Forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen, Øyvind Korsberg og Thore Aksel Nistad om at endringer i forskrift om avgiftsmessig klassifisering av varebil klasse 2 ikke gjennomføres.
Innhold
I forbindelse med budsjettforhandlingene mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene om budsjettet for 2001 ble det enighet om å forandre definisjonen på varebil klasse 2. Endringen besto i at det etter 1. april 2001 skal kunne lastes inn en tenkt kasse med lengde på 140 cm, bredde 90 cm og høyde 105 cm. Kravet til godsrommets størrelse har ført til at det ikke lenger stilles krav til at varebilens totalvekt er mellom 2 200 og 3 500 kg. De øvrige krav til at varebil klasse 2 skal ha skillevegg og en seterad vil derimot videreføres.
Vedtaket fører til vanskelige grensetilfeller. Et krav om at kassen fysisk skal kunne lastes inn i godsrommet vil kunne føre til vanskelige grensetilfeller der døråpningen har avrundede hjørner, hengsler og andre detaljer som fører til at en rettvinklet kasse ikke kan lastes inn. Dette selv om varebilens lasterom har plass til en kasse med de vedtatte mål.
Selv om en ved forskriftsmessig tilpassing vil kunne unngå de mest ytterliggående tilfellene, vil innføringen av denne særregelen føre til særnorske tilpasninger, som både vil føre til dyrere varebiler for næringslivet og til ombygninger som kan innebære en sikkerhetsmessig risiko.
De stadige forandringene i de avgiftsmessige definisjonene på biler fører til uholdbare rammebetingelser både for importører og forhandlere. Spesielt vil usikkerheten og uforutsigbarheten ramme hardt når slike vedtak blir fattet som en del av et budsjettforlik, uten at de som rammes får anledning til å bli hørt.
Vedtaket har allerede ført til permisjoner og oppsigelse av arbeidskraft i de importbedrifter som rammes av vedtaket.
Vedtaket rammer også den del av næringslivet som har behov for mindre varebiler. Gjennom det vedtaket som er gjort tvinges denne delen av næringslivet til å kjøpe seg større varebiler enn det behovet de har for å utføre sine oppdrag. Dette vil være lite ressurseffektivt, og vil være mer miljøforurensende enn nødvendig.
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at den avgiftsmessige definisjonsendringen av varebil klasse 2, som er vedtatt gjeldende fra 1. april 2001 ikke gjennomføres.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å oppheve vedtatte definisjonsendring av varebil klasse 2, slik at det ikke stilles krav til godsrommets størrelse.