Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ronny Aukrust, Sverre Myrli, Kari Baadstrand Sandnes
og Lise Selnes, fra Fremskrittspartiet, lederen Per-Willy Amundsen,
Pål Morten Borgli, Lars Rem og Aina Stenersen, fra Høyre, Ove Trellevik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra Senterpartiet,
Geir Pollestad, fra Rødt, Hege Bae Nyholt, fra Miljøpartiet De Grønne,
Julie E. Stuestøl, og fra Kristelig Folkeparti, Jonas Andersen Sayed,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse av i hvilken grad myndighetenes
innsats for å forebygge og håndtere barne- og ungdomskriminaliteten
er i tråd med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har latt følgende problemstillinger inngå i undersøkelsen:
-
I hvilken grad bruker
myndighetene tilgjengelige virkemidler for å forebygge barne- og
ungdomskriminalitet?
-
I hvilken grad håndterer myndighetene barne-
og ungdomskriminalitet i tråd med fastsatte mål?
-
I hvilken grad bidrar Justis- og beredskapsdepartementets
og Barne- og familiedepartementets styring til å sikre en god oppfølging
av innsatsen mot barne- og ungdomskriminalitet?
Undersøkelsen omfatter barn og unge
i aldersgruppen 12–17 år i perioden 2019–2024, mens styringsdokumenter
er begrenset til perioden 2021–2024.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
Det mangler kontinuitet
og fleksibilitet i de kriminalforebyggende virkemidlene.
-
Det kriminalforebyggende arbeidet er preget
av utydelige roller og uklare ansvarsforhold.
-
Det tar for lang tid fra lovbrudd til straffegjennomføring
starter.
-
Det kan være vanskelig å finne egnede straffereaksjoner,
og det mangler egnede tiltak i straffegjennomføringen.
-
Det får sjelden konsekvenser når ungdommen
bryter vilkår eller begår nye lovbrudd under straffegjennomføringen.
-
Det er mangelfull etterforskning og oppfølging
av barn under 15 år som begår lovbrudd.
-
Plassering av mindreårige i fengsel for
voksne er ikke i tråd med FNs barnekonvensjon.
-
Oppfølgingen av barn og unge er ikke tilstrekkelig helhetlig
og koordinert.
Komiteen mener
barne- og ungdomskriminaliteten utgjør et stort og komplekst samfunnsproblem som
må bekjempes både gjennom straff og forebygging slik også Riksrevisjonen
har lagt til grunn i sin rapport.
Komiteen mener videre
at Riksrevisjonens konklusjoner i undersøkelsen er alvorlige, og
at ytterligere innsats må til, slik også statsrådene i sine svar
viser til. Riksrevisjonen viser også til arbeid som er igangsatt, men
som man ennå ikke kan måle resultatene av.
I statsrådenes svar til Riksrevisjonen kommer
det fram at flere av tiltakene som er iverksatt, har virket i for kort
tid til at man ser effekten av disse. Andre tiltak er i ferd med
å bli iverksatt.
Komiteen er enig
i Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens vurdering og anbefalinger. Riksrevisjonen anbefaler
Justis- og beredskapsdepartementet og Barne- og familiedepartementet
å:
-
videreutvikle samordningen
mellom relevante tjenester på tvers av sektorer og ulike forvaltningsnivåer,
for eksempel gjennom departementenes Kjernegruppe for utsatte barn
og unge (KUBU) eller på annen måte
-
legger til rette for at ungdom som gjennomfører straff
i konfliktrådet og/eller i kriminalomsorgen, får tilstrekkelig tilgang
på tiltak som treffer behovene deres
-
bidrar til bedre tverrsektoriell samhandling
mellom statlige og kommunale aktører for å sikre gode overganger
når barn og unge flytter ut av barnevernsinstitusjoner eller løslates
fra fengsel
-
legger til rette for bedre samhandling
og informasjonsutveksling mellom politiet og de kommunale barnevernstjenestene.
Riksrevisjonen anbefaler at Justis-
og beredskapsdepartementet:
-
påser at politiet
prioriterer sitt kriminalitetsforebyggende arbeid og i større grad
bruker sine forebyggende virkemidler overfor barn og unge
-
sørger for en mer effektiv straffesakskjede
for barn og unge, slik at tiden fra lovbrudd til oppstart av straff
blir så kort som mulig
-
legger til rette for at flere barn og unge
får tilbud om mekling i konfliktråd
-
iverksetter tiltak for å unngå at mindreårige
plasseres i fengsel for voksne, med mindre det er til barnets beste
-
evaluerer resultatene av endringene i konfliktrådsloven,
straffeloven og straffeprosessloven, som trådte i kraft andre halvår
2024.
Riksrevisjonen anbefaler at Barne-
og familiedepartementet (disse er i tråd med Riksrevisjonens anbefalinger
gitt i rapporten om årsaker til utfordringer i barnevernet):
-
følger opp at kommunene
ivaretar sitt ansvar for det forebyggende arbeidet overfor utsatte
barn og unge, på tvers av sektorer, for eksempel gjennom faglig
veiledning og formidling av god praksis
-
følger opp at kommunene tydeliggjør hva
forebyggende arbeid og tidlig innsats innebærer for barnevernstjenesten
og de andre velferdstjenestene
-
sørger for at Bufetat, innenfor barnevernets
rammer og virkemidler, har et tilgjengelig og egnet institusjonstilbud
til barn og unge som begår eller er i risiko for å begå lovbrudd.
Komiteen viser
til at Riksrevisjonen mener det er sterkt kritikkverdig at mindreårige
blir plassert i fengsel for voksne, med mindre det er til barnets
beste. Komiteen viser videre til at
Justis- og beredskapsdepartementet har satt i gang et arbeid for
å møte denne utfordringen. Det er blant annet etablert en ny ungdomsenhet
på Evje, og dette tilbudet vil utvides ytterligere slik at kapasiteten
siden 2024 vil øke fra 10 til 21 plasser. I tillegg skal det etableres
seks plasser på Eidsvoll i 2026 slik at kapasiteten blir 27 plasser.
Kriminalomsorgsdirektoratet er i tillegg i gang med et arbeid med
en utredning av behovet for ytterligere plasser, som skal være ferdig
før sommeren 2026. Komiteen mener tiltak
for å hindre at barn soner i fengsel sammen med voksne må ha høy
prioritet.
Komiteen er enig
i Riksrevisjonens vurderinger og anbefalinger. Komiteen vil
understreke at både Barne- og familiedepartementet og Justis- og
beredskapsdepartementet har et stort og viktig arbeid foran seg
for å bekjempe barne- og ungdomskriminalitet, og konstaterer at
begge statsrådene mener at Riksrevisjonens anbefalinger er viktige
og vil bli fulgt opp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet
De Grønne merker seg Riksrevisjonens beskrivelser av gruppen
med barn og unge som begår gjentatte kriminelle handlinger. Mange
har selv vært ofre for kriminalitet eller har andre opplevelser
eller forhold i oppveksten som kan skape sårbarhet for utenforskap
og utnytting. Riksrevisjonen viser til rapport fra Oslo Economics
fra 2022, som forteller at
«unge som bryter loven har oftere vært
i kontakt med barnevernet i løpet av oppveksten, og deres foreldre
har i gjennomsnitt lavere utdanningsnivå, lavere inntekt, mottar
oftere trygdeytelser og har oftere vært straffet for kriminelle
handlinger.»
Videre viser Riksrevisjonens undersøkelse at
mange er kjent av hjelpeapparatet, men ikke har fått god nok hjelp.
Disse medlemmer vektlegger
at denne kunnskapen må få betydning for kriminalitetsforebyggingen. Den
viktigste innsatsen mot at barn og unge utsettes for eller begår
kriminalitet, handler om å sikre alle barn en trygg oppvekst med
like muligheter for deltagelse, og at unge som strever med psykiske
problemer, skolefravær eller annet utenforskap, får god oppfølging.
Disse medlemmer merker
seg at Riksrevisjonen peker på manglende kapasitet i kommunens tjenester
til å forebygge kriminalitet, og mener regjeringen må sikre kommunene
tilstrekkelige rammer for å hindre at kutt i barnehage, skole og
barnevern og tilskudd til frivillig sektor forsterker ungt utenforskap
og sårbarhet hos ungdom.
Disse medlemmer merker
seg at Riksrevisjonen peker på at antallet henlagte U15-saker henvist
til mekling som et frivillig tiltak gikk ned i 2024, etter at det i
perioden 2021–2023 var et økende antall slike henvisninger. Disse medlemmer påpeker at det er potensial
for å bruke mekling i større grad, også overfor unge mellom 15 og
18 år, og at konfliktrådet mener dette kan være en nyttig tilnærming
i flere typer konflikter. Disse medlemmer mener
at de positive effektene av gjenopprettende prosess, både for offer
og gjerningsperson, gjør dette til et viktig tiltak som bør benyttes
langt mer enn i dag.