003

19 300

Etter 2. verdenskrig er Nittedal blitt en del av Oslo-området, med felles bolig- og arbeidsmarked med Oslo og et tyvetalls kommuner. Resultatet er blitt mer trafikk på riksvei 4. Deler av trafikkøkningen er gjennomgangstrafikk, men det meste er generert av kommunens egne innbyggere. Situasjonen i dag er at trafikkmengdene på riksvei 4 i Nittedal langt overskrider det veien kapasitetsmessig er beregnet for. Hele strekningen fra Grorud i Oslo til Slattum i Nittedal har over 15 000 kjøretøyer pr. døgn (ÅDT), mens strekningen fra Slattum til Åneby har vel 12 000 ÅDT (se tabell 2).

Tabell 2:Trafikktall riksvei 4 Oslo-Biri

Strekning

Fylke

ÅDT

E18 Bispelokket-Vaterland

Oslo

43 447

Rv 4 over Sinsenkrysset

Oslo

43 092

Grorudkrysset

Oslo

20 376

Slattum-Rotnes

Akershus

15 505

Rotnes-Åneby

Akershus

12 630

Oppland Grense

Akershus/Oppland

5 666

Harestua-Grua

Oppland

7 169

Gran

Oppland

10 002

Lygna

Oppland

4 058

Raufoss

Oppland

11 811

Gjøvik/Mjøsstranda

Oppland

9 828

Fjordheim-Mjøsbrua (xE6)

Oppland

8 156

Kilde: Statens vegvesen

Dette gir seg utslag i dårligere fremkommelighet, lange køer, dårligere trafikksikkerhet ("møteulykker"), og dårligere miljø og transportøkonomi.

I de senere årene har trafikkveksten vært høy. Tiltak for å øke kollektivandelen vil kunne dempe veksten, men neppe redusere trafikken.

Utbygging av ny Rv 4 i Nittedal er ikke med i Nasjonal transportplan. Behovet for en kraftig heving av standarder er imidlertid stort, og økende. Rv 4 ble i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2003 oppgradert til stamvei. Dette tilsier en oppgradering av veien.

For å løse dagens transportproblemer og fremtidig trafikkvekst, bør det bygges ny riksvei 4 som motorvei i 2 felt fra Graninn i Nittedal til Åneby, og 4 felt fra Åneby og til Grorud i Oslo. En slik utbygging kan gjennomføres uansett hvilken løsning som blir valgt i Oslo når det gjelder forholdet mellom Rv 4, Trondheimsveien, Rv 163 Østre Aker vei, og den planlagte Fossumdiagonalen. Det bør bygges tunneler der den nye Rv 4-traseen passerer gjennom tett utbygde områder.

Nåværende Rv 4-trasé kan dermed nedgraderes til lokal vei, beregnet for alle kjøretøygrupper, og med egen parallellgående gang- og sykkelvei.

Resultatet vil bli færre trafikkulykker, bedre miljø, bedre fremkommelighet og bedre transportøkonomi.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en fremdriftsplan for, og tilleggsfinansiering utenom de nåværende samferdselsbudsjetter, av utbygging av Rv 4 i ny trasé fra Gran i Oppland til Åneby i Nittedal som motorvei klasse B, og fra Åneby i Nittedal til Grorud i Oslo som motorvei klasse A med 4 felt, planskilte kryss og midtdeler, og med ferdigstillelse innen 2008.

4. juni 2003