Forslag fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen om å differensiere årsavgiften på motorvogner
Innhold
Årsavgift på motorvogner er en avgift som pålegges en rekke ulike typer kjøretøy med totalvekt inntil 12 tonn. Avgiften pålegges etter 4 forskjellige satser avhengig av kjøretøytype.
Følgende satser er satt for årsavgift for 2002:
Kr 2 310 skal betales for personbiler, varebiler, campingbiler med tillatt totalvekt mindre enn 12 000 kg, busser under 6 meter med inntil 17 seteplasser (minibusser), kombinerte biler med tillatt totalvekt mindre enn 6 000 kg.
Kr 1 180 for campingtilhengere med egenvekt over 350 kg.
Kr 1 820 for motorsykler (trehjuls, lette, mellomtunge og tunge).
Kr 1 340 for lastebiler og trekkbiler med tillatt totalvekt fra 3 500 kg til 12 000 kg, og kombinerte biler med totalvekt fra 6 000 kg til 12 000 kg, busser med tillatt totalvekt mindre enn 12 000 kg, med mindre de er fritatt for avgift.
Det betales full årsavgift om kjøretøyet registreres før 1. juli og halv årsavgift om kjøretøyet registreres etter 1. juli. Leveres kjøretøyet til vraking/hugging hos godkjent oppsamlingsplass, eller til bilopphuggeri senest 15. mars, gis det fritak for avgiften, eventuelt refusjon. Blir kjøretøyet vraket/hugget i perioden 16. mars til 30. juni blir halv avgift refundert.
Disse reglene fører til at motorsykler som bare brukes om sommeren må betale avgift for hele året, og at kjøretøy som bare er som f.eks. bare er registrert i januar må betale full avgift med mindre de vrakes.
Før 1978 gjaldt en ordning med månedsvis avgiftsberegning, og med refusjon av årsavgiften ved avskilting av motorkjøretøyet i avgiftsåret.
Dagens system er en forenkling av avgiftsadministrasjonen, men selv om antallet motorkjøretøy har økt betydelig i denne perioden, burde dagens elektroniske databehandling muliggjøre en forholdsvis mye enklere administrering av en rettferdigere ordning med en periodisering av avgiften enn det som var tilfelle før 1978.
At departementet hevder at dagens system er godt fungerende er heller ikke, etter forslagsstillernes mening, tilstrekkelig grunn til å opprettholde et system som inneholder så store urettferdigheter, bl.a. når det gjelder motorsykler og enkelte biltyper som bare brukes om sommeren.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for Stortinget slik at årsavgiften på motorvogner betales for den tid kjøretøyet er registrert.»