Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Øystein Hedstrøm, Harald T. Nesvik og Lodve Solholm om en stortingsmelding om Redningshelikoptertjenesten

Innhold

Til Stortinget

Redningshelikopterutvalget (Fostervoldutvalget) utredet den fremtidige Redningshelikoptertjenesten i 1996. Resultatet er nedfelt i en NOU 1997:3 Om Redningshelikoptertjenesten hvor en rekke forbed­ringspunkter er foreslått. Til tross for at det er betydelige mangler ved Redningshelikoptertjenesten, skrinlegges en stortingsmelding som ble varslet fra Regjeringen våren 2000, på ubestemt tid.

Forslagsstillerne viser til at 20 årsdagen for Alexander Kielland-tragedien og 10-års dagen for Scandinavian Star-ulykken er markert inneværende år. Videre bør det nevnes at hurtigbåten Sleipner gikk på grunn, og vi har opplevet andre betydelige ulykker som for eksempel jernbaneulykker. Forslagsstillerne finner det forstemmende at det går flere liv tapt enn nødvendig fordi redningshelikoptrene kommer senere frem til ulykkesstedet enn hva som hadde vært tilfellet hvis NOU 1997:3 Om Redningshelikoptertjenesten, med forslag til 15 minutters reaksjonstid, hadde blitt en realitet. Stortinget vedtok allerede ved behandlingen av St.meld. nr. 33 (1970-1971) at Norge skulle ha en fullverdig helikopterredningstjeneste. Derfor er det på høy tid at Stortinget og Regjeringen følger opp dette vedtak.

Forslagsstillerne registrerer at det brer seg en bekymring om en forringet tjeneste fordi den ikke blir gjenstand for nødvendig operasjonell og teknisk forbedring. Dette er en utvikling uheldig for en nasjon som bygger mye av sin verdiskapning på de kystnære strøk. Skipsfarten, fisket, oljeindustrien, ferjetrafikken og de store passasjerfartøyene som ankommer spesielt i sommerhalvåret krever tilstrekkelige ressurser til redning av liv til sjøs. Tusenvis av arbeidstakere har sitt daglige arbeid innen næringer som opererer langs Norges kyst. Redning over sjø må være av en kapasitet som tilfredsstiller dette. Forslagsstillerne mener derfor Regjeringen må ta det nødvendige ansvar og beslutte at denne tjenesten blir satt tilstrekkelig i stand til å redde liv. Noe må selvsagt gjøres på lang sikt, mens andre tiltak kan og bør besluttes umiddelbart. Ett aktuelt strakstiltak vil være å beslutte at reaksjonstiden settes ned fra 1 time til 15 minutter i tråd med Fostervoldutvalgets innstilling. Dette er sannsynligvis det tiltak som vil forbedre tjenesten mest på kort sikt.

Mangelen på en effektiv framdrift av en stortingsmelding basert blant annet på NOU 1997:3 Om Redningshelikoptertjenesten, kan være knyttet til operasjonell fjernhet fra selve tjenesten i tillegg til mangel på relevante og tilstrekkelige ressurser. Justisdepartementet har ikke redning som sitt fremste ansvarsområde. Heller ikke Forsvarsdepartementet har redning som en primær oppgave. En melding bør derfor drøfte plasseringen av ansvar slik at ansvaret blir klarere og styrket hos ansvarlig etat.

Med bakgrunn i ovennevnte synspunkter, utredninger og tidligere vedtak må redningsberedskapen styrkes.

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen fremme en stortingsmelding om Redningshelikoptertjenesten innen 1. mai 2001.

Oslo, 16. oktober 2000