Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Karin S. Woldseth, Ulf Erik Knudsen og Per Sandberg om at Regjeringen skal utarbeide regelverk for å tillate reklame for politiske partier i lokalfjernsyn, som en prøveordning under kommune- og fylkestingsvalgkampen 2003

Innhold

Til Stortinget

Lov om kringkasting § 3-1 tredje ledd inneholder et forbud mot at kringkastere kan sende reklame for livssyn eller politiske budskap i fjernsyn. Dette gjelder også tekstfjernsyn. Dette innebærer at det i dag er en særordning når det gjelder reklame for politiske partier for fjernsynsreklame. Stortinget har tidligere åpnet for at politiske partier kan sende reklame i radio.

Radio ble mye brukt for slik reklame under stortingsvalgkampen 2001, og viste seg å være en meget vellykket ordning. Å reklamere for politiske budskap har vært tillatt i aviser i en årrekke, uten at dette har medført uheldige konsekvenser.

Forslagsstillerne er på bakgrunn av ovennevnte av den oppfatning at det derfor bør gjøres forsøk med politisk reklame i lokalfjernsyn under kommune- og fylkestingsvalgkampen i 2003. Etter dette må ordningen evalueres slik at man kan få kartlagt både de negative og positive konsekvensene ved å gjøre dette til en permanent ordning.

Interessen for politiske spørsmål har gått ned i de senere år, og mange steder opplever de lokalt folkevalgte at det er vanskelig å få engasjert innbyggerne i de aktuelle politiske sakene i kommunen. Her vil politisk reklame kunne spille en viktig rolle ved at de politiske partiene, lokalt, kan få profilert seg og sine synspunkter på en måte som kan engasjere folk i lokale saker.

Etter forslagsstillernes oppfatning vil innføringen av en slik ordning kunne medføre at man får et sterkere engasjement rundt politikken lokalt, noe som kan resultere i en økt valgdeltakelse. Dette vil være svært positivt sett i et demokratisk perspektiv. I tillegg vil en økt profilering av de lokale politiske partier kunne bidra til økt rekruttering til, og engasjement rundt, de politiske partier.

Forslagsstillerne er av den oppfatning at det er viktig å ikke legge begrensninger på muligheten for de politiske partier til å kunne nå frem til innbyggerne med sitt budskap. En begrensing av dette vil lett kunne oppfattes som en innskrenkning av ytringsfriheten. Det er også sannsynlig at en slik begrensing er i strid med Grunnloven § 100. Spesielt er en slik innskrenkning beklagelig på lokalt nivå, hvor nærheten til befolkningen gjør det ekstra viktig for de lokale partier å kunne komme frem med sitt budskap.

Nye former for spredning av politisk budskap kan skape et nytt og vitalt engasjement rundt politisk arbeid, noe som er helt grunnleggende i et demokratisk samfunn. Lokalfjernsyn er et medium som vil være meget godt egnet for denne formen for reklame. I lokalfjernsyn kan lokale partier og organisasjoner presentere sine synspunkter på aktuelle saker lokalt, slik at lokalbefolkningen blir informert. I tillegg vil innføring av en slik ordning gi lokalfjernsynskanaler muligheten til å få inn ekstra inntekter, noe som vil være meget viktig for deres eksistens.

Forslagsstillerne er av den oppfatning at innføring av en slik ordning først bør «testes ut» som en prøveordning i forbindelse med valgkampen til kommune- og fylkestingsvalget i 2003, slik at både positive og negative konsekvenser ved å gjøre ordningen permanent kan synliggjøres. Etter at prøveordningen er avsluttet vil det være nødvendig med en evaluering for å få synliggjort konsekvensene. Deretter kan innføring av ordningen på permanent basis vurderes av Stortinget.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide regelverk for iverksettelse av en prøveordning med politisk reklame i lokalfjernsyn i forbindelse med kommune- og fylkestingsvalgkampen i 2003.

21. januar 2002