3.3.1 Komiteens generelle merknader – rammeområde 8
Komiteen viser til
proposisjonen.
Komiteen understreker
at den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa er svært alvorlig,
og mange områder i verden preges av krig, konflikt og humanitære kriser.
Komiteen merker
seg at regjeringen i proposisjonen blant annet fremhever følgende:
«Russlands krigføring mot Ukraina representerer en
direkte trussel mot vår sikkerhet. Vi må være for beredt på at krig
kan ramme Norge. Vi må være forberedt på at alvorlige hendelser,
som sabotasje, også kan ramme Norge. En farligere og mer uforutsigbar
verden krever at vi raskt styrker forsvarsevnen nasjonalt og i samarbeid
med allierte. (…) Det gir liten mening å se sikkerheten og forsvarsevnen
til Norge isolert. Den militære kraften må ses, vurderes og veies
opp mot slagkraften til en motstander, hva vi selv kan stille opp
med, og mot hva vi kan forvente av militær støtte fra våre allierte».
Komiteen deler disse
vurderingene.
Komiteen slutter
seg til regjeringens beskrivelse av Forsvarets syv hovedoppgaver,
slik disse er gjengitt i proposisjonen og i den gjeldende langtidsplanen
for forsvarssektoren, Innst. 426 S (2023–2024), jf. Prop. 87 S (2023–2024).
Overordnet skal Forsvaret forebygge og avskrekke trusler,
overvåke norske interesseområder, forsvare Norge og allierte, hevde
norsk suverenitet, ivareta myndighetsutøvelse og bidra til krisehåndtering
nasjonalt og internasjonalt. Komiteen viser
til at Forsvaret skal løse disse oppgavene innenfor et definert
ambisjonsnivå og fastlagte rammer. Forsvarets organisasjon og styrkestruktur
skal innrettes for å løse de militære kjerneoppgavene.
Komiteen viser til
det nasjonale forsvarskonseptet, som stadfester at Norge forsvares
på grunnlag av tre gjensidig avhengige elementer: Forsvarets egenevne, forsvarsevnen
gjennom alliert og regionalt samarbeid og kollektiv avskrekkings-
og forsvarsevne i rammen av NATO, og den støtten som kan ytes fra
det sivile samfunn, også i rammen av totalforsvaret.
Komiteen viser til
at den gjeldende langtidsplanen for forsvarssektoren er resultatet
av et historisk forlik. Langtidsplanen ble enstemmig vedtatt av
partiene på Stortinget og legger opp til at det skal brukes totalt 1 635
mrd. kroner på forsvarssektoren i perioden 2025–2036. Dette er en
klar og tverrpolitisk forpliktelse som strekker seg over flere stortingsperioder
og bygger på anbefalingene til blant annet Forsvarskommisjonen, forsvarssjefens
fagmilitære råd, sikkerhetsfaglig råd og Totalberedskapskommisjonen.
Det tverrpolitiske ønsket om mer personell og
økte investerings- og driftsbudsjetter reflekterer det sikkerhetspolitiske
alvoret Norge befinner seg i. Opptrappingen i forsvarssektoren skal
ifølge langtidsplanen realiseres i tre markante løft i hhv. 2024/2025,
2028 og 2031, på om lag 15 mrd. kroner hver, med en jevnest mulig
opptrapping mellom årene. Gjennom planperioden skal mangler utbedres,
personell rekrutteres og omfattende moderniserings- og anskaffelsesprosjekter
gjennomføres. Det settes av mer midler til drift, vedlikehold, reservedeler
og ammunisjon.
Komiteen merker
seg at regjeringen i proposisjonen budsjetterer i henhold til langtidsplanen,
med et forsvarsbudsjett for 2026 på om lag 112 mrd. kroner ekskludert
støtten til Ukraina. Regjeringens proposisjon legger samtidig opp
til en lavere investeringsandel i 2026 enn forutsatt i langtidsplanen,
og regjeringen advarer om at dette over tid vil «redusere det økonomiske handlingsrommet
for den planlagte strukturutviklingen».
Komiteen merker
seg at regjeringen i proposisjonen og i Meld. St. 33 (2024–2025)
varsler at den vil dele informasjon og faglige vurderinger med Stortinget,
som grunnlag for å behandle eventuelle justeringer og endringer
i langtidsplanen.
Komiteen understreker
at den til enhver tid sittende regjering i planperioden har ansvar
for å forvalte forsvarsforliket på en ansvarlig måte i tråd med
Stortingets vedtak og intensjoner. De omfattende bevilgningene til
forsvarsformål må fortløpende omsettes i bedret forsvarsevne, i
tråd med vedtatte ambisjoner. Dette er viktig både av operative
hensyn og for å opprettholde den parlamentariske og folkelige oppslutningen
rundt forsvarsforliket.
Komiteen understreker
at det er i Norges sikkerhetspolitiske interesse å støtte Ukraina
i deres frihetskamp, og at Nansen-programmet er et viktig bidrag også
til norsk sikkerhet. Den tverrpolitiske støtten til Ukraina og det
ukrainske folkets frihetskamp er uttrykk for en bred og sterk støtte
til Ukraina i det norske folk. Ukraina kjemper en kamp for egen
frihet, men også for verdier og interesser som er avgjørende for
Norge.
Alle partiene på Stortinget understreker at
Norge fortsatt vil støtte Ukrainas forsvarskamp og gjenoppbygging
så lenge Ukraina har behov for det. Da Nansen-programmet ble lansert,
var støtten på 15 mrd. kroner hvert år i tidsrommet 2023–2027, totalt
75 mrd. kroner i perioden. Siden har den årlige støtten blitt utvidet
ved flere anledninger, og tidsrammen for programmet har blitt utvidet
frem til 2030.
For 2023 utgjorde støtten i Nansen-programmet
20 mrd. kroner, og for 2024 27 mrd. kroner. Støtten for 2025 ble
utvidet i to omganger, først fra 15 mrd. kroner til 35 mrd. kroner
og siden fra 35 mrd. kroner til 85 mrd. kroner, hvorav militær støtte
utgjør 70 mrd. kroner. Komiteen merker
seg at regjeringen i proposisjonen foreslår at størrelsen på støtten
fra 2025 videreføres også i 2026.
Regjeringen omtaler i proposisjonen at dialogen med
partiene på Stortinget vil videreføres, og komiteen legger
dette til grunn, både om situasjonen i Ukraina og oppfølgingen av
Nansen-programmet. Komiteen understreker
betydningen av god kontroll med og revisjon av store bevilgninger
til et land i krig med betydelige utfordringer knyttet til korrupsjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket
og inngått avtale mellom partene 3. desember 2025. Flertallet er
enige om at eventuelle endringer i forliket ikke skal gjennomføres
uten full tilslutning fra alle forlikspartnerne, og viser til Innst.
2 S (2025–2026). Det er enighet om at forliket binder partene i
det videre arbeidet med statsbudsjettet for 2026. Flertallet viser
til at forliket medfører endringer under rammeområde 8 sammenlignet med
regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026.
Flertallet viser
til anmodningsvedtakene omtalt i proposisjonen og understreker at
disse medlemmer ikke tar stilling til regjeringens rapportering
på disse i denne innstillingen om det ikke er nevnt i merknader, men
vil vise til Stortingets behandling av anmodningsvedtak i Meld.
St. 4 (2025–2026).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener en av statens viktigste oppgaver
er å sikre innbyggere mot trusler utenfra. Uten trygghet mot påvirkning
og trusler fra aktører som vil skade Norge, vil folk flest føle
at hverdagen blir usikker og demokratiets forankring vil smuldre
opp.
Russlands ulovlige invasjon av Ukraina har vist
oss at fred og frihet ikke kan tas for gitt. Alliansetilknytningen
Norge har til NATO, er viktigere enn noen gang. Med Sverige og Finland
som medlemmer i NATO kan det nordiske samarbeidet styrkes og utvikles
ytterligere. Dette gir Norden sterkere sikkerhetspolitisk tyngde,
og det vil styrke forsvarsevnen betraktelig.
Disse medlemmer vil
sikre nasjonal suverenitet gjennom et sterkt nasjonalt forsvar,
bygget på allmenn verneplikt og bred alliansebygging i NATO. Disse medlemmer mener at Norge skal være
en konstruktiv bidragsyter i NATO. NATO er den viktigste arenaen
for deltakelse og samarbeid når det gjelder sikkerhet. Disse medlemmer ser NATO som en god arena for
materiellsamarbeidsprosjekter. Med stadig endrede politiske forhold
og ulike perspektiver på utfordringene NATO står overfor, er det
viktig å sikre et sterkt bånd til våre fremste allierte, USA og
Storbritannia. Det norske forsvaret er helt avhengig av nære allierte
i forsvaret av Norge. Oppbyggingen av Forsvaret tar tid, nedbyggingen
av Forsvaret de siste tiårene har resultert i at de totalt tilgjengelige
styrkene er begrenset. Derfor ønsker disse
medlemmer å åpne opp for etablering av allierte baser på norsk
jord, også i fredstid.
Disse medlemmer mener
det er viktig at Norge deltar i felles materiell- og utviklingsprogram
i EU. Dette er viktig for å styrke norsk forsvarsindustris muligheter til
å være del av felles europeiske anskaffelsesprogrammer, og det vil
bidra til bedre felles løsninger for logistikk, opplæring og vedlikehold.
Disse samarbeidene vil også styrke norsk forsvarsevne og bidra til
bedre integrasjon med våre allierte.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet var en del av grunnlaget for den vedtatte
langtidsplanen for Forsvaret. Disse medlemmer forutsatte
at regjeringens bevilgningsforslag skulle ivareta den vedtatte planen. Disse medlemmer oppfatter at det nå er
et avvik mellom behov og bevilgninger, særlig for drift i Forsvaret.
Det er avgjørende at fremdriften i planen og økonomistyringen sikrer
vekst i forsvarsevnen og oppbygging av kapasiteter og kapabiliteter. Disse medlemmer forventer at regjeringen
vil forsterke norsk forsvarsindustris muligheter til å øke produksjonskapasiteter,
gjennom byråkratiske forenklinger, tettere samarbeid og avtaler
med industrien.
Disse medlemmer vil
understreke betydningen av norsk forsvars- og verftsindustris muligheter
til å bli aktivt med i utvikling og produksjon av marinens nye fartøyer.
Det er naturlig at de nye fartøysanskaffelsene er med på å sikre
at vedlikehold og oppgraderinger av fartøyene gjennomføres i Norge.
Det er viktig at de nye fregattene blir anskaffet
med gjenkjøpsavtale som sikrer minimum 100 pst. gjenkjøp fra norsk
industri.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at krigsbildet i Ukraina er i kontinuerlig
endring. Disse medlemmer mener derfor
at størrelsen og innretningen på Norges støtte fortløpende må vurderes,
med mål om å effektivt støtte Ukrainas frihetskamp. Disse medlemmer viser til at støtten
i 2025 ble utvidet i to omganger etter press fra Høyre og andre
opposisjonspartier, først fra 15 mrd. kroner til 35. mrd. kroner
og siden fra 35 mrd. kroner til 85 mrd. kroner, hvorav militær støtte
utgjør 70 mrd. kroner.
Disse medlemmer understreker
at effektiv støtte ikke bare handler om beløpsstørrelse, men også om
målrettet bruk av støtten. Disse medlemmer mener
i utgangspunktet at en eventuell ytterligere økning av støtten for
2026 utover regjeringens foreslåtte nivå bør forankres bredt i Stortinget,
slik tilfellet har vært ved tidligere utvidelser.
Disse medlemmer mener
at Norge bør vurdere å delta som en av garantistene for et lån til
Ukraina. Det forutsetter imidlertid at dette har tydelige og avklarte rammer
i EU, og at det er kun er aktuelt for Norge å delta sammen med EU-land.
Deltakelse må heller ikke skape presedens for Statens pensjonsfond
utland. Det er landene i EU som har kontroll på de russiske midlene
som skal brukes som sikkerhet, og som dermed kan avgjøre om garantien
må utbetales.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i sitt forslag til forsvarsbudsjett for 2026
ønsker å videreføre det lave aktivitetsnivået fra 2025. Disse medlemmer påpeker at det lave aktivitetsnivået
i verste fall fører til at operativ kompetanse i avdelingene svekkes,
kan gå ut over beredskapen og gjøre det vanskeligere å beholde kompetent
personell. Disse medlemmer viser i denne
sammenhengen til Høyres alternative budsjett, hvor Forsvarets driftsbudsjett
styrkes med 1 mrd. kroner for å øke trenings- og aktivitetsnivået
(kap. 1720 post 1).
Disse medlemmer viser
til at soldater blant annet i Hæren og Heimevernet opplever utstyrsmangler eller
at utstyret de får utlevert er i feil størrelse. I svar på spørsmål
fra disse medlemmer svarer departementet
at det i Hæren har vært «mangler i utlevert personlig bekledning
og utrustning ved hvert innrykk» over flere år, og manglende hørselsvern
til soldatene er et økende problem. I svar på et annet spørsmål
svarer departementet at soldater i Heimevernet opplever manglende tilgang
på materiell, og å få utlevert utstyr i feil størrelse uten mulighet
til å bytte.
Disse medlemmer understreker
at norske soldater alltid skal ha tilgang på bekledningen, utstyret
og ammunisjonen de trenger for å løse oppdragene sine på en god
måte. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til Høyres alternative budsjett, hvor budsjettene til
Forsvarsmateriell styrkes med 100 mill. kroner som skal brukes på
utstyr, tjenestevåpen og ammunisjon til soldatene (kap. 1760 post
45).
Disse medlemmer understreker
at Forsvaret ikke kan håndtere kriser eller krig alene, men er avhengig
av bistand fra og nært samvirke med resten av samfunnet. Disse medlemmer viser til at det i 2025 gjennomføres
et pilotprosjekt med beredskapskurs ved videregående skoler i Finnmark,
med opplæring blant annet i førstehjelp, egenberedskap og brannvern.
Elevene får også en innføring i den sikkerhetspolitiske situasjonen,
og reflekterer over hvordan den enkelte kan bidra til å håndtere
krevende situasjoner. Disse medlemmer ønsker
å bygge videre på erfaringene fra Finnmark og legge til rette for
at beredskapskurs kan gjennomføres ved videregående skoler i hele
landet. Disse medlemmer viser til Høyres
alternative budsjett for 2026, hvor det er satt av 35,5 mill. kroner
til dette formålet (KDD, kap. 572 post 60).
Disse medlemmer viser
til at en svært stor andel av fellesskapets midler skal brukes på
anskaffelser og drift i forsvarssektoren i løpet av gjeldende langtidsplanperiode
og videre. Disse medlemmer mener at den
viktigste målsettingen i anskaffelsesprosessene må være å realisere
faktiske kapasiteter i henhold til vedtatte budsjett- og tidsrammer
for å oppnå nødvendig operativ effekt. Disse kapasitetene vil spille
en avgjørende rolle hvis Norge må håndtere krise eller krig.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen i proposisjonen budsjetterer med en lavere investeringsandel
i 2026 enn forutsatt i langtidsplanen, og at regjeringen advarer
om at dette over tid vil «redusere det økonomiske handlingsrommet
for den planlagte strukturutviklingen». Disse
medlemmer viser videre til den pågående prosessen for å reprioritere
langtidsplanen, og understreker at det er viktig at regjeringen
fortsetter å dele informasjon og faglige vurderinger med Stortinget,
som grunnlag for å behandle eventuelle justeringer og endringer
i langtidsplanen.
Disse medlemmer understreker
at det forplikter å være del av forsvarsforliket alle partiene sluttet
seg til i 2024. Den enstemmig vedtatte langtidsplanen for forsvarssektoren
har flere bestanddeler, inkludert en fremtidig styrkestruktur (tabell
4.1, Prop. 87 S (2023–2024)). Kampflysystemet F-35 utgjør en svært
viktig del av denne styrkestrukturen, og samtlige forliksparter
har stilt seg bak følgende merknad i behandlingen av ny langtidsplan:
«Luftforsvaret skal styrkes for å utnytte det fellesoperative potensialet
i femtegenerasjons systemer, inkludert F 35 kampfly». Disse medlemmer viser til de alternative
budsjettene for 2026 fra regjeringens budsjettpartnere Sosialistisk
Venstreparti og Rødt, hvor begge partiene budsjetterer med kutt
i F-35-programmet. Begge partiene gjorde også dette i sine alternative budsjetter
for 2025.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det norske forsvaret
har blitt bygd ned de siste tiåra, og vi er i ferd med å miste verdifull kompetanse
fordi erfarne folk forlater Forsvaret. I vårt alternative budsjett
styrker Sosialistisk Venstreparti satsinga på Forsvarets viktigste
ressurs: personellet. Dette medlem ønsker
et sterkt nasjonalt forsvar med evne til å hevde suvereniteten vår
både på land, i lufta og til havs. Det vil bidra til å dempe spenning
og stormaktrivalisering i nærområdet vårt. Norge må bli mindre avhengig
av USA og ikke delta i USAs kriger rundt om i verden. Forsvaret
skal forsvare landet vårt, ikke drive krig mot andre. I vårt alternative
budsjett kutter derfor Sosialistisk Venstreparti i bidragene til NATOs
militæroperasjoner utenfor Europa.
Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti i langtidsplanen for Forsvaret
fikk gjennomslag for tiltak som skal stoppe personellflukten. Spesielt
viktig er det å få på plass en god pensjonsordning. I vårt alternative
budsjett følger vi opp med penger til å løse pensjonsfloken og få
flere årsverk i Forsvaret, både militære og sivile. Samtidig øker
vi satsinga på øving, trening og seiling i Hæren og Sjøforsvaret.
I tillegg til å beholde den verdifulle kompetansen vi har i Forsvaret,
trenger vi å rekruttere flere. Sosialistisk Venstreparti styrker
Heimevernet og innkaller flere til førstegangstjeneste. Vi trenger
flere fast ansatte og å stoppe den sløsete pengebruken på konsulenter.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett
for 2026 der det er lagt frem et helhetlig forslag til endringer
på regjeringas budsjettforslag.
Dette medlem viser
til at Senterpartiet er tydelig på at vi vil bygge samfunnet nedenfra
– med sterke lokalsamfunn, tjenester nært folk og små forskjeller.
Senterpartiet prioriterer hele Norge, en trygg hverdagsøkonomi,
beredskap, nasjonal kontroll over naturressursene og grep for å
bevare og utvikle et livskraftig næringsliv.
Dette medlem er
tilhenger av et folkeforsvar som er til stede i hele landet. For
at folkene i Forsvaret skal ønske å bosette seg i hele landet, er
det helt avgjørende med en kraftig styrking av kommuneøkonomien, og
hverdagsnære tjenester som barnehage, skole, sykehjem og tilstrekkelig
kollektivtransport må være tilgjengelige. Derfor styrker Senterpartiet
kommunene betydelig i vårt alternative budsjett.
Dette medlem viser
videre til at beredskap og forsvar bør styrkes ytterligere. Senterpartiet
foreslår midler til økt bemanning i Heimevernet, Sivilforsvaret, Forsvaret,
politiet og Tolletaten, samt flere andre satsinger som i sum bedrer
totalberedskapen. For å møte dagens sikkerhetspolitiske utfordringer
må vi styrke beredskapen lokalt, investere i infrastruktur og sikre
at hele landet er med i forsvarsløftet. Dette
medlem viser til at for å lykkes med forsvarsløftet er det
avgjørende at det satses mer på folkene i Forsvaret. Dette medlem prioriterer derfor å øke
investeringene i personellrelatert eiendom, bygg og anlegg, samt
styrke bevilgningene til øving og trening. Målet er å sikre en meningsfylt arbeidshverdag
og legge til rette for mer trening i en tid hvor den sikkerhetspolitiske
situasjonen er tilspisset.
Dette medlem er
klar på at Senterpartiet står fast i støtten til Ukrainas kamp for
frihet og selvstendighet. Norge skal bidra med militær, økonomisk
og humanitær støtte. Russlands angrepskrig mot Ukraina er et brudd
på folkeretten og en trussel mot europeisk sikkerhet.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til urolige tider i verden. Geografisk sett
befinner Norge seg i en posisjon som stormakter som Russland og
USA har sterke strategiske interesser av å kontrollere. Derfor må
vi styrke det nasjonale forsvaret og gjøre det klart at det er Norge,
og ikke noen andres, interesser som skal ivaretas av den norske
forsvarspolitikken.
Rødt sier nei til amerikanske baser og kjernefysisk mobilisering
i norske nærområder, samt at luftoperativ kommando skal legges under
NATO-kontroll i Bodø. I stedet skal forsvarsinnsatsen innrettes
mot å forebygge og motvirke konflikt.
Dette medlem viser
til at selv om det er enighet på Stortinget om å styrke det norske
forsvaret, inneholder budsjettet en rekke punkter som flytter fokus
bort fra Norge og over til amerikansk-ledede utenlandsoppdrag. Å
knytte oss tett opp til USA undergraver Norges troverdighet som
en forsvarer av folkeretten og kan føre til at vi bidrar til å destabilisere
en allerede utrygg verdenssituasjon.
Dette medlem viser
til Rødts alternative budsjett som til sammen bevilger ytterligere
1 281 mill. kroner til nye stillinger, heving av pensjoner og styrkede
personelltiltak for å styrke personellsituasjonen i Forsvaret, samt
900 mill. kroner til å framskynde anskaffelse av nødvendig luftvern
som vil bedre den nasjonale forsvarsevnen. Rødts budsjett øker også
tilskuddene til oppfølging av krigsveteraner, og styrker tiltak
for å bekjempe seksuell trakassering og mobbing i forsvarsgrenene, samtidig
som det kutter i bevilgningene til menneskerettsstridig overvåking,
bruk av eksterne konsulenter, militæroperasjoner i utlandet og bidrag
til NATOs internasjonale driftsbudsjetter.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at krigen i Ukraina og
de ringvirkninger den har, ikke må undervurderes. Russlands folkerettsstridige
fullskala invasjon av Ukraina er brutal, tar mange liv og vil i
lang tid fremover sette dype spor i befolkningen. Dette
medlem mener at det er viktig at Norge står opp for Ukrainas
suverenitet og at vi er en trofast partner i støtten. Kampen på
bakken i Ukraina tilsier at norsk støtte må opp. Det er både riktig
og nødvendig. Krigen utkjempes nå, og den kan vinnes eller tapes
nå. Det vises til avtalen om Nansen-progammet i denne forbindelse.
Dette medlem viser
til den tverrpolitiske enigheten om langtidsplanen for Forsvaret.
Det er svært viktig at regjeringen realiserer faktiske kapasiteter
i henhold til vedtatte budsjett- og tidsrammer. I tillegg til dette
vil dette medlem understreke at det
må gjøres mer for å rekruttere og beholde personell i sektoren.
For at langtidsplanen skal lykkes, er dette helt avgjørende. Det vises
for øvrig til komiteens behandling av langtidsplanen for Forsvaret
og den pågående prosessen.
Dette medlem viser
til at stadig mer is smelter i nordområdene, og at dette sammenholdt
med det nye trusselbilde, gjør at det norske forsvaret må være rustet for
de konflikter og den hybride krigføringen som kan komme i Arktis.
Dette bør være en av prioritetene i den langsiktige oppbyggingen
av Forsvaret de neste årene.
Komiteens medlem
fra Venstre understreker at den illiberale utviklingen i USA
preger nært sagt alle forhold ved norsk utenriks-, sikkerhets- og
forsvarspolitikk. NATO er og skal fortsatt være bærebjelken i Norges
alliansepolitikk, men det er nødvendig å på den ene siden styrke
den europeiske pilaren i NATO og på den andre siden styrke forsvars-
og sikkerhetspolitiske relasjoner i bi- og multilaterale konstellasjoner
i tillegg til NATO.
Dette medlem understreker
videre at det viktigste for Norges sikkerhet her og nå er at vi
ikke får en løsning på krigen i Ukraina der Putin erfarer at han
kan gå til angrepskrig mot et naboland uten at det får konsekvenser. Dette medlem peker i den forbindelse
på at USA ikke lenger vedtar ny militær støtte til Ukraina og at det
er usikkerhet rundt den amerikanske presidentens forpliktelse til
europeisk sikkerhet og fremme av frihet og demokrati i Europa. Dette medlem er av den klare oppfatning
at den mest hensiktsmessige måten for Norge og Europa å håndtere
denne situasjonen på, er å øke støtten til Ukraina slik at de kan
fortsette sin kamp og styrke sin forhandlingsposisjon. Norge må
ta en lederrolle og øke vår økonomiske og militære bistand til Ukraina
– fordi det er riktig og fordi vi har råd til det. I den forbindelse
viser dette medlem til Representantforslag
9 S (2025–2026) Representantforslag om styrket norsk støtte til
Ukraina, for frihet, rettsstat og europeisk sikkerhet, hvor Venstre
foreslår å doble Norges støtte til Ukraina og at Norge skal tilby
seg å stille som medgarantist for EU-landenes lån til Ukraina for
å utløse støtte til Ukraina i en størrelsesorden som monner. Dette medlem anerkjenner at Norge allerede
har gitt Ukraina stor støtte, men peker like fullt på at Norge fortsatt
er det nordiske landet som har allokert minst i støtte til Ukraina
som andel av BNP. Etter dette medlems syn er
det ikke godt nok, all den tid Norge samtidig har hatt store merinntekter
som følge av Putins gasskrig mot Europa, som igjen henger direkte
sammen med krigen mot Ukraina. Dette medlem viser
i den forbindelse til at støtten i 2025 ble utvidet i to omganger
etter press fra Venstre og andre opposisjonspartier, først fra 15
mrd. kroner til 35 mrd. kroner og siden fra 35 mrd. kroner til 85
mrd. kroner.
Samtidig vil dette medlem understreke
at Norges militære støtte til Ukraina ikke først og fremst handler
om solidaritet, men om å ivareta egen sikkerhet.
I lys av situasjonen beskrevet over slår dette medlem fast at det er viktigere
enn noen gang at vi er i stand til å forsvare vårt eget demokrati
og de liberale verdiene vi bygger samfunnet vårt på. Derfor må vi
styrke forsvaret vårt og øke beredskapsevnen. Vi må kunne stå imot angrep
og avskrekke fiender av demokratiet. Dette medlem slutter
seg i den forbindelse til forsvarsforliket og Langtidsplanen for
forsvarssektoren, men understreker viktigheten av at vi hele tiden
ser etter om opprustningen av det norske forsvaret kan gå raskere
og skje mer effektivt. Dette medlem viser
til at man på NATO-toppmøtet i juni vedtok å bruke 3,5 pst. av BNP
for å styrke den tradisjonelle forsvarsevnen og 1,5 pst. til formål som
understøtter den militære evnen og sivil motstandskraft innen 2035,
og legger til grunn at man i rammen av forsvarsforliket må vurdere
om det må gjøres justeringer i LTP for å nå disse målene. Dette medlem understreker videre at det
i høringsinnspillene er uttrykt flere bekymringer knyttet til driftssituasjonen
i Forsvaret, og viser til høringsinnspill fra Norges offisers- og
spesialistforbund, hvor det heter at:
«Styrkingen av driftsbudsjettet er nødvendig,
men det er en kortsiktig løsning å hente midler fra investeringsbudsjettet.
Skal vi klare den nødvendige oppbyggingen av Forsvaret må det være
forutsigbarhet på begge kapitler, slik at det er mulig å planlegge
for kompetanseheving, innfasing av nytt materiell, og økt operativ
evne og effekt over flere år.»
og til høringsinnspill fra Luftmilitært samfunn,
hvor det heter at:
«selv om driftsbevilgningen til Forsvaret
ble økt med nærmere 2,4 mrd. kroner i revidert nasjonalbudsjett
for i år, opplever vi at driftsbudsjettet er for stramt. Det hemmer
aktivitet og rekruttering. Den foreslåtte driftsøkningen i 2026
er nødvendig, men vi er usikre på om den er tilstrekkelig.»