Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Arne Lyngstad, Åse Gunhild Woie Duesund og Jon Lilletun om lov om endring i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregående opplæringa (opplæringslova).(Ventetid ved skoleskyss)

Innhold

Til Odelstinget

Etter opplæringsloven § 7-1 har elever i grunnskolen rett til gratis skoleskyss når skolevegen er over fire kilometer, mens elever i 1. klasse har en slik rett når skolevegen er over to kilometer. Det framgår også av opplæringsloven § 13-4 at fylkeskommunen er ansvarlig for slik skoleskyss. Det er fylkeskommunen som avgjør om en elev har rett til skyss på grunn av skolevegens lengde og hvordan en eventuell rett skal oppfylles. Fylkeskommunen skal organisere skoleskyssen i samråd med kommunen. Det framgår ikke av loven når og hvordan skoleskyssen skal organiseres.

I flere kommuner er det vanlig å organisere «midtskyss» av hensyn til at elever spesielt på småskoletrinnet ikke skal få for lang ventetid etter skoleslutt. Med midtskyss forstås skyss mellom skole og hjem midt på dagen og utenom vanlig tid for skolestart og skoleslutt.

Av pedagogiske årsaker vil det være uheldig om de minste elevene får for lang skoledag. Det er rimelig anerkjent i skoleforskningen at disse elevene blir slitne på slutten av lange skoledager. Det vil derfor være pedagogisk riktig å organisere skoledagen med korte skoledager. Dette utløser et skyssbehov midt på dagen for disse elevene. En mangel på skysstilbud vil i praksis kunne bli «heldagsskolen» for de minste.

Det må være skoletilbudets utforming som må styre behovet for skoleskyss, ikke organiseringen av skoleskyss som styrer skolens virksomhet. Av denne grunn er det uheldig dersom det er ventetid og skysstid som fører til svært lange skoledager for små barn. Dette hensynet tilsier at opplæringsloven bør inneholde bestemmelser om at ventetida på skoleskyss ikke må bli urimelig lang. Dette synet støttes også av utvalget som utredet ny lovgivning om opplæring (NOU 1995:18) der det i kap. 26.4.1.2 heter:

«Skyssen må gå i rimelig tid før og etter skoletid, også når elevene slutter til ulik tid. Utvalget vil derfor foreslå lovfestet at skyssen skal tilrettelegges slik at det ikke blir lang ventetid, og at det skal være nødvendig tilsyn i ventetiden.»

Det finansielle ansvar for skoleskyss er tillagt fylkeskommunen. Kommunene skal betale persontakst til fylkeskommunen. Skoleskyssen skal organiseres i samråd med kommunen. Vi ser nå at flere fylker fjerner ordningen med «midtskyss» først og fremst av økonomiske årsaker. I svar på skriftlig spørsmål nr. 24 (2000-2001) opplyser statsråd Trond Giske at: «de økonomiske rammene fra R-97 ga rom for dette» (å organisere midtskyss). Videre henviste statsråden til økningen i de frie inntektene til kommunesektoren i 2001, og at «denne økningen bør kunne gi rom også for fortsatt organisering av midtskyss».

Av hensyn til at de minste elevene ikke skal få for lang ventetid etter skoleslutt, mener vi det bør tas inn et tillegg i opplæringsloven § 7-1 om at skoleskyssen skal tilrettelegges slik at det ikke blir lang ventetid.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Vedtak til lov

om endring i lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)

I

I lov 17. juli 1998 nr. 61 gjøres følgende endring:

§ 7-1, første ledd nytt siste punktum skal lyde:

I grunnskolen skal skyssen tilrettelegges slik at det ikke blir lang ventetid.

II

Denne lov trer i kraft straks.

11. mai 2001