Sammendrag
I revidert nasjonalbudsjett 2025 gjer regjeringa framlegg
om enkelte endringar i skatte- og avgiftsreglane. Følgjande framlegg
om endringar i skatte- og avgiftsreglane har provenyverknad for
2025:
-
Å redusere elavgifta
med 4,4 øre per kWh i alle månader (proposisjonen kapittel 2). Det
vil dempe kostnadsauken for hushald og bedrifter som følgje av naudsynte
investeringar i straumnettet. Framlegget vert rekna å gje eit bokført
provenytap på 725 mill. kroner i 2025. Heilårsverknaden av framlegget er
eit provenytap på 3,1 mrd. kroner.
-
Å innføre ei delingsordning for fornybar
kraft tilpassa næringsområde, slik at overskot frå eigen kraftproduksjon
kan delast med andre abonnentar utan at krafta vert ilagt elavgift
og nettleige (kapittel 3). Føremålet er å gje insentiv til etablering
av ny fornybar kraftproduksjon i tilknyting til næringsområde, først
og fremst solcelleanlegg på tak av næringsbygg. Framlegget vert
rekna å gje eit bokført provenytap på 8 mill. kroner i 2025. Heilårsverknaden
av framlegget er eit provenytap på 30 mill. kroner.
-
Å innføre ei kontoordning for jordbruket
frå 1. januar 2025 (kapittel 4). Ordninga gjev moglegheit til å
utsette skatt. Årets overskot frå jordbruket kan overførast på kontoen,
og det må betalast skatt av minst 85 pst. av saldo på kontoen kvart
år. Framlegget vert rekna å gje eit påløpt og bokført provenytap
på 570 mill. kroner i 2025. På sikt vert framlegget rekna å gje
eit årleg provenytap på 40 mill. kroner.
-
Å innføre ei refusjonsordning for CO2-avgift
på drivstoff som vert kjøpt på Forsvarets tankanlegg med full sats,
men kor brukaren har rett til fritak eller redusert sats (kapittel
7). Framlegget vert rekna å gje eit bokført provenytap på 6 mill.
kroner i 2025. Heilårsverknaden av framlegget er eit provenytap
på 15 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2025 vart det
vedteke å redusere meirverdiavgiftssatsen for vatn og avløp til
15 pst., med planlagd ikraftsetjing 1. mai 2025. Innspel frå høyringa
tilseier at ein slik reduksjon bør utsetjast til 1. juli 2025 for
å lette innføringa for kommunane.
Utsetjinga vert rekna å auke provenyet frå meirverdiavgifta
med om lag 670 mill. kroner i 2025. I statsbudsjettet for 2025 vart
det òg vedteke å redusere satsen i CO2-avgifta på mineralske
produkt til bruk i kvotepliktig innanriks sjøfart og innføre ein
eigen redusert sats i CO2-avgifta for utanriks sjøfart.
Dei reduserte satsane er enno ikkje sett i kraft i påvente av avklaringar
med EFTA sitt overvakingsorgan (ESA) om dei utgjer ulovleg statsstøtte.
Sidan spørsmålet om statsstøtte framleis ikkje
er avklart, vert det ikkje budsjettert med at dei reduserte satsane
trer i kraft i 2025. Utsetjinga vert rekna å redusere provenyet
frå CO2-avgifta på mineralske produkt med om lag 410
mill. kroner i 2025. Det vert synt til framlegg til løyvingsvedtak
i Prop. 146 S (2024–2025) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer
i statsbudsjettet 2025.
Samla vert nye framlegg til endringar i skattar
og avgifter rekna å redusere provenyet med om lag 1,8 mrd. kroner
påløpt og om lag 1 mrd. kroner bokført i 2025, samanlikna med saldert
budsjett for 2025. Medrekna provenyverknader i seinare år vert i
framlegga rekna å redusere provenyet med om lag 3,7 mrd. kroner
årleg.
Regjeringa gjer òg framlegg om enkelte andre endringar
på skatte- og avgiftsområdet:
-
Ytinga til deltakarar
i ungdomsprogrammet vert skattlagd som løn og rekna som pensjonsgivande inntekt
(proposisjonen kapittel 5).
-
Skattefritaket for Biblioteksentralen i
skatteloven § 2-30 fyrste ledd bokstav g nr. 2 vert oppheva (kapittel
6).
-
Det vert lovfesta at det berre vert gitt
frådrag for den høgaste av obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor
i eigedomsskattetakstane på bolig- og fritidseigedom (kapittel 8).
-
Endringar i reglar for søksmål om eigedomsskatt
på kraftanlegg i skatteforvaltningsloven og ei presisering av starttidspunkt
for kommunane si søksmålsfrist (kapittel 9).
Vidare gjer regjeringa framlegg om
enkelte endringar som ikkje gjeld skatt og avgift:
I tillegg er følgjande saker omtala
(kapittel 11):
-
Tilbakeføring av
meirverdiavgift ved vidaresal og anna omdisponering av personkøyretøy
-
Fritak for trafikkforsikringsavgift for
lette elektriske varebilar – oppmodingsvedtak nr. 922 (2023–2024)
-
Skjermingsrenta i aksjonærmodellen – oppmodingsvedtak
nr. 89 (2023–2024)
-
Treprosentregelen i fritaksmetoden – oppmodingsvedtak
nr. 90 (2023–2024)
-
NOKUS-reglane – oppmodingsvedtak nr. 35,
punkt 31 (2021–2022)
I proposisjonen gjer departementet
framlegg om:
-
lov om endringar
i skatteloven
-
lov om endringar i skatteforvaltningsloven
-
lov om endringar i eigedomsskattelova
-
lov om endring i folketrygdloven
-
lov om endring i helseforetaksloven
-
endring i Stortinget sitt vedtak om avgift
på elektrisk kraft