Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg 2: Brev fra Kjell Opseth og Øystein Hedstrøm til Nærings- og handelsdepartementet v/statsråd Lars Sponheim, datert 14. april 1999.

Krav og retningslinjer til et IT-kompetansesenter på Fornebu.

En viser til at Nærings- og Handelsdepartementet den 08.04.99 sendte ut krav og retningslinjer for et IT kompetansesenter på Fornebu. Disse krav og retningslinjer er ifølge departementet skrevet hovedsakelig med bakgrunn i Stortingets behandling av Innst. S. nr. 99 (1998-99) og vedtak av 25.02.99.

Kravene og retningslinjene er på flere punkter i strid med eller avviker fra Stortingets behandling og vedtak i saken. Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, som utgjorde flertallet, må derfor bemerke følgende:

1. Stortinget har forutsatt at terminalbygget skal tas i bruk for utdanning, bedrifts-lokalisering og inkubatorvirksomhet høsten 1999. Spjøtvoldutvalget har hevdet at det er lite egnet. Næringsdepartementet foreslo i tråd med Stortingets forutsetning – og etter god tid til vurdering – i sin egen melding St.meld. nr. 13 (1998-99) å bruke Terminalbygningen. Et annet opplegg nå tyder mer på trenering enn på vurdering. Vi vil understreke at Terminalbygningen i tråd med Stortingets vedtak skal tas i bruk for å komme raskt i gang med kunnskapssenterets første fase og ikke benyttes for andre formål.

Den økende mangel på fagfolk med IT-kompetanse og et sterkt behov for rask vekst i IT relatert næringsvirksomhet gjør dette særdeles viktig. Punkt 1.b i krav og retningslinjene må endres i samsvar med Stortingets vedtak p.5.

2. Et samlet Storting har forutsatt at det selskap som skal bygge ut kunnskapssenteret, med virksomhet som spenner fra utdanning, forskning, distribuert utdanning, samspill med regionale sentra, inkubatorvirksomhet og næringsutvikling innen IT, må legge fram en samlet plan for hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Det er derfor ikke i tråd med Stortingets forutsetninger hvis en tilbyder bare legger fram planer for deler av aktivitetene, slik det heter i Næringsdepartementets krav og retningslinjer. Når det i Næringsdepartementets krav og retningslinjer heter «Senteret skal ha en felles visjon som forplikter aktørene, også over tid», gir det seg selv at en tilbyder både må formulere en slik visjon og en klar plan for hvordan den skal kunne gjennomføres, ikke bare for deler av senteret. Det er en slik samlet plan og evnen til å gjennomføre den som må danne grunnlag for de forhandlinger staten inngår med en tilbyder. Et stykkevis opplegg vil kunne underminere muligheten for å virkeliggjøre det kunnskapssenteret som er forutsatt. En ber om at dette blir presisert.

3. Under punktet om arealer fastlegger departementet arealer for så vel den totale virksomheten som for utdanning og forskning og inkubatorvirksomheten.

I krav og retningslinjene blir det imidlertid åpnet for å foreslå både større og mindre arealer for IT-kompetansesenteret. En forutsetter at dette også gjelder sammensetningen av arealbruken, og at den endelige fastsettelsen av hvilket område som det er behov for, blir endelig fastsatt i samsvar med vedtaket punkt 2.

Vi ber Nærings- og handelsdepartementet snarest foreta endringer og eller presiseringer i «Krav og retningslinjer for et IT-kompetansesenter på Fornebu» slik at dette blir i samsvar med Stortingets flertall, slik det kommer til uttrykk i Innst. S. nr. 99 (1998-99) og redegjort for i dette brevet.