Søk

Innhold

3. Rammeområde 8 under Forsvarsdepartementet

3.1 Regjeringens forslag

Oversikt over budsjettkapitler og poster under rammeområde 8

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2025–2026) Gul bok

Utgifter

Forsvarsdepartementet

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

878 157 000

21

Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

166 198 000

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

6 786 000

52

Overføringer til statlige forvaltningsorganer

6 574 000

53

Risikokapital, NATO innovasjonsfond

15 092 000

60

Overføringer til kommuner og fylkeskommuner

3 090 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

99 195 000

72

Tilskudd til Norges forskningsråd, kan overføres

49 200 000

73

Forskning og utvikling, kan overføres

166 531 000

78

Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres

1 780 231 000

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter, kan overføres

8 625 617 000

47

Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45

6 060 819 000

1716

Forsvarets forskningsinstitutt

51

Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

375 165 000

1720

Forsvaret

1

Driftsutgifter

49 165 997 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

51 282 000

1730

Forsvarshistorisk museum

1

Driftsutgifter

185 784 000

71

Overføringer til andre, kan overføres

2 668 000

1735

Etterretningstjenesten

21

Spesielle driftsutgifter

4 838 629 000

1740

Statens graderte plattformtjenester

1

Driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1740, post 45

702 806 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

155 333 000

1750

Militær støtte til Ukraina

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1750, post 79

28 610 000 000

79

Tilskudd til militær støtte for Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1750, post 21

38 596 000 000

1760

Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

1

Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45

2 903 657 000

44

Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

316 133 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710, post 47

34 295 093 000

48

Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres

650 000 000

75

Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44

450 609 000

1791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsutgifter

608 658 000

Sum utgifter rammeområde 8

179 765 304 000

Inntekter

Inntekter under departementene

4700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsinntekter

15 055 000

4710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsinntekter

7 461 795 000

47

Salg av eiendom

10 250 000

4720

Forsvaret

1

Driftsinntekter

724 289 000

4730

Forsvarshistorisk museum

1

Driftsinntekter

14 433 000

4740

Statens graderte plattformtjenester

1

Driftsinntekter

250 928 000

4760

Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

1

Driftsinntekter

37 632 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter

1 024 844 000

48

Fellesfinansierte investeringer, inntekter

650 000 000

4791

Redningshelikoptertjenesten

1

Driftsinntekter

482 425 000

4799

Militære bøter

86

Militære bøter

500 000

Sum inntekter rammeområde 8

10 672 151 000

Netto rammeområde 8

169 093 153 000

3.2 Stortingets rammevedtak

Komiteen viser til Stortingets vedtak 5. desember 2025, der netto utgiftsramme for rammeområde 8 (Forsvar) er fastsatt til 165 809 653 000 kroner.

3.3 Komiteens merknader

3.3.1 Komiteens generelle merknader – rammeområde 8

Komiteen viser til proposisjonen.

Komiteen understreker at den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa er svært alvorlig, og mange områder i verden preges av krig, konflikt og humanitære kriser.

Komiteen merker seg at regjeringen i proposisjonen blant annet fremhever følgende:

«Russlands krigføring mot Ukraina representerer en direkte trussel mot vår sikkerhet. Vi må være for beredt på at krig kan ramme Norge. Vi må være forberedt på at alvorlige hendelser, som sabotasje, også kan ramme Norge. En farligere og mer uforutsigbar verden krever at vi raskt styrker forsvarsevnen nasjonalt og i samarbeid med allierte. (…) Det gir liten mening å se sikkerheten og forsvarsevnen til Norge isolert. Den militære kraften må ses, vurderes og veies opp mot slagkraften til en motstander, hva vi selv kan stille opp med, og mot hva vi kan forvente av militær støtte fra våre allierte».

Komiteen deler disse vurderingene.

Komiteen slutter seg til regjeringens beskrivelse av Forsvarets syv hovedoppgaver, slik disse er gjengitt i proposisjonen og i den gjeldende langtidsplanen for forsvarssektoren, Innst. 426 S (2023–2024), jf. Prop. 87 S (2023–2024).

Overordnet skal Forsvaret forebygge og avskrekke trusler, overvåke norske interesseområder, forsvare Norge og allierte, hevde norsk suverenitet, ivareta myndighetsutøvelse og bidra til krisehåndtering nasjonalt og internasjonalt. Komiteen viser til at Forsvaret skal løse disse oppgavene innenfor et definert ambisjonsnivå og fastlagte rammer. Forsvarets organisasjon og styrkestruktur skal innrettes for å løse de militære kjerneoppgavene.

Komiteen viser til det nasjonale forsvarskonseptet, som stadfester at Norge forsvares på grunnlag av tre gjensidig avhengige elementer: Forsvarets egenevne, forsvarsevnen gjennom alliert og regionalt samarbeid og kollektiv avskrekkings- og forsvarsevne i rammen av NATO, og den støtten som kan ytes fra det sivile samfunn, også i rammen av totalforsvaret.

Komiteen viser til at den gjeldende langtidsplanen for forsvarssektoren er resultatet av et historisk forlik. Langtidsplanen ble enstemmig vedtatt av partiene på Stortinget og legger opp til at det skal brukes totalt 1 635 mrd. kroner på forsvarssektoren i perioden 2025–2036. Dette er en klar og tverrpolitisk forpliktelse som strekker seg over flere stortingsperioder og bygger på anbefalingene til blant annet Forsvarskommisjonen, forsvarssjefens fagmilitære råd, sikkerhetsfaglig råd og Totalberedskapskommisjonen.

Det tverrpolitiske ønsket om mer personell og økte investerings- og driftsbudsjetter reflekterer det sikkerhetspolitiske alvoret Norge befinner seg i. Opptrappingen i forsvarssektoren skal ifølge langtidsplanen realiseres i tre markante løft i hhv. 2024/2025, 2028 og 2031, på om lag 15 mrd. kroner hver, med en jevnest mulig opptrapping mellom årene. Gjennom planperioden skal mangler utbedres, personell rekrutteres og omfattende moderniserings- og anskaffelsesprosjekter gjennomføres. Det settes av mer midler til drift, vedlikehold, reservedeler og ammunisjon.

Komiteen merker seg at regjeringen i proposisjonen budsjetterer i henhold til langtidsplanen, med et forsvarsbudsjett for 2026 på om lag 112 mrd. kroner ekskludert støtten til Ukraina. Regjeringens proposisjon legger samtidig opp til en lavere investeringsandel i 2026 enn forutsatt i langtidsplanen, og regjeringen advarer om at dette over tid vil «redusere det økonomiske handlingsrommet for den planlagte strukturutviklingen».

Komiteen merker seg at regjeringen i proposisjonen og i Meld. St. 33 (2024–2025) varsler at den vil dele informasjon og faglige vurderinger med Stortinget, som grunnlag for å behandle eventuelle justeringer og endringer i langtidsplanen.

Komiteen understreker at den til enhver tid sittende regjering i planperioden har ansvar for å forvalte forsvarsforliket på en ansvarlig måte i tråd med Stortingets vedtak og intensjoner. De omfattende bevilgningene til forsvarsformål må fortløpende omsettes i bedret forsvarsevne, i tråd med vedtatte ambisjoner. Dette er viktig både av operative hensyn og for å opprettholde den parlamentariske og folkelige oppslutningen rundt forsvarsforliket.

Komiteen understreker at det er i Norges sikkerhetspolitiske interesse å støtte Ukraina i deres frihetskamp, og at Nansen-programmet er et viktig bidrag også til norsk sikkerhet. Den tverrpolitiske støtten til Ukraina og det ukrainske folkets frihetskamp er uttrykk for en bred og sterk støtte til Ukraina i det norske folk. Ukraina kjemper en kamp for egen frihet, men også for verdier og interesser som er avgjørende for Norge.

Alle partiene på Stortinget understreker at Norge fortsatt vil støtte Ukrainas forsvarskamp og gjenoppbygging så lenge Ukraina har behov for det. Da Nansen-programmet ble lansert, var støtten på 15 mrd. kroner hvert år i tidsrommet 2023–2027, totalt 75 mrd. kroner i perioden. Siden har den årlige støtten blitt utvidet ved flere anledninger, og tidsrammen for programmet har blitt utvidet frem til 2030.

For 2023 utgjorde støtten i Nansen-programmet 20 mrd. kroner, og for 2024 27 mrd. kroner. Støtten for 2025 ble utvidet i to omganger, først fra 15 mrd. kroner til 35 mrd. kroner og siden fra 35 mrd. kroner til 85 mrd. kroner, hvorav militær støtte utgjør 70 mrd. kroner. Komiteen merker seg at regjeringen i proposisjonen foreslår at størrelsen på støtten fra 2025 videreføres også i 2026.

Regjeringen omtaler i proposisjonen at dialogen med partiene på Stortinget vil videreføres, og komiteen legger dette til grunn, både om situasjonen i Ukraina og oppfølgingen av Nansen-programmet. Komiteen understreker betydningen av god kontroll med og revisjon av store bevilgninger til et land i krig med betydelige utfordringer knyttet til korrupsjon.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og inngått avtale mellom partene 3. desember 2025. Flertallet er enige om at eventuelle endringer i forliket ikke skal gjennomføres uten full tilslutning fra alle forlikspartnerne, og viser til Innst. 2 S (2025–2026). Det er enighet om at forliket binder partene i det videre arbeidet med statsbudsjettet for 2026. Flertallet viser til at forliket medfører endringer under rammeområde 8 sammenlignet med regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026.

Flertallet viser til anmodningsvedtakene omtalt i proposisjonen og understreker at disse medlemmer ikke tar stilling til regjeringens rapportering på disse i denne innstillingen om det ikke er nevnt i merknader, men vil vise til Stortingets behandling av anmodningsvedtak i Meld. St. 4 (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener en av statens viktigste oppgaver er å sikre innbyggere mot trusler utenfra. Uten trygghet mot påvirkning og trusler fra aktører som vil skade Norge, vil folk flest føle at hverdagen blir usikker og demokratiets forankring vil smuldre opp.

Russlands ulovlige invasjon av Ukraina har vist oss at fred og frihet ikke kan tas for gitt. Alliansetilknytningen Norge har til NATO, er viktigere enn noen gang. Med Sverige og Finland som medlemmer i NATO kan det nordiske samarbeidet styrkes og utvikles ytterligere. Dette gir Norden sterkere sikkerhetspolitisk tyngde, og det vil styrke forsvarsevnen betraktelig.

Disse medlemmer vil sikre nasjonal suverenitet gjennom et sterkt nasjonalt forsvar, bygget på allmenn verneplikt og bred alliansebygging i NATO. Disse medlemmer mener at Norge skal være en konstruktiv bidragsyter i NATO. NATO er den viktigste arenaen for deltakelse og samarbeid når det gjelder sikkerhet. Disse medlemmer ser NATO som en god arena for materiellsamarbeidsprosjekter. Med stadig endrede politiske forhold og ulike perspektiver på utfordringene NATO står overfor, er det viktig å sikre et sterkt bånd til våre fremste allierte, USA og Storbritannia. Det norske forsvaret er helt avhengig av nære allierte i forsvaret av Norge. Oppbyggingen av Forsvaret tar tid, nedbyggingen av Forsvaret de siste tiårene har resultert i at de totalt tilgjengelige styrkene er begrenset. Derfor ønsker disse medlemmer å åpne opp for etablering av allierte baser på norsk jord, også i fredstid.

Disse medlemmer mener det er viktig at Norge deltar i felles materiell- og utviklingsprogram i EU. Dette er viktig for å styrke norsk forsvarsindustris muligheter til å være del av felles europeiske anskaffelsesprogrammer, og det vil bidra til bedre felles løsninger for logistikk, opplæring og vedlikehold. Disse samarbeidene vil også styrke norsk forsvarsevne og bidra til bedre integrasjon med våre allierte.

Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet var en del av grunnlaget for den vedtatte langtidsplanen for Forsvaret. Disse medlemmer forutsatte at regjeringens bevilgningsforslag skulle ivareta den vedtatte planen. Disse medlemmer oppfatter at det nå er et avvik mellom behov og bevilgninger, særlig for drift i Forsvaret. Det er avgjørende at fremdriften i planen og økonomistyringen sikrer vekst i forsvarsevnen og oppbygging av kapasiteter og kapabiliteter. Disse medlemmer forventer at regjeringen vil forsterke norsk forsvarsindustris muligheter til å øke produksjonskapasiteter, gjennom byråkratiske forenklinger, tettere samarbeid og avtaler med industrien.

Disse medlemmer vil understreke betydningen av norsk forsvars- og verftsindustris muligheter til å bli aktivt med i utvikling og produksjon av marinens nye fartøyer. Det er naturlig at de nye fartøysanskaffelsene er med på å sikre at vedlikehold og oppgraderinger av fartøyene gjennomføres i Norge.

Det er viktig at de nye fregattene blir anskaffet med gjenkjøpsavtale som sikrer minimum 100 pst. gjenkjøp fra norsk industri.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at krigsbildet i Ukraina er i kontinuerlig endring. Disse medlemmer mener derfor at størrelsen og innretningen på Norges støtte fortløpende må vurderes, med mål om å effektivt støtte Ukrainas frihetskamp. Disse medlemmer viser til at støtten i 2025 ble utvidet i to omganger etter press fra Høyre og andre opposisjonspartier, først fra 15 mrd. kroner til 35. mrd. kroner og siden fra 35 mrd. kroner til 85 mrd. kroner, hvorav militær støtte utgjør 70 mrd. kroner.

Disse medlemmer understreker at effektiv støtte ikke bare handler om beløpsstørrelse, men også om målrettet bruk av støtten. Disse medlemmer mener i utgangspunktet at en eventuell ytterligere økning av støtten for 2026 utover regjeringens foreslåtte nivå bør forankres bredt i Stortinget, slik tilfellet har vært ved tidligere utvidelser.

Disse medlemmer mener at Norge bør vurdere å delta som en av garantistene for et lån til Ukraina. Det forutsetter imidlertid at dette har tydelige og avklarte rammer i EU, og at det er kun er aktuelt for Norge å delta sammen med EU-land. Deltakelse må heller ikke skape presedens for Statens pensjonsfond utland. Det er landene i EU som har kontroll på de russiske midlene som skal brukes som sikkerhet, og som dermed kan avgjøre om garantien må utbetales.

Disse medlemmer viser til at regjeringen i sitt forslag til forsvarsbudsjett for 2026 ønsker å videreføre det lave aktivitetsnivået fra 2025. Disse medlemmer påpeker at det lave aktivitetsnivået i verste fall fører til at operativ kompetanse i avdelingene svekkes, kan gå ut over beredskapen og gjøre det vanskeligere å beholde kompetent personell. Disse medlemmer viser i denne sammenhengen til Høyres alternative budsjett, hvor Forsvarets driftsbudsjett styrkes med 1 mrd. kroner for å øke trenings- og aktivitetsnivået (kap. 1720 post 1).

Disse medlemmer viser til at soldater blant annet i Hæren og Heimevernet opplever utstyrsmangler eller at utstyret de får utlevert er i feil størrelse. I svar på spørsmål fra disse medlemmer svarer departementet at det i Hæren har vært «mangler i utlevert personlig bekledning og utrustning ved hvert innrykk» over flere år, og manglende hørselsvern til soldatene er et økende problem. I svar på et annet spørsmål svarer departementet at soldater i Heimevernet opplever manglende tilgang på materiell, og å få utlevert utstyr i feil størrelse uten mulighet til å bytte.

Disse medlemmer understreker at norske soldater alltid skal ha tilgang på bekledningen, utstyret og ammunisjonen de trenger for å løse oppdragene sine på en god måte. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til Høyres alternative budsjett, hvor budsjettene til Forsvarsmateriell styrkes med 100 mill. kroner som skal brukes på utstyr, tjenestevåpen og ammunisjon til soldatene (kap. 1760 post 45).

Disse medlemmer understreker at Forsvaret ikke kan håndtere kriser eller krig alene, men er avhengig av bistand fra og nært samvirke med resten av samfunnet. Disse medlemmer viser til at det i 2025 gjennomføres et pilotprosjekt med beredskapskurs ved videregående skoler i Finnmark, med opplæring blant annet i førstehjelp, egenberedskap og brannvern. Elevene får også en innføring i den sikkerhetspolitiske situasjonen, og reflekterer over hvordan den enkelte kan bidra til å håndtere krevende situasjoner. Disse medlemmer ønsker å bygge videre på erfaringene fra Finnmark og legge til rette for at beredskapskurs kan gjennomføres ved videregående skoler i hele landet. Disse medlemmer viser til Høyres alternative budsjett for 2026, hvor det er satt av 35,5 mill. kroner til dette formålet (KDD, kap. 572 post 60).

Disse medlemmer viser til at en svært stor andel av fellesskapets midler skal brukes på anskaffelser og drift i forsvarssektoren i løpet av gjeldende langtidsplanperiode og videre. Disse medlemmer mener at den viktigste målsettingen i anskaffelsesprosessene må være å realisere faktiske kapasiteter i henhold til vedtatte budsjett- og tidsrammer for å oppnå nødvendig operativ effekt. Disse kapasitetene vil spille en avgjørende rolle hvis Norge må håndtere krise eller krig.

Disse medlemmer viser til at regjeringen i proposisjonen budsjetterer med en lavere investeringsandel i 2026 enn forutsatt i langtidsplanen, og at regjeringen advarer om at dette over tid vil «redusere det økonomiske handlingsrommet for den planlagte strukturutviklingen». Disse medlemmer viser videre til den pågående prosessen for å reprioritere langtidsplanen, og understreker at det er viktig at regjeringen fortsetter å dele informasjon og faglige vurderinger med Stortinget, som grunnlag for å behandle eventuelle justeringer og endringer i langtidsplanen.

Disse medlemmer understreker at det forplikter å være del av forsvarsforliket alle partiene sluttet seg til i 2024. Den enstemmig vedtatte langtidsplanen for forsvarssektoren har flere bestanddeler, inkludert en fremtidig styrkestruktur (tabell 4.1, Prop. 87 S (2023–2024)). Kampflysystemet F-35 utgjør en svært viktig del av denne styrkestrukturen, og samtlige forliksparter har stilt seg bak følgende merknad i behandlingen av ny langtidsplan: «Luftforsvaret skal styrkes for å utnytte det fellesoperative potensialet i femtegenerasjons systemer, inkludert F 35 kampfly». Disse medlemmer viser til de alternative budsjettene for 2026 fra regjeringens budsjettpartnere Sosialistisk Venstreparti og Rødt, hvor begge partiene budsjetterer med kutt i F-35-programmet. Begge partiene gjorde også dette i sine alternative budsjetter for 2025.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det norske forsvaret har blitt bygd ned de siste tiåra, og vi er i ferd med å miste verdifull kompetanse fordi erfarne folk forlater Forsvaret. I vårt alternative budsjett styrker Sosialistisk Venstreparti satsinga på Forsvarets viktigste ressurs: personellet. Dette medlem ønsker et sterkt nasjonalt forsvar med evne til å hevde suvereniteten vår både på land, i lufta og til havs. Det vil bidra til å dempe spenning og stormaktrivalisering i nærområdet vårt. Norge må bli mindre avhengig av USA og ikke delta i USAs kriger rundt om i verden. Forsvaret skal forsvare landet vårt, ikke drive krig mot andre. I vårt alternative budsjett kutter derfor Sosialistisk Venstreparti i bidragene til NATOs militæroperasjoner utenfor Europa.

Dette medlem viser til at Sosialistisk Venstreparti i langtidsplanen for Forsvaret fikk gjennomslag for tiltak som skal stoppe personellflukten. Spesielt viktig er det å få på plass en god pensjonsordning. I vårt alternative budsjett følger vi opp med penger til å løse pensjonsfloken og få flere årsverk i Forsvaret, både militære og sivile. Samtidig øker vi satsinga på øving, trening og seiling i Hæren og Sjøforsvaret. I tillegg til å beholde den verdifulle kompetansen vi har i Forsvaret, trenger vi å rekruttere flere. Sosialistisk Venstreparti styrker Heimevernet og innkaller flere til førstegangstjeneste. Vi trenger flere fast ansatte og å stoppe den sløsete pengebruken på konsulenter.

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til Senterpartiets alternative statsbudsjett for 2026 der det er lagt frem et helhetlig forslag til endringer på regjeringas budsjettforslag.

Dette medlem viser til at Senterpartiet er tydelig på at vi vil bygge samfunnet nedenfra – med sterke lokalsamfunn, tjenester nært folk og små forskjeller. Senterpartiet prioriterer hele Norge, en trygg hverdagsøkonomi, beredskap, nasjonal kontroll over naturressursene og grep for å bevare og utvikle et livskraftig næringsliv.

Dette medlem er tilhenger av et folkeforsvar som er til stede i hele landet. For at folkene i Forsvaret skal ønske å bosette seg i hele landet, er det helt avgjørende med en kraftig styrking av kommuneøkonomien, og hverdagsnære tjenester som barnehage, skole, sykehjem og tilstrekkelig kollektivtransport må være tilgjengelige. Derfor styrker Senterpartiet kommunene betydelig i vårt alternative budsjett.

Dette medlem viser videre til at beredskap og forsvar bør styrkes ytterligere. Senterpartiet foreslår midler til økt bemanning i Heimevernet, Sivilforsvaret, Forsvaret, politiet og Tolletaten, samt flere andre satsinger som i sum bedrer totalberedskapen. For å møte dagens sikkerhetspolitiske utfordringer må vi styrke beredskapen lokalt, investere i infrastruktur og sikre at hele landet er med i forsvarsløftet. Dette medlem viser til at for å lykkes med forsvarsløftet er det avgjørende at det satses mer på folkene i Forsvaret. Dette medlem prioriterer derfor å øke investeringene i personellrelatert eiendom, bygg og anlegg, samt styrke bevilgningene til øving og trening. Målet er å sikre en meningsfylt arbeidshverdag og legge til rette for mer trening i en tid hvor den sikkerhetspolitiske situasjonen er tilspisset.

Dette medlem er klar på at Senterpartiet står fast i støtten til Ukrainas kamp for frihet og selvstendighet. Norge skal bidra med militær, økonomisk og humanitær støtte. Russlands angrepskrig mot Ukraina er et brudd på folkeretten og en trussel mot europeisk sikkerhet.

Komiteens medlem fra Rødt viser til urolige tider i verden. Geografisk sett befinner Norge seg i en posisjon som stormakter som Russland og USA har sterke strategiske interesser av å kontrollere. Derfor må vi styrke det nasjonale forsvaret og gjøre det klart at det er Norge, og ikke noen andres, interesser som skal ivaretas av den norske forsvarspolitikken.

Rødt sier nei til amerikanske baser og kjernefysisk mobilisering i norske nærområder, samt at luftoperativ kommando skal legges under NATO-kontroll i Bodø. I stedet skal forsvarsinnsatsen innrettes mot å forebygge og motvirke konflikt.

Dette medlem viser til at selv om det er enighet på Stortinget om å styrke det norske forsvaret, inneholder budsjettet en rekke punkter som flytter fokus bort fra Norge og over til amerikansk-ledede utenlandsoppdrag. Å knytte oss tett opp til USA undergraver Norges troverdighet som en forsvarer av folkeretten og kan føre til at vi bidrar til å destabilisere en allerede utrygg verdenssituasjon.

Dette medlem viser til Rødts alternative budsjett som til sammen bevilger ytterligere 1 281 mill. kroner til nye stillinger, heving av pensjoner og styrkede personelltiltak for å styrke personellsituasjonen i Forsvaret, samt 900 mill. kroner til å framskynde anskaffelse av nødvendig luftvern som vil bedre den nasjonale forsvarsevnen. Rødts budsjett øker også tilskuddene til oppfølging av krigsveteraner, og styrker tiltak for å bekjempe seksuell trakassering og mobbing i forsvarsgrenene, samtidig som det kutter i bevilgningene til menneskerettsstridig overvåking, bruk av eksterne konsulenter, militæroperasjoner i utlandet og bidrag til NATOs internasjonale driftsbudsjetter.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at krigen i Ukraina og de ringvirkninger den har, ikke må undervurderes. Russlands folkerettsstridige fullskala invasjon av Ukraina er brutal, tar mange liv og vil i lang tid fremover sette dype spor i befolkningen. Dette medlem mener at det er viktig at Norge står opp for Ukrainas suverenitet og at vi er en trofast partner i støtten. Kampen på bakken i Ukraina tilsier at norsk støtte må opp. Det er både riktig og nødvendig. Krigen utkjempes nå, og den kan vinnes eller tapes nå. Det vises til avtalen om Nansen-progammet i denne forbindelse.

Dette medlem viser til den tverrpolitiske enigheten om langtidsplanen for Forsvaret. Det er svært viktig at regjeringen realiserer faktiske kapasiteter i henhold til vedtatte budsjett- og tidsrammer. I tillegg til dette vil dette medlem understreke at det må gjøres mer for å rekruttere og beholde personell i sektoren. For at langtidsplanen skal lykkes, er dette helt avgjørende. Det vises for øvrig til komiteens behandling av langtidsplanen for Forsvaret og den pågående prosessen.

Dette medlem viser til at stadig mer is smelter i nordområdene, og at dette sammenholdt med det nye trusselbilde, gjør at det norske forsvaret må være rustet for de konflikter og den hybride krigføringen som kan komme i Arktis. Dette bør være en av prioritetene i den langsiktige oppbyggingen av Forsvaret de neste årene.

Komiteens medlem fra Venstre understreker at den illiberale utviklingen i USA preger nært sagt alle forhold ved norsk utenriks-, sikkerhets- og forsvarspolitikk. NATO er og skal fortsatt være bærebjelken i Norges alliansepolitikk, men det er nødvendig å på den ene siden styrke den europeiske pilaren i NATO og på den andre siden styrke forsvars- og sikkerhetspolitiske relasjoner i bi- og multilaterale konstellasjoner i tillegg til NATO.

Dette medlem understreker videre at det viktigste for Norges sikkerhet her og nå er at vi ikke får en løsning på krigen i Ukraina der Putin erfarer at han kan gå til angrepskrig mot et naboland uten at det får konsekvenser. Dette medlem peker i den forbindelse på at USA ikke lenger vedtar ny militær støtte til Ukraina og at det er usikkerhet rundt den amerikanske presidentens forpliktelse til europeisk sikkerhet og fremme av frihet og demokrati i Europa. Dette medlem er av den klare oppfatning at den mest hensiktsmessige måten for Norge og Europa å håndtere denne situasjonen på, er å øke støtten til Ukraina slik at de kan fortsette sin kamp og styrke sin forhandlingsposisjon. Norge må ta en lederrolle og øke vår økonomiske og militære bistand til Ukraina – fordi det er riktig og fordi vi har råd til det. I den forbindelse viser dette medlem til Representantforslag 9 S (2025–2026) Representantforslag om styrket norsk støtte til Ukraina, for frihet, rettsstat og europeisk sikkerhet, hvor Venstre foreslår å doble Norges støtte til Ukraina og at Norge skal tilby seg å stille som medgarantist for EU-landenes lån til Ukraina for å utløse støtte til Ukraina i en størrelsesorden som monner. Dette medlem anerkjenner at Norge allerede har gitt Ukraina stor støtte, men peker like fullt på at Norge fortsatt er det nordiske landet som har allokert minst i støtte til Ukraina som andel av BNP. Etter dette medlems syn er det ikke godt nok, all den tid Norge samtidig har hatt store merinntekter som følge av Putins gasskrig mot Europa, som igjen henger direkte sammen med krigen mot Ukraina. Dette medlem viser i den forbindelse til at støtten i 2025 ble utvidet i to omganger etter press fra Venstre og andre opposisjonspartier, først fra 15 mrd. kroner til 35 mrd. kroner og siden fra 35 mrd. kroner til 85 mrd. kroner.

Samtidig vil dette medlem understreke at Norges militære støtte til Ukraina ikke først og fremst handler om solidaritet, men om å ivareta egen sikkerhet.

I lys av situasjonen beskrevet over slår dette medlem fast at det er viktigere enn noen gang at vi er i stand til å forsvare vårt eget demokrati og de liberale verdiene vi bygger samfunnet vårt på. Derfor må vi styrke forsvaret vårt og øke beredskapsevnen. Vi må kunne stå imot angrep og avskrekke fiender av demokratiet. Dette medlem slutter seg i den forbindelse til forsvarsforliket og Langtidsplanen for forsvarssektoren, men understreker viktigheten av at vi hele tiden ser etter om opprustningen av det norske forsvaret kan gå raskere og skje mer effektivt. Dette medlem viser til at man på NATO-toppmøtet i juni vedtok å bruke 3,5 pst. av BNP for å styrke den tradisjonelle forsvarsevnen og 1,5 pst. til formål som understøtter den militære evnen og sivil motstandskraft innen 2035, og legger til grunn at man i rammen av forsvarsforliket må vurdere om det må gjøres justeringer i LTP for å nå disse målene. Dette medlem understreker videre at det i høringsinnspillene er uttrykt flere bekymringer knyttet til driftssituasjonen i Forsvaret, og viser til høringsinnspill fra Norges offisers- og spesialistforbund, hvor det heter at:

«Styrkingen av driftsbudsjettet er nødvendig, men det er en kortsiktig løsning å hente midler fra investeringsbudsjettet. Skal vi klare den nødvendige oppbyggingen av Forsvaret må det være forutsigbarhet på begge kapitler, slik at det er mulig å planlegge for kompetanseheving, innfasing av nytt materiell, og økt operativ evne og effekt over flere år.»

og til høringsinnspill fra Luftmilitært samfunn, hvor det heter at:

«selv om driftsbevilgningen til Forsvaret ble økt med nærmere 2,4 mrd. kroner i revidert nasjonalbudsjett for i år, opplever vi at driftsbudsjettet er for stramt. Det hemmer aktivitet og rekruttering. Den foreslåtte driftsøkningen i 2026 er nødvendig, men vi er usikre på om den er tilstrekkelig.»

3.3.2 Komiteens merknader til de enkelte budsjettkapitler innenfor ramme 8 (Forsvar)

Kap. 1700 og 4700 Forsvarsdepartementet

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 3 198,1 mill. kroner på kap. 1700 for 2026 og en inntektsramme på 15,1 mill. kroner på kap. 4700.

Komiteen viser til at budsjettkapittelet dekker bevilgning til drift av Forsvarsdepartementet og felles IKT-løsninger som Forsvarsdepartementet har ansvar for på vegne av departementsfellesskapet. I tillegg dekker bevilgningen den særskilte kompensasjonsordningen for veteraner, tilskudd til frivillige organisasjoner, implementering av regjeringens nye tiltaksplan for veteraner, forskning og utvikling, Norges tilskudd til NATOs ulike driftsbudsjetter, norsk deltakelse i NATOs innovasjons-fond og militær støtte til Ukraina. Se nærmere omtale av forslagene under postene.

Komiteen merker seg at fortløpende krise- og hendelseshåndtering, samt strategi- og politikkutvikling relatert til den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen, også vil være en hovedprioritet i 2026. Norsk og internasjonal håndtering av Ukraina-konflikten vil kreve betydelig ressursinnsats.

Komiteen viser videre til at departementets prioriteringer av styringsreformen i sektoren og implementering av Langtidsplanen for forsvarssektoren vil være av avgjørende betydning fremover.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 878,2 mill. kroner på kap. 1700 post 1 for 2026.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026), der bevilgningen på kap. 1700 post 1 foreslås redusert med 2,5 mill. kroner for et kutt i byråkrati i FD.

Post 21 Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 166,2 mill. kroner på kap. 1700 post 21 for 2026.

Post 43 Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 6,8 mill. kroner på kap. 1700 post 43 for 2026.

Post 52 Overføringer til statlige forvaltningsorganer

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 6,6 mill. kroner på kap. 1700 post 52 for 2026.

Post 53 Risikokapital, NATOs innovasjonsfond

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 15,1 mill. kroner på kap. 1700 post 53 for 2026.

Post 60 Overføringer til kommuner og fylkeskommuner

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 3,1 mill. kroner på kap. 1700 post 60 for 2026.

Post 71 Overføringer til andre

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 99,2 mill. kroner på kap. 1700 post 71 for 2026.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026), der bevilgningen på kap. 1700 post 71 foreslås økt med 2 mill. kroner for å øke ammunisjonsbidrag til Det frivillige skyttervesen.

Disse medlemmer legger til grunn at økningen til det Det frivillige skyttervesen på 2 mill. kroner bevilges som et særskilt tillegg på toppen av reelt videreført bevilgning fra 2025.

Post 72 Tilskudd til Norges forskningsråd, kan overføres

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 49,2 mill. kroner på kap. 1700 post 72 for 2026.

Post 73 Forskning og utvikling

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 166,5 mill. kroner på kap. 1700 post 73 for 2026.

Post 78 Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 1 780,2 mill. kroner på kap. 1700 post 78 for 2026.

Komiteens medlem fra Venstre understreker at den forsvarsindustrielle produksjonskapasiteten er en avgjørende faktor for Norge og Europas evne til å ruste opp og forsyne Ukraina med tilstrekkelig våpenstøtte. Dette medlem mener det er bra at Kongsberg Defence & Aerospace, Nammo AS og Chemring Nobel AS nå kan søke om støtte til økt produksjonskapasitet, men er fortsatt bekymret for at det ikke tas kraftige nok grep for å øke produksjonskapasiteten, hverken i Norge eller Europa. Dette medlem viser i den forbindelse til høringsinnspill fra Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening, hvor det heter at:

«FSi er positive til at Kongsberg Defence & Aerospace, Nammo AS og Chemring Nobel AS fra 2025 har kunnet søke om støtte til økt produksjonskapasitet, og til at regjeringen foreslår å tildele tilskudd til de tre aktørene i 2025, 2026 og 2027. Imidlertid er det i budsjettforslaget ingen omtale av en bredere tilskuddsordning som gjøres tilgjengelig for større deler av forsvarsindustrien, slik regjeringens s.k. veikart for økt produksjonskapasitet i forsvarsindustrien legger opp til og som regjeringen senest i september d.å. annonserte vil komme på plass i 2026. Det er sentralt å etablere en slik ordning, som også bedrifter i leverandørkjeden kan benytte seg av. Det haster med å få dette på plass for å motvirke flaskehalser i leverandørkjedene. FSi ber derfor komiteen medvirke til at det etableres en søknadsbasert ordning for støtte til økt produksjonskapasitet i forsvarsindustrien.»

I den forbindelse viser dette medlem til Venstres alternative budsjett, hvor det foreslås å opprette en tilskuddsordning for økt forsvarsindustriell produksjonskapasitet i norske små og mellomstore bedrifter for å motvirke flaskehalser i produksjonskjedene.

Dette medlem viser videre til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å bevilge 10 mill. kroner til norsk medfinansiering til en akselerator for å styrke norsk forsvarsevne samt utvikle oppstartsbedrifter innen sivile og militære teknologier innen NATOs innovasjonssystem (NATO DIANA).

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er av den oppfatning at det fortsatt er et stort potensial for å fjerne byråkratiske hindre for at forsvarsanskaffelser kan gjøres langt raskere og mer effektivt.

I den forbindelse fremme disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomføre nødvendige tiltak for å redusere byråkratiske flaskehalser hos Forsvarets materiellavdeling knyttet til innovativ norsk forsvarsindustris bidrag via Nansen-programmet.»

Kap. 1710 og 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 14 686,4 mill. kroner på kap. 1710 og en inntektsramme på 7 472,0 mill. kroner på kap. 4710 for 2026.

Komiteen viser til at Forsvarsbygg er et forvaltningsorgan underlagt Forsvarsdepartementet med ansvar for å levere eiendomstjenester til forsvarssektoren og forvalte forsvarssektorens eiendommer, bygg og anlegg (EBA).

Komiteen merker seg at hovedprioriteringer i 2026 vil være å fortsette å redusere vedlikeholdsetterslepet og gjennomføre nye investeringsprosjekter.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre understreker at det er viktig med kostnadseffektive løsninger i hele forsvarssektoren, særlig i en tid med høy prisvekst. For eksempel bør muligheten for bruk av eksisterende forsvarsinfrastruktur vurderes grundig før det bygges ny EBA i nærliggende områder. Disse medlemmer viser blant annet til Haslemoen leir, som har kapasitet til å huse ca. 800 soldater og raskt kan tas i bruk. Disse medlemmer forutsetter at Forsvarsdepartementet og Forsvaret gjør nødvendige vurderinger av slik eksisterende EBA i hele landet.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 8 625,6 mill. kroner på kap. 1710 post 1 for 2026.

Post 47 Nybygg og nyanlegg

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 6 060,8 mill. kroner på kap. 1710 post 47 for 2026.

Kap. 1716 Forsvarets forskningsinstitutt

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 375,2 mill. kroner på kap. 1716 for 2026.

Komiteen registrerer at bevilgningen på posten foreslås økt med 22,5 mill. kroner fra saldert budsjett for 2025, hvorav 12,7 mill. kroner er pris- og lønnskompensasjon og 9,8 mill. kroner er tekniske endringer. Videre viser komiteen til at de tekniske endringene blant annet består av omdisponering fra kap. 1760 post 45 knyttet til tilskudd til arbeid med systemeierskap for missilfamilien og NASAMS, som både innebærer ressurser til personell (forskere) og kostnader som påløper ved test og utvikling av materiellet, i tillegg til midler til drift av Forsvarets forskningsinstitutts identifikasjonslaboratorium.

Komiteen viser til at Forsvarets forskningsinstitutts formål er å ta frem relevant forskning og utvikling med utgangspunkt i instituttets militærteknologiske og realfaglige kompetanse. Forsvarets forskningsinstitutt skal gi den politiske og militære ledelsen rettidige, forskningsbaserte og uavhengige råd. Komiteen viser til at forskning og utvikling (FoU) er sektorens mest langsiktige virkemiddel, og Forsvarets forskningsinstitutts virksomhet skal understøtte forsvarssektorens grunnleggende kunnskapsbehov og prioriteringer som er satt for utviklingen av forsvarsevnen. Forsvarssektoren er avhengig av å tilpasse seg en verden i rask utvikling, og dette stiller større krav til sektorens evne til å se fremover, være fleksibel og raskt tilpasse seg nye utfordringer.

Kap. 1720 og 4720 Forsvaret

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 49 217,3 mill. kroner på kap. 1720 for 2026 og en inntektsramme på 724,3 mill. kroner på kap. 4720.

Komiteen registrerer at budsjettkapittelet dekker bevilgning til drift av Forsvaret, unntatt Etterretningstjenesten og Redningshelikoptertjenesten. Komiteen merker seg at den viktigste satsingen i dette forslaget er personellopptrappingen i henhold til langtidsplanen. Komiteen merker seg at regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Forsvaret med 2 628,6 mill. kroner, der personellopptrappingen utgjør den største økningen med om lag 600 fast ansatte, 750 reservister og 700 vernepliktige. Komiteen merker seg også at det for 2026 planlegges med bred opptrapping i mange av Forsvarets driftsenheter, med de største økningene i Hæren, Luftforsvaret, Sjøforsvaret, Forsvarets spesialstyrker og Cyberforsvaret. Videre foreslås det et økt antall utdanningsplasser for å understøtte den videre personellopptrappingen i langtidsplanen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er kritiske til at kap. 1720 blir stadig kortere og inneholder begrenset informasjon om budsjettene til de ulike delene av Forsvaret. Det skjer samtidig med at Stortinget har vedtatt betydelig økte budsjetter som del av langtidsplanen. Det er forståelig at det er behov for noe fleksibilitet, men det er etter disse medlemmers mening avgjørende at det er mulig for Stortinget å følge og kontrollere midlene og å vite hva de går til. Med den oppløsningsgraden kap. 1720 nå opererer med, er det svært krevende. Disse medlemmer mener kapittelet må få en ny struktur som gir Stortinget reell og utfyllende informasjon, og som gjør bevilgningene sporbare og kontrollerbare.

Disse medlemmer viser til høringsinnspill fra Vernepliktrådet om lang saksbehandlingstid på søknader om sikkerhetsklarering, og at ungdom med utenlandske foreldre i mange tilfeller ikke får ferdigbehandlet sine søknader og dermed går glipp av muligheten til å avtjene førstegangstjeneste. Det er viktig å understreke at ikke alle vil få sikkerhetsklarering, men alle har krav på en individuell behandling av søknaden. Risikotoleransen i Forsvarets sikkerhetsavdeling kan ikke være så lav at store grupper nordmenn i praksis utestenges fra førstegangstjenesten.

Disse medlemmer påpeker at når Forsvaret de neste årene skal vokse med flere ansatte, vernepliktige og reservister, er det avgjørende at Forsvarets sikkerhetsavdeling raskt dimensjoneres til å kunne håndtere et voksende antall søknader om sikkerhetsklarering.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 49 166 mill. kroner på kap. 1720 post 1 for 2026.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å bruke 100 mill. kroner på forsert ammunisjonsinnkjøp og 70 mill. kroner på personlig bekledning og utrustning til Heimevernet, omprioritert blant annet fra redusert konsulentbruk i Forsvarsmateriell.

Post 71 Overføringer til andre

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 51,3 mill. kroner på kap. 1720 post 71 for 2026.

Forsvaret forvalter en tilskuddsordning for veteranorganisasjoner og veteranprosjekter på vegne av Forsvarsdepartementet. Komiteen merker seg at ett av tiltakene i regjeringens tiltaksplan for anerkjennelse, ivaretakelse og oppfølging av veteraner er en revisjon av forskriften, blant annet for å styrke aktiviteter for veteranfamiliene og for å åpne for at også veteraner fra internasjonal innsats og operasjoner som Interflex og Gungne kan omfattes av aktivitetene som veteranorganisasjonene søker støtte til. Dette arbeidet forventes ferdigstilt i starten av 2026.

Kap. 1730 og 4730 Forsvarshistorisk museum

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 188,5 mill. kroner til Forsvarshistorisk museum, fordelt på 185,8 mill. kroner til driftsutgifter og 2,7 mill. kroner til tilskuddsordninger som museet forvalter.

Komiteen registrerer at regjeringen budsjetterer med en viss oppgang i museets driftsinntekter. Komiteen viser til at Forsvarshistorisk museum ble opprettet som en ny etat under Forsvarsdepartementet 1. januar 2025, og at komiteen støttet dette i behandlingen av forrige statsbudsjett (Innst. 7 S (2024–2025)).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026), der bevilgningen på kap. 1730 foreslås økt med 17 mill. kroner for å øke bevilgningen til Forsvarshistorisk museum. Flertallet legger til grunn at 14 mill. kroner i tilleggsbevilgning til Forsvarshistorisk museum brukes til drift i tråd med langtidsplanen under kap. 1730 post 1, mens 3 mill. kroner under kap. 1730 post 71 skal forsterke den søknadsbaserte ordningen for historieformidling som i dag er avgrenset til annen verdenskrig, samt utvide ordningen til å gjelde forsvarsrelatert historieformidling generelt.

Kap. 1735 Etterretningstjenesten

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 4 838,6 mill. kroner på kap. 1735 for 2026.

Komiteen viser til at bevilgningen er foreslått økt med 539 mill. kroner sammenlignet med saldert budsjett for 2025, og at økningen knytter seg til å styrke kapasitet til situasjonsforståelse og innhenting i henhold til langtidsplanen.

Komiteen merker seg at Etterretningstjenesten i 2026 skal ha fokus på den sikkerhetspolitiske situasjonen i Norges nærområder og andre forhold som påvirker nasjonal sikkerhet.

Komiteen viser til at Stortinget i juni 2020 bad regjeringen sørge for en uavhengig evaluering av den nye etterretningstjenesteloven, og ser fram til at denne evalueringen blir lagt fram i september 2026, slik det fremgår i proposisjonen.

Kap. 1740 og 4740 Statens graderte plattformtjenester

Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2025–2026) foreslår en bevilgning på totalt 858,1 mill. kroner på kap. 1740.

Komiteen merker seg at det bevilges 155 mill. kroner til direktekjøp av datautstyr, herunder nytt datasenter og utbygging av fornyelse av nettverk for begrenset og hemmelig plattform. Komiteen merker seg videre at det foreslås en bestillingsfullmakt på 38 mill. kroner på post 45.

Kap. 4740 Statens graderte plattformtjenester

Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2025–2026) angir driftsinntekter på 250,9 mill. kroner på kap. 4740.

Komiteen merker seg at det budsjetteres med 251 mill. kroner i inntekter fra brukerbetaling for tilkobling til Nasjonal begrenset plattform og Nasjonal hemmelig plattform.

Post 1 Driftsinntekter

Komiteen merker seg at posten omfatter inntekter vedrørende brukerbetaling for tilkobling til Nasjonalt BEGRENSET nett og Nasjonalt HEMMELIG nett.

Kap. 1750 Militær støtte til Ukraina

Komiteen viser til regjeringens forslag om å opprette et eget budsjettkapittel for den militære støtten til Ukraina som samler regjeringens omtale av støtten til Ukraina og rammene for 2026-budsjettet. Komiteen støtter dette.

Komiteen viser til samtalene mellom regjeringen og partiene på Stortinget om situasjonen i Ukraina og Nansen-programmet. Komiteen merker seg at regjeringen foreslår at rammen for sivil og militær støtte videreføres på 85 mrd. kroner i 2026, hvorav 70 mrd. kroner til militær støtte.

Komiteen merker seg at regjeringen ønsker å videreføre innretningen av den ekstraordinære økningen på 50 mrd. kroner fra 2025, slik at denne også i 2026 skal gå uavkortet til internasjonale initiativ og kjøp fra ukrainsk forsvarsindustri.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til at det overordnede målet med den militære støtten til Ukraina er å bidra til en avslutning av krigen på ukrainske premisser. På lengre sikt, og innenfor rammene av den tiårige sikkerhetsavtalen mellom Ukraina og Norge, er målsettingen å bidra til å videreutvikle den ukrainske forsvarsstrukturen til en NATO-kompatibel struktur.

Komiteen merker seg at regjeringen ønsker å innrette den norske militære støtten til Ukraina mot områder hvor Norge har særlige fortrinn i form av fagmiljøer i forsvarssektoren og gjennom innovasjon på områder der norsk industri har særskilt kompetanse. Videre ønsker regjeringen å vektlegge støtte på områder som kan bidra til læring for videreutviklingen av Forsvaret, gjennomføringen av langtidsplanen og norsk forsvarsindustri.

Komiteen vil påpeke at Norges militære støtte til Ukraina har blitt gradvis mer omfattende og mangefasettert etter Russlands fullskalainvasjon i 2022 og i dag består av blant annet direktedonasjoner, bidrag til internasjonale initiativ, direktekjøp fra ukrainsk forsvarsindustri, forsvarsindustrielt samarbeid mellom norske og ukrainske aktører og trening av ukrainske styrker.

Komiteen mener det må være tydelig bevissthet rundt risikoen som følger med militær bistand til et land i krig. Komiteen understreker samtidig at den eventuelle risikoen ved å ikke støtte Ukrainas forsvarskamp vil være langt mer omfattende.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen også i 2026 foreslår at den ekstraordinære militære støtten på 50 mrd. kroner skal «gå uavkortet til internasjonale initiativer og kjøp fra ukrainsk forsvarsindustri». Disse medlemmer har mottatt innspill fra en rekke aktører i forsvarsindustrien som påpeker at denne begrensingen i flere tilfeller er til hinder for realiseringen av gjensidig fordelaktige samarbeidsprosjekter mellom norske og ukrainske forsvarsprodusenter. Videre er begrensingen til hinder for ytterligere leveranser av norskprodusert forsvarsmateriell som ukrainske myndigheter etterspør, som kan ha positive følger både for Ukrainas kampkraft og Norges forsvarsindustrielle produksjonskapasitet.

Kap. 1760 og 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 38 615,5 mill. kroner på kap. 1760 for 2026 og en inntektsramme på 1 712,5 mill. kroner på kap. 4760.

Komiteen viser til at kap. 1760 omfatter post 1 Driftsutgifter, post 44 Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, post 48 Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert til andel samt post 75 Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet.

Komiteen viser til hovedprioriteringene for 2026 er effektiv gjennomføring av anskaffelser for en god gjennomføring av vedtatt langtidsplan i sektoren. I tillegg er arbeidet med donasjoner til Ukraina en prioritet.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre merker seg Riksrevisjonens påpekninger i Dokument 3:16 (2023–2024) knyttet til Forsvarets anskaffelsesprosesser. Riksrevisjonen skriver følgende:

«dessverre finnes det en rekke eksempler bakover i tid på at planer har vært for optimistiske, at det er tatt for stor risiko i det samlede ambisjonsnivået, eller at sektoren ikke har evnet å gjennomføre i tråd med de forutsetninger som er lagt.»

Disse medlemmer mener at Forsvaret bør søke å redusere risikoen i pågående og fremtidige anskaffelsesprosesser, blant annet ved å hente kvalifisert bistand fra sivile aktører. Dette kan eksempelvis gjøres ved å engasjere en uavhengig tredjepart for å følge de kommende anskaffelsene i Sjøforsvaret. Disse medlemmer merker seg at flere NATO-land benytter seg av en sivil tredjepart i sine maritime anskaffelsesprosesser.

Post 1 Driftsutgifter

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 2 903,7 mill. kroner på kap. 1760 post 1 for 2026.

Komiteen viser til at posten i hovedsak omfatter Forsvarsmateriells driftsutgifter ved gjennomføring av materiell- og driftsanskaffelser til bruk i Forsvaret og inkluderer inngåelse og oppfølging av forsvarssektorens rammeavtaler.

Post 44 Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 316,1 mill. kroner på kap. 1760 post 44 for 2026.

Komiteen viser til at posten dekker de nasjonale utgiftene knyttet til gjennomføring av NATOs investeringsprogram for sikkerhet samt til å forhåndsfinansiere NATO-prosjekter i Norge når dette er nødvendig.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 34 295,1 mill. kroner på kap. 1760 post 45 for 2026.

Komiteen viser til at posten omfatter utgifter til materiellanskaffelser til forsvarssektoren og flernasjonale investeringsprogrammer i NATO. Posten omfatter også utgifter til forsknings- og utviklingsaktiviteter (FoU) og innovasjon.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026), der bevilgningen på kap. 4760 post 45 foreslås økt med 3 300 mill. kroner som følge av tilbakebetaling av midler etter forlik om forsvarets NH-90-helikoptre.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å halvere utbetalingen til tilrettelagt innhenting og redusere Forsvarsmateriells konsulentbruk med 70 mill. kroner for å omprioritere til annen forsvarsinnsats.

Dette medlem viser til utviklingen ved Andøya flystasjon og den samlede mottakskapasiteten for norske og allierte flystyrker i Nord-Norge. Etter hva dette medlem kjenner til, er rullebanen på Andøya kortet ned, mens det ikke finnes konkrete planer for blant annet taksebaner og oppstillingsplasser. Det framstår uklart hvordan Andøya skal kunne inngå i NATO- og nordisk luftoperativ planlegging fram til 2030.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for nødvendig framdrift i etablering av alliert mottakskapasitet for flystyrker i Nord-Norge.»

Post 48 Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 650 mill. kroner på kap. 1760 post 48 for 2026.

Komiteen viser til at posten dekker forskuttering av NATOs investeringsprogram for sikkerhet i Norge.

Post 75 Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet

Regjeringen foreslår i Prop. 1 S (2025–2026) å bevilge 450,6 mill. kroner på kap. 1760 post 75 for 2026.

Komiteen viser til at posten dekker Norges tilskudd og andel av NATOs utgifter knyttet til NATOs investeringsprogram for sikkerhet.

Kap. 1791 og 4791 Redningshelikoptertjenesten

Komiteen viser til at kapitlene dekker forsvarssektorens driftsutgifter og -inntekter for redningshelikoptertjenesten, og at tjenesten er organisert under Luftforsvaret som en selvstendig luftving.

Komiteen anerkjenner den avgjørende rollen redningshelikoptertjenesten utøver for å sikre norsk beredskap og dens innsats for å redde liv gjennom søks-, rednings- og ambulanseoppdrag.

Kap. 4799 Militære bøter

Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 1 S (2025–2026) foreslår en inntektsramme på 0,5 mill. kroner på kap. 4799 for 2026.

3.4 Oversikt over partienes forslag under rammeområde 8

Sammenligning av budsjettall, kapitler og poster. Rammeområde 8

Tabellen viser forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes.

Kap.

Post

Formål

Prop. 1 S (2025–2026)

A, SV, Sp, R og MDG

H

FrP

SV

R

MDG

KrF

V

Utgifter (i tusen kroner)

1700

Forsvarsdepartementet

1

Driftsutgifter

878 157

875 657 (-2 500)

878 157 (0)

878 157 (0)

878 157 (0)

914 057 (+35 900)

878 157 (0)

878 157 (0)

878 157 (0)

53

Risikokapital, NATO innovasjonsfond

15 092

15 092 (0)

15 092 (0)

15 092 (0)

92 (-15 000)

0 (-15 092)

15 092 (0)

15 092 (0)

15 092 (0)

71

Overføringer til andre

99 195

101 195 (+2 000)

99 195 (0)

99 195 (0)

99 195 (0)

162 345 (+63 150)

99 195 (0)

99 195 (0)

99 195 (0)

78

Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter

1 780 231

1 780 231 (0)

1 780 231 (0)

1 780 231 (0)

1 480 231 (-300 000)

672 271 (-1 107 960)

1 780 231 (0)

1 780 231 (0)

1 915 231 (+135 000)

1710

Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

1

Driftsutgifter

8 625 617

8 625 617 (0)

8 625 617 (0)

8 625 617 (0)

8 625 617 (0)

8 883 617 (+258 000)

8 625 617 (0)

8 625 617 (0)

8 625 617 (0)

1720

Forsvaret

1

Driftsutgifter

49 165 997

49 165 997 (0)

50 165 997 (+1 000 000)

50 165 997 (+1 000 000)

50 195 997 (+1 030 000)

49 698 644 (+532 647)

49 165 997 (0)

49 165 997 (0)

49 335 997 (+170 000)

71

Overføringer til andre

51 282

51 282 (0)

51 282 (0)

51 282 (0)

61 282 (+10 000)

51 282 (0)

51 282 (0)

51 282 (0)

51 282 (0)

1730

Forsvarshistorisk museum

1

Driftsutgifter

185 784

199 784 (+14 000)

185 784 (0)

185 784 (0)

185 784 (0)

185 784 (0)

185 784 (0)

185 784 (0)

185 784 (0)

71

Overføringer til andre

2 668

5 668 (+3 000)

2 668 (0)

2 668 (0)

2 668 (0)

2 668 (0)

2 668 (0)

2 668 (0)

2 668 (0)

1760

Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

44

Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

316 133

316 133 (0)

316 133 (0)

316 133 (0)

296 133 (-20 000)

316 133 (0)

316 133 (0)

316 133 (0)

316 133 (0)

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

34 295 093

34 295 093 (0)

34 395 093 (+100 000)

34 295 093 (0)

33 590 093 (-705 000)

34 979 057 (+683 964)

34 295 093 (0)

34 295 093 (0)

34 000 093 (-295 000)

75

Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet

450 609

450 609 (0)

450 609 (0)

450 609 (0)

450 609 (0)

0 (-450 609)

450 609 (0)

450 609 (0)

450 609 (0)

Sum utgifter

179 765 304

179 781 804 (+16 500)

180 865 304 (+1 100 000)

180 765 304 (+1 000 000)

179 765 304 (0)

179 765 304 (0)

179 765 304 (0)

179 765 304 (0)

179 775 304 (+10 000)

Inntekter (i tusen kroner)

4760

Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter

1 024 844

4 324 844 (+3 300 000)

4 324 844 (+3 300 000)

4 324 844 (+3 300 000)

1 024 844 (0)

1 024 844 (0)

1 024 844 (0)

1 024 844 (0)

4 324 844 (+3 300 000)

Sum inntekter

10 672 151

13 972 151 (+3 300 000)

13 972 151 (+3 300 000)

13 972 151 (+3 300 000)

10 672 151 (0)

10 672 151 (0)

10 672 151 (0)

10 672 151 (0)

13 972 151 (+3 300 000)

Sum netto

169 093 153

165 809 653 (-3 283 500)

166 893 153 (-2 200 000)

166 793 153 (-2 300 000)

169 093 153 (0)

169 093 153 (0)

169 093 153 (0)

169 093 153 (0)

165 803 153 (-3 290 000)