Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Bakervik, Tonje Brenna, Nils-Ole Foshaug,
Monica Nielsen og Trine Lise Sundnes, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
Morten Kolbjørnsen og Sylvi Listhaug, fra Høyre, Peter Frølich,
Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kirsti Bergstø, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, fra Rødt,
Bjørnar Moxnes, fra Miljøpartiet De Grønne, Arild Hermstad, fra
Kristelig Folkeparti, Jonas Andersen Sayed, og fra Venstre, Abid
Raja, viser til at Stortinget høsten 2024 ba regjeringen om
å «legge fram en stortingsmelding om Norges langsiktige internasjonale
innsats for fred og forsoning».
Komiteen er innforstått med at Norges
internasjonale arbeid for fred har lang tradisjon i norsk utenrikspolitikk. Komiteen noterer at dette inkluderer
et bredt sett med tiltak og virkemidler, deriblant humanitær innsats,
konfliktforebygging, fredsbygging, langsiktig utviklingsinnsats
og styrking av multilaterale forpliktelser, med mål om blant annet
nedrustning og ikke-spredning av atomvåpen.
Komiteen merker seg at temaet for
denne stortingsmeldingen er avgrenset til norsk diplomatisk innsats
for å dempe eller løse konflikter. Hvor innsatsen skjer gjennom
diplomatisk kontakt med aktører i konflikter, tilrettelegging for
samtaler og forhandlinger mellom parter, samt oppfølging av våpenhviler
og fredsavtaler.
Komiteen oppfatter at meldingen omhandler både
egen, norsk innsats og samarbeid med statlige og ikke-statlige partnere.
Komiteen noterer at tidsmessig avgrenser
stortingsmeldingen seg til perioden fra tidlig 1990-tall og frem
til i dag, samtidig som den peker ut en vei fremover.
Komiteen oppfatter at Norges nasjonale
sikkerhetsstrategi (NSS), fremlagt i mai 2025, og at prioriteringene
i denne stortingsmeldingen er i tråd med NSS.
Komiteen merker seg at viktige tverrgående
prioriteringer er kvinner, fred og sikkerhet, ofres rettigheter og
overgansrettferdighet, humanitært diplomati og klima og miljø.
Komiteen noterer at mål for Norges
innsats for fred og konfliktløsning er å dempe og løse konflikter, fremme
tiltak og løsninger basert på folkeretten og partenes eierskap og
å skape politisk kapital og innsikt.
Komiteen oppfatter at den norske
innsatsen for fred og konfliktløsning kjennetegnes ved at man har
vilje til å snakke med alle parter, uten at det medfører anerkjennelse
av omstridte konfliktaktører. Diskresjon og evnen til å bringe aktørene
sammen i det stille er et viktig premiss for mange aktører. Viktigheten
av partenes eierskap til konflikten vektlegges i arbeidet gjennom
upartisk tilrettelegging fra norsk side.
Komiteen merker seg at Norge også
bidrar i konflikter der Norge ikke er upartiske, med blant annet
rådgivning og støtte til én parts kapasitet til å forhandle med
den andre. Norge bidrar også med tilrettelegging der partene er
kjent med at Norge ikke er upartisk.
Komiteen noterer at Norge alltid
søker å få til mest mulig inkluderende prosesser. Fredsprosessene har
tradisjonelt et langsiktig perspektiv. Fleksibilitet og politisk
engasjement med kort linje mellom politisk ledelse og embetsverk
gjør at beslutninger kan tas raskt. Komiteen oppfatter
at det er nødvendig å ha risikovilje om å ikke lykkes i prosessene,
men at kunnskap og erfaring bidrar til å unngå skadevirkninger i
prosessen. Komiteen merker seg at Norge
samarbeider tett med frivillige organisasjoner og ekspert-miljøer,
i tillegg til andre land, FN og internasjonale organisasjoner.
Komiteen oppfatter at det er fire
typer roller norsk freds- og konfliktdiplomati som er beskrevet
i meldingen.
Komiteen noterer at det er etterspørsel
etter Norges involvering i konflikter, noe som forventes vil fortsette.
For å være effektive støttespillere, må Norge bygge på lærdommene
om det som fungerer og samtidig videreutvikle politikken og verktøyene
på feltet.
Komiteen viser for øvrig til regjeringens
prioriteringer som er beskrevet i meldingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre mener
det er positivt at regjeringen har lagt fram en stortingsmelding
om Norges fredsdiplomati. Samtidig som at mye av arbeidet som gjøres
innen fred og konfliktløsning er avhengig av diskresjon for å kunne
lykkes og at det dermed er begrensede muligheter for et offentlig
ordskifte om enkelte deler av temaet og noen av de spesifikke innsatsene. Disse medlemmer vil fremheve at vekslende
regjeringer har lagt til grunn at norsk freds- og konfliktdiplomati
kan være en sikkerhetspolitisk kapital for Norge, særlig i tilfeller
hvor vi kan tilby sentrale allierte å spille en rolle som de selv
av ulike årsaker ikke har mulighet til å spille. Et annet viktig
trekk ved den norske innsatsen er at den tradisjonelt har hatt et
langsiktig preg, og fortsatt også gjennom regjeringsskifter. Det
gir nødvendig forutsigbarhet for partene i en konflikt.
I den nåværende geopolitiske situasjonen,
med Russlands fullskala krig i Ukraina, er det etter medlemmene fra Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkepartis syn en klar sikkerhetspolitisk prioritet for Norge
og resten av Europa å finne en løsning på krigen som er på Ukrainas
premisser, gir varig fred og hindrer at Russland igjen angriper
Ukraina eller truer andre land i Europa. Dette er ikke direkte knyttet til
det bredere norske freds- og konfliktløsningsengasjementet, men
støtten til Ukrainas frihetskamp og arbeidet for en rettferdig fred
for landet vil kreve betydelige økonomiske og menneskelige ressurser
også fra Norge. Disse medlemmer mener
likevel at fortsatt engasjement i fred og konfliktløsning enkelte
andre steder også er i norsk sikkerhetspolitisk interesse.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt ønsker stortingsmeldingen om
fred velkommen. Krig truer menneskeslekta over hele verden. Etter
en tid med dyp fred i Europa og internasjonal nedrusting er vi nå
vitner til krig og opprusting. Russland har gjort atomvåpentrusselen
mer reell, og nye typer våpen gjør stor skade. De internasjonale
reglene for å hindre krig og krigsforbrytelser er under sterkt press,
ettersom stormakter tar seg til rette i stedet for å respektere
folkeretten. Framveksten i bruk av kunstig intelligens og autonome
våpen flytter de moralske grensene i krig.
Disse medlemmer mener at terskelen
for å gå til krig og utøve krigsforbrytelser må bli høyere. Ifølge regjeringen
har Norge
«som utgangspunkt å fremme politiske løsninger som er
i tråd med folkeretten, herunder humanitærretten og menneskerettighetene.
Dette formidles til parter i en konflikt, gjerne tidlig i prosessen,
ofte både offentlig og i lukkede rom.»
Disse medlemmer mener Norge burde
være mer ambisiøse i sitt forsvar av folkeretten og fremme politiske
løsninger som bidrar til at folkeretten respekteres.
Disse medlemmer mener Norge kan gjøre
mer for å motvirke årsakene til krig og konflikt. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen i meldingen fremhever at stadig mindre globalt
investeres i konfliktforebygging og fredsbygging. Disse
medlemmer påpeker at det også er tilfellet for Norge. I Norge
har bevilgningene til fred, sikkerhet og globalt samarbeid blitt
redusert med opp mot 1,3 mrd. kroner fra 2019 til 2024. I revidert
budsjett for 2025 utgjør investeringer i fred bare 3,8 pst. sammenlignet
med forsvarsbudsjettet. Disse medlemmer mener
at Norge må investere langt mer i fred.
Disse medlemmer viser til at straffefrihet
er et stort og voksende problem når det kommer til internasjonal
rett og savner både anerkjennelse av dette problemet og tiltak for
å motvirke det i meldingen. Ifølge regjeringen er de internasjonale
domstolene «avgjørende for å sikre respekten for folkeretten, herunder
humanitærretten.» Videre skriver regjeringen at
«utsikter til internasjonal straffeforfølgelse gjøre aktører
i en konflikt motvillig innstilt til en fredsløsning. Å finne en
balansert løsning mellom rettferdighet og en fredelig løsning kan
være et krevende spørsmål i en forhandlingssituasjon.»
Disse medlemmer vil påpeke at man
kan snu resonnementet og si at også straffefrihet umuliggjør en fredsløsning. Disse medlemmer mener Norge kan og bør
støtte opp om de internasjonale domstolene med finansielle ressurser
og også sekundere personell når det er hensiktsmessig. Vi kan i
større grad bistå domstolene med å intervjue offer for eller vitner
til krigsforbrytelser som kommer til Norge. Vi kan også bidra til
å utvide Den Internasjonale straffedomstolens virke.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
ratifisere Kampala-tillegget til Roma-vedtektene slik at Den internasjonale straffedomstolen
får jurisdiksjon til å straffeforfølgje aggresjonsforbrytelser.»
Disse medlemmer viser
til at internasjonale våpenkonvensjoner og arbeidet for nedrustning
er under press. Flere land har trekt seg fra minekonvensjonen og atomvåpenstigmaet
står ikke lenger like sterkt. Disse medlemmer mener
Norge har hatt en viktig rolle når det kommer til både nedrustning
og regulering av våpenbruk og mener tiden er inne for å trappe opp
denne innsatsen.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen arbeide
for internasjonal regulering av autonome våpen og jobbe for et internasjonalt
forbud mot bruk av upresise eksplosive våpen i byer og tettbygde
strøk.»
«Stortinget ber regjeringen om å
ta internasjonalt lederansvar for å sikre at forbudene mot klasevåpen
og landminer blir overholdt.»
«Stortinget ber regjeringen signerer
atomvåpenforbudet og legge det fram for Stortinget for ratifisering.»
«Stortinget ber regjeringen arbeide
for at Nato går bort fra førstebruk av atomvåpen, og at Norge og
Norden blir ei atomvåpenfri sone.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at meldingen foreslår å øke kapasitet og kompetanse i UD og
utenriksstasjoner for å håndtere flere og mer komplekse konflikter,
mer samordning mellom ulike politikkområder samt løfte sivilsamfunns rolle,
uten at budsjett eller tiltak er definert. Disse medlemmer mener
Norges innsats på dette området kan styrkes over tid, blant annet
gjennom mer målrettede og langsiktige investeringer. For å sikre
politisk forankring og langsiktighet ber disse
medlemmer regjeringen om å rapportere regelmessig på Norges samlede
innsats innen fredsbygging og konfliktforebygging, inkludert både
måloppnåelse og ressursbruk.
Disse medlemmer viser til at meldingen
legger opp til å styrke samspillet mellom humanitær innsats, langsiktig
utvikling og fredsinnsats, samt mellom Norges sikkerhetspolitiske
innsats og arbeidet for fred og konfliktløsning. Meldingen fremhever
også behovet for bedre nasjonal koordinering på tvers av departementer.
Disse medlemmer mener at arbeidet
for fred må forstås som en sammenhengende prosess – fra forebygging
til respons, stabilisering og gjenoppbygging – og at Norge i dag
mangler en helhet som fanger opp dette. Varig fred forutsetter samfunn
som er robuste mot konflikt, gjennom utdanning, rettferdighet, økonomisk utvikling
og sterke internasjonale institusjoner som legger til rette for
ikke-voldelig konfliktløsning. Dette krever en mer koordinert og
langsiktig norsk innsats enn dagens fragmenterte ordninger legger
opp til.
Disse medlemmer viser til at barns
beskyttelse er en sentral indikator på et samfunns sikkerhet, og
mener at barns situasjon bør være en gjennomgående målestokk for
norsk forebyggings- og fredspolitikk. De viser også til at forebygging
av konflikt er blant de mest kostnadseffektive investeringene i
internasjonal sikkerhet, og at manglende langsiktighet på dette
området innebærer høyere humanitære og økonomiske kostnader på sikt.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake med forslag til en tverrdepartemental og flerårig langtidsplan for
fred, med tydelige mål, forutsigbare ressurser og klar ansvarsdeling.
En slik plan bør omfatte styrket norsk fredsdiplomati, et utviklingssamarbeid
som adresserer konfliktdrivere, støtte til en regelbasert multilateral
verdensorden, ansvarlig våpeneksportpolitikk og bedre integrering
mellom fredsarbeid og sikkerhetspolitikk.»
En slik plan vil etter komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre sitt syn styrke Norges evne til å forebygge
konflikt, beskytte sivile og barn, og sikre at Norge fortsatt er
en troverdig og relevant fredsnasjon med en helhetlig og effektiv
innsats for internasjonal fred og sikkerhet.
Disse medlemmer viser til at meldingen
slår fast at Norge skal være en tydelig stemme for internasjonal
humanitærrett (IHL). Disse medlemmer mener dette
krever tydeligere konkretisering enn det som fremgår av meldingen. Disse medlemmer viser til at dobbelt
så mange barn i dag lever i konfliktområder som på 1990-tallet,
og at grove brudd mot barns rettigheter har økt med over 373 pst.
siden 2010. Denne utviklingen understreker behovet for styrket innsats
for å beskytte sivile og barn i krig, og være pådriver for respekt
for humanitærretten. Disse medlemmer ber derfor
regjeringen tydeliggjøre hvilke internasjonale prosesser som skal
prioriteres, og utarbeide målbare indikatorer for Norges arbeid
med å styrke etterlevelsen av IHL, inkludert beskyttelsen av barn.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg at
«økt geopolitisk spenning mellom de permanente medlemslandene
i FNs sikkerhetsråd de siste årene har stått i veien for at de store
krigene man står ovenfor, som Russlands krig mot Ukraina, krigføringen
i Gaza og borgerkrigen i Sudan, kan løses gjennom FN. FN har likevel en
unik verktøykasse for fred, fra forebyggende diplomati til fredsoperasjoner,
spesialrepresentanter og fredsbygging på grasrotnivå, som suppleres
og understøttes av organisasjonens arbeid under de andre pilarene
i helhetlig innsats.»
Disse medlemmer deler synet på FNs
viktighet, men etterlyser regjeringens syn på hva som kan og bør gjøres
for å sørge for at organisasjonens potensiale brukes til fulle. Disse medlemmer mener vetoretten i Sikkerhetsrådet
burde avvikles på sikt og at Norge burde arbeide for at generalforsamlinga
i FN skal få større makt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at Norges internasjonale og diplomatiske
innsats i større grad må fokusere på de forholdene som er geografisk
nærme oss eller på annen måte er av stor betydning for norske interesser. Disse medlemmer vil også vise til at
norske regjeringer for ofte har involvert seg med aktører eller
på måter som burde vært unngått, som eksempelvis ved å invitere
og bruke norske skattebetaleres midler til å fly inn medlemmer av Taliban
til Norge.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt merker seg
at Norges fredsarbeid inngår i en internasjonal arbeidsdeling. Dette
er verdsatt av nære allierte, likesinnede og involverte stormakter. Disse medlemmer viser til at Meld. St.
30 påpeker at
«det utenrikspolitiske handlingsrommet innen fred og konfliktløsning
har ofte vært større for Norge enn for andre europeiske aktører,
ettersom vi ikke har vært bundet av EUs felles utenriks- og sikkerhetspolitikk.»
Disse medlemmer merker seg at dette
innebærer at Norge ikke har sluttet seg til EUs terrorliste, noe som
har gitt et bedre utgangspunkt for å bidra til fredsarbeid i områder
som Palestina, Jugoslavia, Sri Lanka og Syria – en mulighet som
ville vært begrenset dersom Norge var medlem av EU. Videre viser disse medlemmer til at Norge har jobbet
aktivt for å finne en fredelig løsning mellom Venezuelas regjering
og landets opposisjon. En slik rolle ville vært vanskelig å se for
seg dersom Norge hadde deltatt i EUs sanksjonsregime mot Venezuela.
Samtidig mener disse medlemmer det er
verdt å merke seg at Norge leder Giverlandsgruppa for Palestina
på bakgrunn av at vi ikke er EU-medlemmer.
Disse medlemmer mener at Norges fredsarbeid
og innsats for konfliktløsning har som forutsetning at Norge står
utenfor EU og at vi slik får mer handlingsrom til å påvirke positivt
og fremme verdier som sammenfaller med det norske fredsdiplomatiet.
Disse medlemmer minner om at mange
konflikter er basert på eierskap til jord, og at mange fredsprosesser
inneholder avklaringer om fordeling av jord. Disse
medlemmer merker seg at forrige storting økte bevilgningene
til trygge matsystemer. Disse medlemmer mener
en fortsatt styrking av bevilgningene til trygge matsystemer er
en viktig forutsetning for varig fred i mange prosesser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre mener
at meldingen gir en god beskrivelse av økt stormaktrivalisering
og en mer fragmentert verdensorden, og at nye aktører får større
innflytelse i internasjonal mekling og konfliktløsning. Meldingen drøfter
likevel i liten grad hva denne utviklingen betyr for Norges rolle
og handlingsrom. Det vurderes ikke hvilke typer prosesser Norge
fortsatt kan spille en sentral rolle i, hvor handlingsrommet er
redusert, eller hvordan Norge bør tilpasse sine partnerskap og prioriteringer.
Dette vurderer disse medlemmer som en svakhet,
fordi norsk kapasitet og legitimitet i økende grad påvirkes av strukturelle
endringer i det internasjonale systemet.
Disse medlemmer viser til at meldingen
gir en god og grundig analyse av en mer uforutsigbar global virkelighet,
med økt geopolitisk spenning, svekkede multilaterale institusjoner
og flere langvarige konflikter. Samtidig foreslås ingen reell nyorientering
av norsk innsats. Tiltakene som presenteres er i hovedsak en videreføring
av etablert praksis, uten klare prioriteringer eller endringer i
metodikk. Dette skaper et tydelig avvik mellom virkelighetsbeskrivelsen
og regjeringens politiske forslag.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne merker seg videre at meldingen
gir inntrykk av bred norsk innsats, men samtidig at den i liten
grad diskuterer hvordan Norge prioriterer mellom ulike konflikter
og regioner. Hvorfor Norge engasjerer seg noen steder og ikke andre,
fremstår som uklart. Det bør utvikles tydeligere kriterier for når
Norge bør gå inn i, fordype eller avstå fra å påta seg en rolle,
av hensyn til legitimitet og ressursbruk.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre viser
til at meldingen selv beskriver hvordan klimaendringer, matsikkerhet,
digital sårbarhet og helserisiko driver frem konflikter. Likevel
presenteres det ingen strategi eller plan for forebygging, tidlig
varsling eller helhetlig risikohåndtering. Disse medlemmer mener
meldingen undervurderer forebygging som hovedspor, og at fraværet
av en operasjonell tilnærming svekker Norges evne til å håndtere
en mer kompleks risikovirkelighet.
Disse medlemmer peker på at meldingen
viser til en «helhetlig tilnærming», men uten å redegjøre for hvordan
diplomati, humanitær innsats, utviklingspolitikk og klima faktisk
skal ses i sammenheng. I praksis fremstår politikkområdene som adskilte,
til tross for at konflikter i økende grad drives av klimaendringer,
matsystemer, helsesjokk og digitale trusler.
Disse medlemmer viser til at meldingen
løfter frem viktige og vellykkede norske engasjement, men i liten
grad omtaler prosesser som har vært utfordrende eller ikke har gitt
ønsket resultat. Dette gjelder blant annet erfaringer fra Sri Lanka,
Sør-Sudan, Venezuela og Midtøsten. En mer balansert gjennomgang
av både vellykkede og krevende erfaringer ville styrket læringsgrunnlaget
og gitt et mer troverdig bilde av Norges rolle og begrensninger.
Meldingen fremstår derfor noe ubalansert.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne anerkjenner at meldingen løfter
viktige dilemmaer knyttet til upartiskhet, legitimering av aktører og
forholdet mellom folkerett og pragmatisme. Samtidig konkretiseres
det ikke hvordan disse dilemmaene skal håndteres i praksis. Det
mangler kriterier for avveininger, risikovurderinger og vurderinger
av når Norge bør avstå fra å fasilitere. Dette svekker meldingen
som styringsdokument.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre mener
at kapitlet om kvinner, fred og sikkerhet er godt formulert på prinsippnivå,
men at det mangler konkrete mål for hvordan kvinneinkludering skal
sikres tidlig i prosessene da påvirkningen har størst effekt. Her
hadde meldingen tjent på tydeligere prioriteringer.
Disse medlemmene registrerer at meldingen omtaler
sivilsamfunnets rolle og lokal forankring, men uten å beskrive en
strategi for hvordan disse aktørene faktisk skal trekkes inn for
å skaffe et kunnskapsgrunnlag, gjøre analyser og i gjennomføring.
Det samme gjelder styrking av nasjonale meklingsmiljøer og lokal
dialogkapasitet. Uten operasjonalisering risikerer viktige perspektiver
å forbli retorikk.
Disse medlemmer viser til at meldingen
understreker betydningen av folkeretten, menneskerettigheter og
inkludering som ramme for norsk innsats. Disse medlemmer savner
likevel en drøfting av hvordan disse prinsippene håndteres i praksis
i prosesser der Norge forhandler med væpnede aktører eller autoritære
regimer. Balansen mellom prinsipper og pragmatisme beskrives, men
uten metodikk, kriterier eller læringspunkter knyttet til tidligere
erfaringer.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at kapittel 9 i hovedsak
består av prinsipper og intensjoner, uten tydelige prioriteringer,
ressursvurderinger eller kapasitetsendringer. Meldingen svarer derfor
i liten grad på hva Norge faktisk skal gjøre mer av, mindre av eller
annerledes i møte med en ny geopolitisk virkelighet. Etter dette medlems syn fungerer ikke kapitlet
som et styrende dokument for videre innsats.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
tydelige kriterier for når Norge bør påta seg, videreføre eller
avstå fra rollen som tilrettelegger i internasjonale freds- og dialogprosesser,
og legge disse kriteriene fram for Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
den forebyggende delen av Norges freds- og meklingsarbeid, og legge fram
for Stortinget en oppdatert praksis for tidlig varsling i konfliktutsatte
områder.»
«Stortinget ber regjeringen tydeliggjøre
hvordan diplomati, humanitær innsats og utviklingssamarbeid skal
samordnes i norske konflikt- og meklingsprosesser, og sørge for
at dette integreres i Utenriksdepartementets operative retningslinjer.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at kvinneinkludering og lokal forankring inngår som tidlige og integrerte elementer
i norske freds- og dialogprosesser, og utarbeide en plan for hvordan
lokale aktører, sivilsamfunn og nasjonale meklingsmiljøer systematisk
skal involveres i analyse, prosessdesign og gjennomføring.»
«Stortinget ber regjeringen operasjonalisere
tiltakene i kapittel 9 ved å tydeliggjøre hva Norge skal gjøre mer
av, mindre av og annerledes i freds- og dialoginnsatsen, og legge
dette fram for Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen styrke
systematikken for læring fra tidligere freds- og dialogprosesser,
inkludert prosesser som ikke har gitt ønsket resultat, og dele relevante
erfaringer med Stortinget på egnet måte.»