Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Forslag fra stortingsrepresentantene Sverre J. Hoddevik, Bente Høie og Lars Arne Ryssdal om lov om endringer i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven). (Åpning for å la kommuner velge at ordføreren skal ha parlamentarisk ansvar overfor kommunestyre og være administrasjonssjef.)

Innhold

Til Odelstinget.

I forhold til formannskapsmodellen fører parlamentarisk styreform til en sterkere klargjøring av det politiske ansvar. Videre bidrar parlamentarisme til å øke mulighetene for helhetlige politiske alternativer og fører til sterkere demokratisk kontroll med den kommunale forvaltning. I en tid med sviktende interesse for lokalpolitikk kan parlamentarisme på kommunalt og fylkeskommunalt nivå bidra til å øke interessen for lokale politiske forhold. Erfaringene med parlamentarisme på kommunalt nivå er så langt gode.

Mange kommuner er for små til at det er aktuelt å innføre parlamentarisk styreform med kommuneråd. En modell med kommuneråd vil beslaglegge uforholdsmessig store økonomiske og personellmessige ressurser i mindre kommuner. For at mindre kommuner skal få mulighet til å ha et styringssystem med parlamentarisk preg vil en ordning der ordføreren har parlamentarisk ansvar være et godt alternativ. Det vil styrke ordførerens makt og sterkere klargjøre de politiske alternativene. Å gi ordføreren parlamentarisk ansvar vil innebærer at ordføreren også vil være kommunenes administrative leder. Når ordføreren tilføres økt makt og ansvar bør det også være mulig for flertallet i kommunestyre å avsette ordføreren i løpet av valgperioden.

Ordførere som blir direkte valgt kan ikke ha parlamentarisk ansvar fordi vedkommende er valgt av velgerne og ikke av kommunestyre.

Vi vil på denne bakgrunnen foreslå endringer i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Vedtak til lov

om endringer i lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).

I.

I lov av 25. september 1992 nr. 107 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) gjøres følgende endringer:

§ 8 første ledd skal lyde:

1. Kommunestyret og fylkestinget velger selv henholdsvis formannskap og fylkesutvalg på minimum 5 medlemmer. Dette gjelder likevel ikke kommuner og fylkeskommuner som har innført parlamentarisk styringsform med kommuneråd eller fylkesråd.

§ 19 overskriften, første, andre, tredje og fjerde leddskal lyde:

§ 19. Kommuneråd. Fylkesråd. Ordfører med parlamentarisk ansvar

1. Kommunestyret og fylkestinget skal selv opprette et kommuneråd, fylkesråd eller ordfører med parlamentarisk ansvar som øverste ledelse av kommunens eller fylkeskommunens administrasjon.

2. Når det innføres kommuneråd, fylkesråd eller ordfører med parlamentarisk ansvar, bortfaller ordningen med administrasjonssjef.

3. Kommunerådet, fylkesrådet og ordfører med parlamentarisk ansvar velges av kommunestyret eller fylkestinget selv. Kommunestyret eller fylkestinget velger også selv rådets leder, nestleder og varaordfører. Valget skjer som flertallsvalg.

4. Kommunerådet, fylkesrådet, enkeltmedlemmer av disse og ordfører med parlamentarisk ansvar har plikt til å fratre etter vedtak i kommunestyret eller fylkestinget. Rådet eller det enkelte medlem kan fratre etter eget ønske i valgperioden.

§ 20 første, andre og tredje ledd skal lyde:

1. Kommunerådet, fylkesrådet og ordfører med parlamentarisk ansvar er den øverste ledelse for den samlede kommunale eller fylkeskommunale administrasjon, med de unntak som følger av denne lov. Kommunestyret og fylkestinget kan selv fastsette at det skal være adgang til å tildele enkeltmedlemmer av rådet ledelsesansvar på rådets vegne for deler av den kommunale eller fylkeskommunale administrasjon.

2. Kommunerådet, fylkesrådet og ordfører med parlamentarisk ansvar skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet, og at de vedtak som er truffet, blir iverksatt.

3. Kommunestyret og fylkestinget kan selv tildele rådet og ordfører med parlamentarisk ansvar avgjørelsesmyndighet i alle saker hvor ikke annet følger av lov. Rådet kan gi enkeltmedlemmer myndighet til å treffe vedtak i enkeltsaker eller typer av saker som ikke er av prinsipiell betydning i de tilfeller disse er tildelt ledelsesansvar etter nr. 1, hvis ikke kommunestyret eller fylkestinget har bestemt noe annet.

II.

Loven trer i kraft straks.

4. mars 1999.