3. Komiteens merknader
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Morten Sandanger,
Agnes Nærland Viljugrein og Elise Waagen, fra Fremskrittspartiet,
Alf Erik Andersen, Bjørnar Laabak, Morten Wold og Sebastian Saltrø
Ytrevik, fra Høyre, Anna Molberg og Hannah Teigland, fra Sosialistisk
Venstreparti, lederen Marian Hussein, og fra Rødt, Marie Sneve Martinussen,
viser til Prop. 133 L (2024–2025) Endringer i lov om pensjonstrygd
for fiskere (lukking av pensjonstrygden). Formålet med forslaget
er å lukke pensjonstrygden for fiskere for nye medlemmer fra og med
1. januar 2026 samt avvikle på sikt. Komiteen merker
seg at forslaget bygger på anbefalinger fra en partssammensatt arbeidsgruppe,
og at det har vært gjennomført en høringsrunde med involvering fra
relevante aktører i næringen.
Komiteen viser til
at pensjonstrygden for fiskere er en særskilt lovfestet nedtrappingsordning,
som ble vedtatt i 1957 for å kompensere for de særlige belastningene
i fiskeryrket. Komiteen er kjent med
at ordningen over tid har vært underfinansiert, og at den i senere
år har vært avhengig av direkte tilskudd over statsbudsjettet. Komiteen viser til at både medlemsavgiften
og omsetningsavgiften har blitt økt flere ganger for å styrke ordningens
økonomiske bæreevne, uten at det har vært tilstrekkelig.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, registrerer at flere høringsinstanser
støtter departementets vurdering om at det ikke lenger er grunnlag
for en særskilt pensjonsordning for fiskere, og at pensjonsordningen
bør lukkes og avvikles. Flertallet viser
videre til at det er foreslått å heve nedre uttaksalder fra 60 til
62 år for medlemmer under 50 år samt å avvikle barnetillegget.
Komiteen viser
til at regjeringen legger til grunn at dagens medlemmer beholder
sine rettigheter i tråd med eksisterende regler, og at lukking kun
gjelder for nye medlemmer.
Komiteen mottok
17. november 2025 brev fra statsråd Kjersti Stenseng med forslag
til endringer i lovforslaget når det gjelder iverksettelsestidspunkt,
fra 1. januar 2026 til 1. april 2026. Brevet fra statsråden ligger
vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Høyre, er uenig i
departementets forslag om å lukke pensjonsordningen for fiskere
for nye medlemmer uten at det foreligger alternativer, og vil derfor
stemme imot departementets forslag til vedtak.
Flertallet viser
til at Garantikassen for fiskere (GFF) i sitt høringsinnspill mener
formålet med forslaget fra departementet er å spare penger i finansieringen av
ordningen.
Flertallet viser
videre til GFF sitt høringsinnspill, hvor det vises til at langtidsprognose
som GFF sendte Arbeids- og inkluderingsdepartementet 6. desember 2024
for perioden fra og med 2025 til og med 2029, viser at ordningen
forventes å gå i balanse for hele perioden, uten statsgaranti.
Flertallet viser
til at Norges Fiskarlag i sitt høringsinnspill mener prosessen rundt
utredning av lukking av pensjonstrygden for fiskere har vært preget
av flere forsinkelser, uklare signaler og korte frister. Fiskarlaget
mener en ryddigere og mer oversiktlig prosess kunne bidratt til
mindre usikkerhet for fiskerne og medlemmene av ordningen.
Fiskarlaget mener også at en lukking av pensjonstrygden
for fiskere må sees i sammenheng med alternative pensjonsordninger
for fiskere.
Flertallet viser
til innspill fra GFF om at dersom dagens ordning skulle falle bort
uten at en ny pensjonsordning er på plass, vil dette kunne føre
til urimelige tilstander i næringen, med risiko for store forskjeller
i pensjonsrettigheter på samme fartøy.
Flertallet viser
til at pensjonstrygden for fiskere har sine klare svakheter, men
at fiskerne i sin yrkessituasjon fortsatt har behov for en lovfestet
pensjonsordning.
Flertallet mener
derfor at dagens ordning må videreføres, og at regjeringen så raskt
som mulig må nedsette et bredt partssammensatt utvalg for å gjennomgå pensjonstrygden
for fiskere med mål om å tilpasse ordningen prinsippene i pensjonsreformen
og modernisere og forbedre den slik pensjonsordningen for arbeidstakere
til sjøs er i dag, og således sikre at den er bærekraftig og rettferdig
for fremtidige generasjoner.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sette ned et bredt partssammensatt utvalg, med balanse mellom partene,
som skal legge frem forslag som moderniserer fiskerpensjonen slik
pensjonsordningen for arbeidstakere til sjøs er i dag, og gjør den
til en obligatorisk, kostnadsnøytral og innskuddsbasert ordning
hvor statsgarantien videreføres. Ordningen må ivareta både ansatte
og selvstendige medlemmer og tilpasses vedtatt pensjonsreform. Utvalget
må ha god fremdrift i arbeidet, slik at et omforent forslag til
modernisering av pensjonstrygden for fiskere legges frem for Stortinget
våren 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Høyre stiller seg bak innholdet i proposisjonen
og støtter det fremlagte lovforslaget.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«vedtak til lov
om endringer i lov om pensjonstrygd for fiskere
(lukking av pensjonstrygden)
I
I lov 28. juni 1957 nr. 12 om pensjonstrygd
for fiskere gjøres følgende endringer:
§ 1 skal lyde:
Trygdepliktig etter denne lov er, med de unntak som
følger av bestemmelser i § 2, enhver som er ført på blad B i det
registeret/manntallet som er satt opp etter § 4 i loven her. Den som 1. april 2026 ikke har premieuker i
trygden, er likevel ikke trygdepliktig etter denne loven.
§ 2 nr. 2 skal lyde:
2. Den som 1. april 2026
ikke har fylt 50 år, er unntatt fra trygdeplikt etter nr. 1 litra
a tidligst ved fylte 62 år.
§ 3 ny nr. 3 skal lyde:
3. Retten til frivillig
medlemskap i trygden etter nr. 1 og nr. 2 gjelder ikke personer
som er unntatt fra trygdeplikt etter § 1 andre punktum.
§ 6 nr. 2 nytt andre punktum skal lyde:
Pensjonsalderen er 62 år
for personer som 1. april 2026 ikke har fylt 50 år.
§ 7 nr. 3 nytt andre ledd skal lyde:
For rett til barnetillegg
skal virkningstidspunktet ved framsettingen av kravet være før 1.
april 2026. Den som mottar barnetillegg denne datoen, får barnetillegget
videreført så lenge vedkommende mottar pensjon og barnet er under
18 år. Dør pensjonistens barn før fylte 18 år, ytes tillegget ut
kalendermåneden dødsfallet inntreffer.
§ 8 første ledd nytt andre punktum skal lyde:
Til den som 1. april 2026
ikke har fylt 50 år, ytes alderspensjon etter første punktum fra
og med kalendermåneden etter den måneden pensjonisten fyller 62
år.
§ 8 tredje ledd andre punktum oppheves.
§ 21 første og andre ledd skal lyde:
Den som ved fylte 60 år ikke har opparbeidet
750 premieuker, kan kreve den innbetalte pliktige og frivillige
premien tilbakebetalt, dog med fradrag for de første 75 premieuker. Den som 1. april 2026 ikke har fylt 50 år, kan
først framsette krav etter første punktum ved fylte 62 år.
Samme rett til tilbakebetaling av premie har ektefelle og barn til en trygdet som dør
før fylte 60 år. Ektefelle og barn til en trygdet
som 1. april 2026 ikke har fylt 50 år, har rett til tilbakebetaling
av premie dersom den trygdede dør før fylte 62 år.
II
Loven trer i kraft fra den tiden Kongen bestemmer.
Kongen kan sette de ulike bestemmelsene i kraft til ulik tid.»